Honda CB750 K7 loopt niet mooi stationair

kornfed

MF veteraan
31 mei 2007
5.370
400
Helmond
Hallo,

Een collega van mij heeft een CB750 K7 uit 78.
De motor liep al vanaf aanschaf niet lekker.
De tank bleek vol troep te zitten van een oude coating.
Inmiddels is alles goed zuiver gemaakt.
Carburateurs zijn ultrasoon gereinigd en gereviseerd. Ze zijn ook gesynchroniseerd.
Maar de motor loopt niet mooi stationair. Het het gas blijft vaak hangen. Bij terugstellen van de stationairschroef slaat de motor af. Volgens de monteur zijn de carburateurs versleten maar ik kan me niet voorstellen wat er dan versleten moet zijn behalve bewegende delen. En die zijn vervangen op de gasschuiven na.
Iemand tips?
 
Stationairschroeven wil ik niet direct aankomen omdat de carburateurs net zijn gesynchroniseerd.
Ik durf zo niet te zeggen welke stand ze nu hebben. Synchroniseren is bij een motorzaak gebeurt.
Er zit een origineel luchtfilter in.
 
Motoren uit die tijd (net als de gevreesde CB550 K3) waren de eersten die (een beetje) aan emissie eisen moesten voldoen. In de regel staan ze daarom arm afgesteld. Een zeer klein beetje valse lucht is daarom al genoeg om ze over hun nek te laten gaan. Zeker het blijven hangen in toeren als je het gas los laat is daar een symptoom van.

Ik zou in eerste instantie eens kijken of alle sproeiers uberhaupt wel origineel zijn (ze kunnen de verkeerde maat zijn, of de juiste maat en uitgeboord..). Het kan geen kwaad om het stationair circuit een stukje rijker te laten lopen, maar als de motor verder origineel is dan moet hij goed kunnen lopen "as is"

"Versleten" kan best, als bijv. de gaten waar de gasstang / vlinderklep-as doorheen loopt ovaal gesleten zijn dan pakt hij altijd valse lucht. Dit is op te lossen door ze op te boren en er busjes in de plaatsen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan