R1 loopt op 3 cilinders

Bierton

MF'er
2 okt 2009
44
0
Hallo,

Ik heb een half jaar geleden een R1 uit 1998 gekocht, de motor had lang stilgestaan en daarom zijn voor de aankoop de carburateurs gereinigd. De motor heeft toen 2000 kilometer perfect gereden. 2 weken geleden heb ik de motor voor het eerst uit de winterstalling gehaald en deze liep nog steeds perfect tot gister.. :N

De motor loopt nu op 3 cilinders, de meest rechtse cilinder doet opeens niet meer mee (toen ik de motor kocht was dit ook de boosdoener). Schoonmaken van de carburateurs helpt niet, bougies zijn nieuw (en vonken goed) evenals het benzine filter en het luchtfilter.

Nu heb ik ontdekt dat er uit een busje bij de inlaat (kelk) van de carburateur van de cilinder die niet mee doet benzine stroomt, zie foto:

http://uploadenfoto.nl/pictures/f045d3e7e45906fb34f5774b04857192.jpg

Kan iemand mij vertellen wat dit 'busje' is en waar deze voor dient? Het is geen sproeier die eruit kan..

Ik denk zelf nu aan poreus geworden rubber o.i.d. in de carburateur door het lange stilstaan bij de vorige eigenaar?
 
Laatst bewerkt:
lekken van benzine word altijd veroorzaakt door een niet goed werkende vlotternaald en soms de vlotter zelf.
het busje is overigens een luchtsproeier.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik nog ben vergeten te melden:

wanneer ik de inlaat even kort afsluit met een doek loopt de motor circa 20 seconden normaal, als ik de doek eraf haal stroomt er weer benzine uit de ''luchtsproeier'' en begint de ellende weer
 
Nou, revisiesetje met o.a. nieuwe vlotternaard, zitting en 0-ring gemonteerd.. Motor heeft een uurtje normaal gereden. Bij het naar binnen rijden in de schuur WEER een cilinder die niet mee doet.
 
Een cilinder of dezelfde cilinder? Is het mogelijk dat het euvel zich herhaald bij de andere cilinders? (ze zijn immers allemaal even oud en hebben evenveel gelopen)
 
Een cilinder of dezelfde cilinder? Is het mogelijk dat het euvel zich herhaald bij de andere cilinders? (ze zijn immers allemaal even oud en hebben evenveel gelopen)

Ik hoop eerlijk gezegd dat het nu een andere is (dan ga ik gewoon zo'n setje halen voor alle carburateurs), maar ik ben er bang voor..

Ik kan het nog niet met zekerheid zeggen, omdat ik de kuip er weer onder heb dus kan ik de uitlaatbochten niet voelen. Vandaag uiteraard ook weer alle sproeiers, leidingen etc. schoongemaakt.. zo gaat het iedere keer, motor loopt een dag of een paar dagen weer goed en de ellende begint weer. |(

En tot nu toe altijd cilinder 4.
 
UPDATE:

Motor loopt goed ALS ik blijf rijden! Als ik even stilsta op een kruising o.i.d. gaat hij weer op 3 pitten lopen. Dit probleem wordt verholpen als ik even doortrek in toeren, maar begint dus opnieuw als ik stop.
 
hallo,ik heb het zelfde probleem gehad en bij mij was het het volgende.

Je vlotternaalden,vallen in een soort messing zeteltje,die bevestigd zit met een klein schroefje wat erlangs zit.
Als je het schroefje eruit draaid,kun je dat zeteltje eruit trekken.
Om dat zeteltje zit een o-ring ,als die o-ring poreus is gaat die lekken waardoor de brandstof om dat zeteltje stroomd ,en zo de vlotterbak in waardoor de motor bij stationair verzuipt.

Dus vervang dat o-ringetje en ook meteen de andere drie,en dan denk ik dat het opgelost is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan