Kwaliteit jet kit

Jorisch

MF'er
28 jan 2013
185
4
Valkenswaard
Hallo,

Aangezien mijn Triumph Sprint 900 best veel benzine verbruikt (zo'n 1:14) wil ik de carburateurs eens na gaan kijken. Ik ga ze in ieder geval ultrasoon (laten)reinigen maar ik denk dat het probleem daar niet mee verholpen is.
Waarschijnlijk zijn de gasnaalden en buizen versleten

Nu heb ik wat zitten kijken op internet wat er zoal te koop is maar er zijn een hoop verschillende opties.
Een Factory pro jet kit: $115 plus verzenden vanuit de US
Een 6Sigma jet kit: $65 plus verzenden vanuit de US
Een Dynojet kit: €115 vanuit NL

Dit is allemaal voor een complete kit, dus alle naalden/buizen/sproeiers/ringetjes/clipjes etc.
Ze claimen natuurlijk allemaal hetzelfde, maar de prijs verschilt nogal
Wat ik mij vooral afvraag is of de kwaliteit van deze kits een beetje goed is? Niet dat na 10.000 km hetzelfde probleem zich weer aandoet

Ik kan ook via de triumph dealer alleen de buizen en naalden bestellen, dan ben ik waarschijnlijk zo'n €60 kwijt, maar als ik voor het dubbele bijvoorbeeld die Dynojet kit bestel dan is gelijk alles vervangen en loopt de motor misschien net weer wat soepeler.

Wat zouden jullie adviseren?
 
Mijn ervaring is dat er alleen naalden bij een jetkit zitten als deze van belang zijn voor de tuning. Ze zitten er vaker niet dan wel bij. En naaldbuizen heb ik helemaal nog nooit gezien bij een jetkit.

Qua kwaliteit en de mate van compleet zijn heb ik de beste ervaringen met Dynojet.
 
Laatst bewerkt:
als je verder niks verandert hebt [uitlaat, luchtfilter] heb je aan buizen en naalden toch genoeg?
sproeiers slijten niet, en alles origineel triumph.
heb wel eens gelezen dat van de dynojet kit de buizen na 10000 al ovaal waren.
 
Volgens de PDF op de dynotjet site zitten er wel buizen bij. Maar ik zie er trouwens niet bij staan voor welke carburateur dat PDF'je is. De oudere modellen zijn met mikuni's en de nieuwere met keihins

Dat die dynojet kitjes relatief snel slijten heb ik wel vaker gehoord, maar eigenlijk net zo vaak dat mensen zeer tevreden zijn
 
6sigma heeft er geen mengbuizen bij zitten, volgens hun eigen opgave.
Factory pro is onduidelijk hierover, ik verwacht van niet.
Dynojet dito.
 
volg dit topic even. heb een africa twin die normaals 1:17-1:20 rijd maar bij mij blijft het hoe ik ook rijd rond de 1:13. orginele carbs hebben ovale gasnaaldbuizen. waarschijnlijk door de dynojet kit die erin zit. nu andere carbs erin maar nogsteeds hetzelfde verbruik. maar die carbs nog niet open gehad.

en helaas kan bij mij de gasnaaldbuizen niet los vervangen worden alleen de complete body |(
 
Laatst bewerkt:
de kits zijn samengesteld op de landen nou vooruit continenten waar ze verkocht worden dus een setje uit de states (voor de states) heeft niet veel nut.
Dat er een bedrijf ( op ebay kitjes verkoopt zou dus wel moeten aangeven voor wel land de sets bedoelt zijn.
Dat is wat ik er destijds over gelezen heb, weet niet of daar iets in verandert is.

Als het zo goedkoop mogelijk moet zou ik in jouw positie eerder de carburateurs met dasty aanpakken en terugmonteren en verder onderhoud plegen, carburateurs synchroon, schoon , nieuwe bougies.
en daarna naar een dynocenter om af te laten stellen met het geld wat je uitgespaard had.
ultrasoon reinigen zullen veel centra ook kunnen, dus zorg dat je basis onderhoud allemaal klopt.
Maar als de carburateurs helemaal uit elkaar moeten zal je niet op de motor kunnen wachten lijkt me ;)

Qua naaldbuizen/emulsion tubes heb ik wel eens gelezen dat deze bij een kawasaki, meen zx9r ook wel eens versleten en niet te vervangen zijn.
koop de je 2e hands carburateurs van dat type is het de vraag hoe lang tot /of wanneer die er last van krijgen

succes
 
Laatst bewerkt:
Heb net even gecheckt wat de kosten zouden zijn als ik het origineel Triumph bestel, toch nog €150
(dacht dat ik keihin's had, maar zijn toch mikuni's |( ) die buizen kosten al €20/stuk

Maargoed, misschien is het inderdaad verstandig om eerst het overige onderhoud uit te voeren. Wil de kleppen nog stellen en als het nodig is de distributieketting vervangen. Schoonmaken alleen kost niks.

Zijn er manieren om te meten/checken of de naalden en buizen nog goed zijn?
 
bij dynojet zitten er bij sommige kits wél buizen bij, en bij andere niet. is motor afhankelijk. op de website van dynojet kun je precies zien wat er in de kit zit (en waarom de ene kit (veel) duurder is dan de andere kit).

bijvoorbeeld: deze (gsx-r750 90-92) heeft wél buizen http://www.dynojet.com/pdf/3135.pdf
en deze (bandit 1200 97-00) heeft ze niet http://www.dynojet.com/pdf/3154.pdf
 
Laatst bewerkt:
Volgens die site zou ik Mikuni RS carburateurs hebben, maar er zitten Mikuni BST carburateurs op.
Helaas hebben ze voor BST carburateurs geen onderdelen op die site, misschien als ik ze gewoon een mailtje stuur dat ze er wel aan kunnen komen
 
Ik heb ze net een mailtje gestuurd en nu al reactie terug, €140 incl. verzenden
Die €150 bij worldoftriumph.com was exclusief verzenden, scheelt toch weer een paar tientjes

Maar terug naar de kwaliteits vraag...
heeft iemand goed onderbouwd vergelijkingsmateriaal tussen origineel mikuni en dynojet kitjes wat betreft de kwaliteit dan?
 
Is het niet een idee om eerst de motor op een testbank te zetten en een diagnose te stellen. Voor hetzelfde geld ga je dingen vervangen die niet versleten zijn.
Aan de hand van de run kunnen ze je vast wel adviseren wat je nodig hebt en wat er versleten is aan de motor.
Zo een dynorun hoeft niet zoveel te kosten en spaart je mogelijk wel weer geld uit
 
Ik rijdt zelf een Suzuki GSX1100F deze heeft de BST34SS carbs van Mikuni.
Uit ervaring bij de duitse 1100F-club, weten we dat de buizen en naalden vaak rond de 55.000 km problemen geven bij dit type motorfiets.

grtz,

Cees
 
Ik rijdt zelf een Suzuki GSX1100F deze heeft de BST34SS carbs van Mikuni.
Uit ervaring bij de duitse 1100F-club, weten we dat de buizen en naalden vaak rond de 55.000 km problemen geven bij dit type motorfiets.

grtz,

Cees

De originele buizen of de dynojet buizen?

Mijn Triumph heeft nu 67.000 gelopen, maar het verbruik is al vrij hoog sinds ik hem heb (61.000) dus dat die versleten zijn is goed mogelijk

@ peerke30, ik wil in ieder geval de carburateurs uit elkaar halen voordat ik nieuwe onderdelen bestel, hoop dat ik duidelijke slijtage zie, dan is de oorzaak tenminste duidelijk
 
De originele buizen of de dynojet buizen?

Mijn Triumph heeft nu 67.000 gelopen, maar het verbruik is al vrij hoog sinds ik hem heb (61.000) dus dat die versleten zijn is goed mogelijk

@ peerke30, ik wil in ieder geval de carburateurs uit elkaar halen voordat ik nieuwe onderdelen bestel, hoop dat ik duidelijke slijtage zie, dan is de oorzaak tenminste duidelijk
Doe het laatste als eerste.
Op daarvan kun je een betere keuze maken.
 
Ik heb de carburateurs uit elkaar gehaald, en ze zagen er nog goed schoon uit van binnen, dus dat is mooi.

De naalden zien er wel versleten uit (denk ik, heb nooit eerder duidelijk versleten naalden gezien)
Hier wat foto's van de staat waarin ze verkeren.

Foto-BY6J4RQG-D.jpg

Foto-S76FWKH4-D.jpg


Er is duidelijk te zien dat de goud kleur eraf is, en op de eerste foto is ook een rond plekje te zien waar de slijtage verder gaat.
Aan de buizen was weinig te zien, ik krijg het in ieder geval niet op de foto
Maar die vervang ik toch gewoon mee

Nog een vraagje, op de buizen staat: 615 O-8
Maar de artikelnummers die ik heb gekregen van mikuni Topham zeggen: 615 O-6

Is iemand bekend met dit verschil? Ik zal de vraag ook even aan Topham voorleggen
 
UUUhhhh die gouden kleur is vervuiling.
Je carterventilatie blaast troep in je airbox en icm met de benzine krijg je een heerlijk kleurtje.
Gewoon je naaldjes eventjes opmeten, dan meet je vanzelf wel of ze al dan niet zijn versleten.
 
Volgens de worldoftriumph site zijn er 4 verschillende typenummers voor de mikuni carburateurs
Bij 3 van de 4 zit er een O-8 buis in en sproeiers 125-120-125. In het andere type zit een O-6 buis en sproeiers 105.

Waarvoor die afwijkende setting dan bedoeld is vraag ik me wel af, waarschijnlijk voor de US California modellen, die hebben ook een andere airbox voor mindere luchtinlaat vanwege de milieu eisen daar.

Maar uitgaande van dit lijkt mij een O-8 buis de juiste

@ Kevinblade, waar zou ik de naalden moeten meten? ik heb een micrometer, maar aangezien ze taps toelopen is het vrij lastig om de diameter goed te bepalen
 
Ik heb zojuist nog iets ontdekt wat de oorzaak van het hoge verbruik kan zijn.
Het typenummer van de gasnaalden is SE56, maar op de site van worldoftriumph staat er SE56-3

Zou dit betekenen dat het clipje op de 3e groef van boven moet zitten? de 3e groef is de middelste, dus dat lijkt me het meest logisch

Bij mij zat het clipje op de 4e groef van boven, de naald komt dan dus hoger waardoor hij rijker gaat lopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan