Remvloeistof doorpompen

LeDen

MF'er
19 jan 2015
64
0
Nu heb ik dit forum item gelezen:
Remvloeistof vervangen

Maar toch begrijp ik niet met het "doorpompen" van de remvloeistof de volgorde (op het fora, youtube en google staat telkens wat anders).

Voorbereiding van een benzineslang over de nippel en in een potje met een beetje remvloeistof dat slangetje onder dompelen.

(Mogelijke) stappen:
1. Remhendel inknijpen
2. Nippel halve slag open draaien
3. Remhendel gaat bijna tegen het handvat aan
4. Nippel weer dichtdraaien
5. Remhendel los


Klopt dit? En dan 100x herhalen?
 
Ja dat klopt, en goed opletten dat je het remvloeistofreservoir niet leegpompt.

Je hoeft niet zo vaak te herhalen, er zit niet zoveel vloeistof in het systeem.

Slangetje onderdompelen is niet nodig als je het op deze manier doet.
 
Laatst bewerkt:
Oke, is goed omdat er dus overal stond dat je of tegelijkertijd met het in knijpen van de hendel, of een fietsventiel op de benzineslang kunt doen.

Je moet dus gewoon inknijpen, draaien, wachten, dichtdraaien, remhendel los. Best logisch eigenlijk.

Zal van morgen/overmogen maar eens gaan vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Oke, is goed omdat er dus overal stond dat je of tegelijkertijd met het in knijpen van de hendel, of een fietsventiel op de benzineslang kunt doen.

Je moet dus gewoon inknijpen, draaien, wachten, dichtdraaien, remhendel los. Best logisch eigenlijk.

Zal van morgen/overmogen maar eens gaan vervangen.


:Y

Het gaat er om dat je geen lucht naar binnen zuigt bij het pompen, daarom reservoir vol houden en de nippel steeds dicht draaien als je de hendel loslaat, heel simpel en logisch inderdaad.
 
Zolang het reservoir gevuld is kan je bij de meeste modellen gewoon doorpompen.
-Hendel in
- Nippel open
- pompen en kijken dat het reservoir niet leeg raakt
- Nippel dicht
- Klaar

Ipv dat nippel open, nippel dicht gedoe..
 
ga gewoon een grote spuit halen bij de apotheek en je moet niet steeds de nippel open en toe doen. gewoon nippel open en blijven pompen.
je pompt de vloeistof in de spuit waardoor deze steeds verder uitgeschoven wordt.
bij het lossen van je hendel is de weerstand meer dan groot genoeg om te voorkomen dat ze weer ingeschoven wordt en vermits ze luchtdicht is heeft ze net hetzelfde effect als de nippel weer dicht draaien : er wordt geen vloeistof weer in de klauwen gezogen bij het lossen van het hendel.

heb al in geen 25jaar meer "nippel open/toe/open/toe/...." gedaan.
 
ga gewoon een grote spuit halen bij de apotheek en je moet niet steeds de nippel open en toe doen. gewoon nippel open en blijven pompen.
je pompt de vloeistof in de spuit waardoor deze steeds verder uitgeschoven wordt.
bij het lossen van je hendel is de weerstand meer dan groot genoeg om te voorkomen dat ze weer ingeschoven wordt en vermits ze luchtdicht is heeft ze net hetzelfde effect als de nippel weer dicht draaien : er wordt geen vloeistof weer in de klauwen gezogen bij het lossen van het hendel.

heb al in geen 25jaar meer "nippel open/toe/open/toe/...." gedaan.
Of dat er wel of geen lucht terug de klauw wordt ingezogen is afhankelijk van de systeem constructie. Bij sommige remklauwen loopt de remolie er vanzelf uit en zit er gelijk weer lucht in het systeem. Maar als dat niet het geval is dan functioneert jou werkwijze perfect.
 
Dan heb je €.50,00 weggegooid voor niks. De werkwijze van pompen/knijpen werkt net zo snel.
Ik wil niet meer zonder mijn vacu-ding.
En het gaat bij mij echt veel makkelijker en sneller dan pompen/knijpen :?
full8657946.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ga gewoon een grote spuit halen bij de apotheek en je moet niet steeds de nippel open en toe doen. gewoon nippel open en blijven pompen.
je pompt de vloeistof in de spuit waardoor deze steeds verder uitgeschoven wordt.
bij het lossen van je hendel is de weerstand meer dan groot genoeg om te voorkomen dat ze weer ingeschoven wordt en vermits ze luchtdicht is heeft ze net hetzelfde effect als de nippel weer dicht draaien : er wordt geen vloeistof weer in de klauwen gezogen bij het lossen van het hendel.

heb al in geen 25jaar meer "nippel open/toe/open/toe/...." gedaan.
100ml spuit en meter leiding en klaar ben je paar euro en pompen maar. Andersom gebruik ik het systeem ook wel eens spuit vullen en dan van onderaf nieuwe vloeistof erin ( nooit last van luchtbellen zo. wel opletten dat je het rempotje op tijd leegmaakt, met 2 man is het nog geen 10 min werk.
 
Dan heb je €.50,00 weggegooid voor niks. De werkwijze van pompen/knijpen werkt net zo snel.
Goed gereedschap is het halve werk. Ik heb het vaak gedaan zonder remontluchtiger. Het is gewoon kut. Vooral als je aan de voorkant twee klauwen hebt. Dan heb ik het nog niet eens over het morsen van remolie.
Net als een kettingpons wat ook ongeveer 50 euro kost. Je kan het ook met twee hamers of een waterpomptang zeggen 'ze'.
Ik ben ook een beun die zijn eigen motor onderhoud, uiteindelijk is toch niet al het gereedschap weggegooid geld. Na twee keer je remmen ontluchtigen/olie verversen heb je het geld er makkelijk uit.
 
Ik haal bij de apotheek een paar van die infuuszakken, knip de aansluiting los en doe die zijde over de nippel. Nippel half slagje draaien.
Infuuszakje hang ik over het stuur of het knipperlicht, je kunt dan goed zien wanneer je klaar bent (oude kleur voor nieuwe en de bubbeltjes).
Hierna rempotje steeds bijgevuld houden met verse remvloeistof en pompen maar, er gaat veel in zo'n zakje hoor!
Ontluchten doe ik zover ik nog bubbeltjes zie en laat de remhendel een nachtje ingeknepen staan.
 
Laatst bewerkt:
100ml spuit en meter leiding en klaar ben je paar euro en pompen maar. Andersom gebruik ik het systeem ook wel eens spuit vullen en dan van onderaf nieuwe vloeistof erin ( nooit last van luchtbellen zo. wel opletten dat je het rempotje op tijd leegmaakt, met 2 man is het nog geen 10 min werk.

als ik een leeg systeem moet vullen zuig ik eerst onderaan via de spuit de vloeistof erdoor. zuigen geeft veel minder mogelijks gesmos dan persen.
op't eind als de lucht eruit is en er enkel zuivere remvloeistof in de spuit zit pers ik een laatste keer de vloeistof terug omhoog tot op het juiste niveau.
 
als ik een leeg systeem moet vullen zuig ik eerst onderaan via de spuit de vloeistof erdoor. zuigen geeft veel minder mogelijks gesmos dan persen.
op't eind als de lucht eruit is en er enkel zuivere remvloeistof in de spuit zit pers ik een laatste keer de vloeistof terug omhoog tot op het juiste niveau.
Die ga ik wel onthouden bedankt voor de tip, al heb ik nog nooit een leeg systeem gehad ik ververs altijd, zo zie je maar er zijn meerdere mogelijkheden. Zo pomp systeem van 50 euro is eigenlijk wat wij ook doen maar dan met een weggooi spuit. zo pomp systeem is voor een motor overkill voor een auto is het wel handig.
 
pomp systeem is een luxe of een noodzakelijk kwaad.
ben je hobby mike. dan is het een luxe
ben je pro, dan zul je wel moeten, het kost anders te veel tijd.

ik knijp het handvat in en open de nippel maar een heel klein beetje, als ik hem dan loslaat zuigt hij amper weer wat terug. zo voorkom ik dat ik elke keer heen en weer moet met de handen van handvat naar nippel en dan tussentijds bijvullen. nu sta ik met flesje in de ene hand en mijn andere hand knijpt.
zo duurt verversen, incl het klaar zetten van de onderdelen (welke ik altijd weer moet vinden) ongeveer 15 minuten. 5 daarvan is al materiaal zoeken dus ach.
en bovendien, mijn tijd hoef ik niet te betalen dus hoe ik na 2 keer verversen een apparaat eruit heb begrijp ik niet, die 50 cm slang van 0 euro (over van ander project) is toch echt goedkoper.
 
pomp systeem is een luxe of een noodzakelijk kwaad.
ben je hobby mike. dan is het een luxe
ben je pro, dan zul je wel moeten, het kost anders te veel tijd.

mijn tijd hoef ik niet te betalen dus hoe ik na 2 keer verversen een apparaat eruit heb begrijp ik niet, die 50 cm slang van 0 euro (over van ander project) is toch echt goedkoper.

Ik deel deze mening.
Als hobby man komt het toch op geen 10min voor zo een klus.
Zo iets doe je ook niet alle weken, dusja :)
 
Ik heb ook zo'n vacuum pomp.
Dat ding heeft zijn geld al zo vaak terugverdient.
Alleen al aan papier om de olie weer op te vegen omdat het potje op de grond weer eens omgetrapt had. :P
Ik vul van onderaf met een grote spuit. Dit gaat erg goed.
Als ik er bij kan dan kijk ik gewoon naar het reservoir.
Zo niet dan heb ik wel eens gewoon een paar tampons in het reservoir gestopt.
Dat werkt ook goed tegen overstromen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan