Yamaha vmx 1200 wil niet meer in eerste versnelling

_HaV_

MF veteraan
9 jun 2005
5.412
542
Westereen / Zwaagwesteinde
Hallo allemaal,

Eind vorig jaar reed ik met m'n v-max van m'n werk naar huis. Bij me thuis in de straat moest ik een koekblik voorrang geven alvorens het erf op te kunnen rijden.

Met vooruitziende blik alvast terug schakelen... echter bij het oplaten van de koppeling sloeg de motor af... al rollende weer gestart en opgeschakeld en erf opgereden.

Echter toen ik thuis achterhuis zou keren en hem naar z'n 1 zou schakelen bleek hij niet verder dan de neutraal te willen...

Op de bok gezet... en op die manier eens opgeschakeld door de versnellingen... neutraal... 2 .. 3 .. 4 .. 5 .. 4 .. 3 .. 2 .. neutraal .. .. .. .. ..

Het voelt aan alsof de neutraal het laagste punt is... schakelpedaal voelt dan ook hard aan... wil niet verder naar beneden...


Aangezien het feit dat er een kleine op komst was en ik thuis alle vrije tijd nodig had om een tweetal slaapkamers af te werken op de bovenverdieping waaronder de babykamer, heb ik de v-max eerst in de schuur gereden.

De rest van de garage moest eerst leeggeruimd worden (stond nog vol met ouwe meuk, opgestapeld door de jaren heen |( ) nog altijd niet aan het sleutelen toegekomen.

Inmiddels is de kleine er alweer een weekje of 5... is de garage redelijk leeg... moet nog even weer een werkbank maken en gereedschap een plekje geven...

Oftewel... het sleutelen kan bijna beginnen...

Ik wil dit topic graag gebruiken om zoveel mogelijk tips, ideeën te verzamelen qua mogelijkheden om dit probleem weer op te lossen...

oftewel alle tips, ideeën, zijn welkom...

Alvast dank!

Herre
 
blijft lastig om een druk gezinsleven te combineren met het sleutelen aan een motorfiets.

Als je methodisch te werk gaat is het mogelijk zelf een versnellingsbak uit elkaar te halen en te reviseren.

Ik heb het met mijn R1 uitbesteed aan iemand met verstand van versnellingsbakken qua shimmen en vond het de 800 euro waard, daar zat 300 euro aan onderdelen in.
 
Hoe ver ben je inmiddels gekomen met je vmax?
Nog niet veel verder... druk met werk e.d. ... ben me aan het inlezen het WPHB ... zal eerst kijken wat er van buitenaf nog te zien is... onderkuip e.d. deze week gedemonteerd en olie afgetapt. Zal de komende dagen kijken of het externe schakeldeel goed werkt... anders zal het wel blok demonteren worden.
 
blijft lastig om een druk gezinsleven te combineren met het sleutelen aan een motorfiets.

Als je methodisch te werk gaat is het mogelijk zelf een versnellingsbak uit elkaar te halen en te reviseren.

Ik heb het met mijn R1 uitbesteed aan iemand met verstand van versnellingsbakken qua shimmen en vond het de 800 euro waard, daar zat 300 euro aan onderdelen in.


Had je daarbij zelf het blok al gedemonteerd? OF heeft de R1 een casette-bak... aftewel los te demonteren versnellingsbak?
 
Had je daarbij zelf het blok al gedemonteerd? OF heeft de R1 een casette-bak... aftewel los te demonteren versnellingsbak?

Ja ik heb daarvoor zelf het motorblok gedemonteerd en toen weggebracht naar motofit die iemand kende/kent die versnellingsbakken doet.

een cassette in de zin van eruit trekken , andere versnelling erin en weer terug, nee dat is bij circuit motoren ;)

Een tijd terug stond in de Performance Bikes een mooi stuk over zelf je versnellingbak repareren.
Dat gaf ook een goed beeld over hoe en wanneer men het zelf zou kunnen doen.
 
Ja ik heb daarvoor zelf het motorblok gedemonteerd en toen weggebracht naar motofit die iemand kende/kent die versnellingsbakken doet.

een cassette in de zin van eruit trekken , andere versnelling erin en weer terug, nee dat is bij circuit motoren ;)

Een tijd terug stond in de Performance Bikes een mooi stuk over zelf je versnellingbak repareren.
Dat gaf ook een goed beeld over hoe en wanneer men het zelf zou kunnen doen.

M'n werkplaatshandboek beschrijft het wel nauwkeurig, ook ken ik wel mensen die het zelf al wel hebben gedaan... niet bij de vmax dan, maar tsja... rustig blijven...

De vrije tijd is momenteel meer het probleem... nog gebroken nachten, daardoor niet al te fit aan het einde van een werkdag. En dergelijke sleutelpartijen doe ik liever wel met het volle verstand en niet een te kort lontje ;)
 
Waarschijnlijk schakelvork krom. Blok onderuit halen volgens WPH en openmaken. Check meteen de slijtage delen en vernieuw ze. Check ook de tweede versnelling. Deze ging bij mij na verloop van tijd ratelen en nu je 'm toch open hebt:vernieuwen.Ook de rubbers en keeringen. Maak foto's van de volgorde en schrijf op wat je nodig hebt. Kun je weer 30/40.000 Miles ertegen.
Succes.
 
Waarschijnlijk schakelvork krom. Blok onderuit halen volgens WPH en openmaken. Check meteen de slijtage delen en vernieuw ze. Check ook de tweede versnelling. Deze ging bij mij na verloop van tijd ratelen en nu je 'm toch open hebt:vernieuwen.Ook de rubbers en keeringen. Maak foto's van de volgorde en schrijf op wat je nodig hebt. Kun je weer 30/40.000 Miles ertegen.
Succes.
Ben Ik inderdaad ook bang voor, dat de schakelvork krom is. Sowieso is de 2de bij de vmax en probleem qua eruit schieten. Ik bekijk eerst de deken door van buitenaf te controleren zijn, daarna begin ik met uitbouwen van het blok sms dat nodig blijkt te zijn.
Zomertijd brengt in ieder geval meer daglicht avonds, wel zo fijn. Nu naast m'n werk komen om genoeg beetje tijd. Mn partner werkt onregelmatige diensten, dus is wat behelpen qua tijd en wil het wel rustig aan doen met de kop erbij. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan