Het grote suzuki V-strom topic deel 3

Weet niet of je facebook hebt, maar er is een grote v-strom groep waar je van alles kan vragem.
Suzuki V-Strom Nederland Belgie
 
Spit het VStromforum maar eens door voor info.
Daar is ook wel een pdf van een handboek te vinden.
 
Afgelopen weekend de GiPro met aTRE functie gemonteerd, echt een aanrader :} :}

Het bokken wat hij soms in de eerste versnellingen doet bij constante snelheid is weg, en het vermogen komt veel soepeler vrij. Rijdt echt stukken beter, en zeker wat feller onderin

Daarnaast is het natuurlijk heel handig om te zien in welke versnelling je zit :P

Was een relatief simpel karweitje, ben er een goeie anderhalve uur mee bezig geweest. Maar dat was voornamelijk omdat het voor mij de eerste keer was dat ik de Strom open moest maken.
En daarna het nodig zoekwerk naar de juiste kabel om stroom van af te tappen, die zat nogal verstopt :X
 
Gaaf. Waar plaats je zo'n ding? Ik dacht dat voor een TRE het halve blok open moest? Valt mee dus?
 
Gaaf. Waar plaats je zo'n ding? Ik dacht dat voor een TRE het halve blok open moest? Valt mee dus?

Stelde eigenlijk niets voor!
De V-Strom weet zelf al in welke versnelling er wordt gereden, die sensoren zitten af-fabriek al op het blok, het wordt echter niet aan de berijder getoond.

De stappen zijn vrij simpel:

- Zijpaneel langs de tank verwijderen (linkerzijde)
- Zijpaneel langs de kont verwijderen (kan lastig zijn in combinatie met kofferrek)(linkerzijde)
- GPS (Gear Position Sensor) connector loshalen (controleren of je de juiste hebt door je motor op "on" te zette, in zijn neutraal. Als je de goeie hebt blijft het groene lampje uit.
- GiPro stekkers aansluiten op de GPS connector, die onderschept en muteert dus het signaal
- 12v pakken van achterlicht (oranje kabel met groene streep, te vinden onder het koelvloeistof reservoir)

Daarna alles weer monteren, de GiPro instellen op mode 6. In deze modus denkt de boordcomputer continu dat de motor in de zesde versnelling staat. Hiermee omzeil je de mappings op de eerste 4 versnellingen die echt ruk zijn vanwege het voldoen aan emissienormen.

De motor rijdt hierna een stuk rustiger/soepeler. Is pittiger onderin, en rijdt zuiniger!

Handige links:

GI Pro Electronic Gear Indicator for Suzuki V-Strom
https://www.healtech-electronics.com/docs/Supplementary Manuals/GIPRO-S04_DL650_2004-2013_en.pdf
GIpro ATRE G1 - HealTech Electronics Ltd.

Op het V-Strom forum is er ook veel over te vinden.
 
Laatst bewerkt:
Ah, ja ik had dus begrepen dat die GPS in het blok zat... maar de connector dus niet. :P
Dat scheelt heel veel.

De versnellingsindicator geloof ik zelf wel. Het is juist zo'n TRE die ik wel zou willen proberen omdat mijn DL1000 last heeft van het euvel dat de meesten hebben: dat de GPS schommelende weerstanden afgeeft waardoor de boordcomputer steeds denkt dat er van versnelling gewisseld wordt terwijl dit niet zo is en daarmee steeds de mapping aanpast... wat weer zorgt voor onregelmatige snelheden terwijl je de gashendel niet beweegt. Daarbij is de 6e versnelling zo zwak dat ik ook wel benieuwd ben hoe het aanvoelt als 'ie in z'n 6 het vermogen van de 4e versnelling kan benutten. :)
 
Ah, ja ik had dus begrepen dat die GPS in het blok zat... maar de connector dus niet. :P
Dat scheelt heel veel.

De versnellingsindicator geloof ik zelf wel. Het is juist zo'n TRE die ik wel zou willen proberen omdat mijn DL1000 last heeft van het euvel dat de meesten hebben: dat de GPS schommelende weerstanden afgeeft waardoor de boordcomputer steeds denkt dat er van versnelling gewisseld wordt terwijl dit niet zo is en daarmee steeds de mapping aanpast... wat weer zorgt voor onregelmatige snelheden terwijl je de gashendel niet beweegt. Daarbij is de 6e versnelling zo zwak dat ik ook wel benieuwd ben hoe het aanvoelt als 'ie in z'n 6 het vermogen van de 4e versnelling kan benutten. :)

Deze TRE haalt ook de topsnelheid begrenzing eraf :P

Overigens rij ik een 650, dus of mijn instructie helemaal klopt voor de 1000 weet ik niet.
Maar het principe blijft wel hetzelfde
 
Mja, hoe vaak rijd jij boven de 200? De top heb ik zelfs nog nooit aangetikt. ;)
Ik zie inderdaad ook op andere sites dat 'ie gewoon goed bereikbaar is zonder veel open te halen. Ga ik toch ook eens naar kijken. :t
 
Mja, hoe vaak rijd jij boven de 200? De top heb ik zelfs nog nooit aangetikt. ;)
Ik zie inderdaad ook op andere sites dat 'ie gewoon goed bereikbaar is zonder veel open te halen. Ga ik toch ook eens naar kijken. :t

haha nee hoor ik ook niet :P
Harder dan 170 ben ik nooit gegaan, en vind ik ook prima.
 
Dat klinkt best interessant. Heb je ook een plaatje van de bevestiging op het stuur of zo?
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen zaterdag ben ik bij Hyperpro te Alphen langsgegaan. Daar hebben ze voor mij de voorvork en de achterschokbreker van nieuwe veren voorzien. Ik koos voor de goedkopere optie om geen hele nieuwe achterschokbreker te kopen maar enkel een nieuwe veer op de bestaande unit. Scheelde zo'n 300 euro. Met wat extra kosten (o.a. de keerringen op de voorvork zijn vervangen) kwam ik nu op 475 euro uit. Wat mij betreft een prima bedrag voor een upgrade als deze. :)

Het verschil is echt enorm. De machine veert zachter maar ligt toch strakker op de weg. Met name de windgevoeligheid is een groot verschil! Het voelt een beetje alsof het afgelopen week niet heeft gewaaid... qua wegligging dan. De machine wil gewoon rechtdoor over de snelweg zonder dat ik daarvoor iets hoef te doen. Dat was hiervoor wel anders als 't een beetje waaide. Ik sta er echt versteld van hoeveel invloed de schokbrekers daarop hebben!

Nabij m'n opdracht in Leiden ligt een stukje klinkerweg waarbij ik m'n stuur altijd wat losjes vasthield omdat 't gewoon niet prettig aanvoelde. Ik had 't idee dat m'n voorwiel daar zelfs stuiterde. Weg. Hij rolt er heerlijk soepel overheen. Anderzijds is het duiken bij het inknijpen van de voorrem ook veel minder.

Bochtjes heb ik nog niet zozeer kunnen testen... of het was zeiknat (vind ik niet fijn) of het was teringfyfusdruk waardoor ik niet stevig door bochten kon... maar ook dat aspect lijkt beter.

Al met al voor nog geen 500 euro een enorme verbetering aan m'n fiets! Aanradert! :t
 
Laatst bewerkt:
Voila … weer lang geleden hé … we zijn er weer eens ingevlogen ... :P
De volledige kop is vervangen van ALLE plastiek.
Hier mijn Suzuki V-Strom DL1000 2015 vs 2018.

Eerst alle plastiek verwijderd:



Het voorlicht kon ik ook behouden past 1/1 in de nieuwe cover:



Intussen ledverlichting gemonteerd:

Nieuwe onderdelen passen perfect op het bestaande frame:

Alle plastiek rond de tacho moest ook vervangen worden:







Voila … heb ik nu ook een L8 hé ... :]




 
Hallo,
Ik ben er weer na jaren van andere motorfietsen genoten te hebben toch weer een prachtige jong gebruikte 650 XTA aangeschaft van begin juli 2017.

full
 
Hallo,
Ik ben er weer na jaren van andere motorfietsen genoten te hebben toch weer een prachtige jong gebruikte 650 XTA aangeschaft van begin juli 2017.

full
 
voor mij wordt het waarschijnlijk ook een V-strom alleen nu nog de keuze uit een DL1000 of DL650. Twijfel, twijfel. Eigenlijk heb ik de 1000 niet nodig maar het is wel verleidelijk :P.
 
Tja, ik heb 'm ook niet nodig en als ik het zo lees zou ik zo'n 20 liter per maand kunnen besparen met een 650 (1:18 vs 1:22 op ongeveer 2000km p/m), dus grofweg 30 euro per maand, 360 euro per jaar.

Tja... ;)
 
Laatst bewerkt:
Even duur, ongeveer even oud en ongeveer dezelfde kilometerstand. Ga je 'm voor woon-werk gebruiken en vind je de besparing die ik hierboven noemde interessant dan kan dat een puntje voor de 650 zijn. Buiten dat om zou ik je degene aanraden die je het lekkerst vind rijden. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan