Probolt motorblok kit

Kiwi

MF veteraan
15 sep 2004
7.772
272
Beilen
Ik vind de kleine details altijd mooi, dus zo'n kit met inbusbouten voor de blokdeksels ook.
TEMPLATEALLOYENGINEBK.jpg


Men geeft op de Probolt site aan "M6 threads with a 5mm Allen key drive. Our bolts are made from 7075 aluminium".

Nou ben ik mij er helemaal van bewust dat het gros hier het geldverspilling vind, waarschijnlijk terecht ;) .

Maar mijn vraag is meer: is het verstandig? Ik lees veel dingen over RVS bouten, corroderende werking in alu blokken, nutteloosheid titanium bouten etc...maar weinig over deze alu boutjes. Behalve dan dat ze met een correct moment aangetrokken moeten worden en dat de goedkope merken zo zacht als kaas zijn.
 
Laatst bewerkt:
Yup, dekselbouten kan prima. 3nm + 90gr. Bij loshalen vervangen.

Dit geldt alleen voor de deksels. Carterbouten en andere delen kan je niet betrouwbaar vastzetten met alu boutjes, athans niet met dezelfde diameter.
 
Dank voor de reacties.

3nm? Dat is echt niks.. Dacht dat het meer rond de 12-15 zou zijn.
En slechts eenmalig gebruik? Verliezen ze hun kracht / vorm na de 1e keer vastzetten?
 
Nou ben ik mij er helemaal van bewust dat het gros hier het geldverspilling vind, waarschijnlijk terecht ;) .

Ik snap dat je een ;) gebruikt maar iedereen moet doen wat hij wil, dus ook zijn/haar geld zo spenderen.
er zijn ook stellen die op aruba gaan duiken op een 2 weekse vakantie, kost 10 rooitjes.
ik kan dat niet omdat ik last van mijn oor heb, moet ik dat dat geldverspilling vinden ? :)
zolang men mijn geld maar niet uitgeeft ;) :Y
 
Precies, dat is iets van 12nm als het een stalen bout zou zijn, maar alu rek je uit bij die spanning. Is de bedoeling en daardoor zit het net zo goed vast, maar het rekt maar een keer.

Maar je mag hem best nog een keer gebruiken hoor. Dan merk je bij het vastzetten dat 6 op de 10 afbreken en de rest doet dat onder het rijden. Je kan ze ook minder vast zetten, maar dan ga je never nooit niet dezelfde betrouwbaarheid qua boutverbinding krijgen in vergelijking met hoe het origineel zat.

Alu, mooi spul, voor en nadelen. Jouw motor, jouw leven, jouw feestje.

Ik had een RVS of titanium set besteld. Alu boutjes zijn zoals gezegd heel leuk voor in de kuip, niet voor dingen die strakker aangedraaid moeten worden.
 
Laatst bewerkt:
Precies, dat is iets van 12nm als het een stalen bout zou zijn, maar alu rek je uit bij die spanning. Is de bedoeling en daardoor zit het net zo goed vast, maar het rekt maar een keer.

Maar je mag hem best nog een keer gebruiken hoor. Dan merk je bij het vastzetten dat 6 op de 10 afbreken en de rest doet dat onder het rijden. Je kan ze ook minder vast zetten, maar dan ga je never nooit niet dezelfde betrouwbaarheid qua boutverbinding krijgen in vergelijking met hoe het origineel zat.

Alu, mooi spul, voor en nadelen. Jouw motor, jouw leven, jouw feestje.

Ik had een RVS of titanium set besteld. Alu boutjes zijn zoals gezegd heel leuk voor in de kuip, niet voor dingen die strakker aangedraaid moeten worden.
Dank. Dat bedoel ik dan ook met nadelen, welke zeker niet op de website van de fabrikant genoemd worden.

En een kuip heb ik niet (naked) :9~
 
Ik snap dat je een ;) gebruikt maar iedereen moet doen wat hij wil, dus ook zijn/haar geld zo spenderen.
er zijn ook stellen die op aruba gaan duiken op een 2 weekse vakantie, kost 10 rooitjes.
ik kan dat niet omdat ik last van mijn oor heb, moet ik dat dat geldverspilling vinden ? :)
zolang men mijn geld maar niet uitgeeft ;) :Y
Ik hoor mijn vriendin gewoon al in mijn achterhoofd op het moment dat ik wéér wat optisch voor de motor besteld heb ;) . En 1,5 week Aruba duiken hebben wij vorig jaar gedaan - is met 2,5k ook wel te betalen hoor :+
 
Laatst bewerkt:
Als je jouw motor optisch verfraait EN zulke vakanties doet .. ;)
Eigenlijk valt make-up voor haar onder dezelfde categorie/kostenpost he......je kan het proberen ;)

Precies, dat is iets van 12nm als het een stalen bout zou zijn, maar alu rek je uit bij die spanning. Is de bedoeling en daardoor zit het net zo goed vast, maar het rekt maar een keer.

Maar je mag hem best nog een keer gebruiken hoor. Dan merk je bij het vastzetten dat 6 op de 10 afbreken en de rest doet dat onder het rijden. Je kan ze ook minder vast zetten, maar dan ga je never nooit niet dezelfde betrouwbaarheid qua boutverbinding krijgen in vergelijking met hoe het origineel zat.

Alu, mooi spul, voor en nadelen. Jouw motor, jouw leven, jouw feestje.

Ik had een RVS of titanium set besteld. Alu boutjes zijn zoals gezegd heel leuk voor in de kuip, niet voor dingen die strakker aangedraaid moeten worden.

Dat is het verschil als je er voor geleerd hebt he.. :/ :}

Eerlijk gezegd weet ik niet uit mijn hoofd of probolt engine kits in aluminium heeft, dat mag Kiwi zelf wel even kijken op die mooie website van hun.
een koppelingsdeksel lijkt me toch ook wel wat krachten te verduren, maar of je dan al die bouten gaat vervangen als je je koppeling een keer vervangt..?.. Alleen al dat je er aan moet denken.
 
Laatst bewerkt:
De k1200GT, van bmw, gebruikt voor de koppelingsdeksel ook alu boutjes, het bmw handboek geeft specifiek aan de bouten te vervangen bij demontage. Wat Mastertommy verteld is de reden waarom.
 
Eerlijk gezegd weet ik niet uit mijn hoofd of probolt engine kits in aluminium heeft, dat mag Kiwi zelf wel even kijken op die mooie website van hun.
een koppelingsdeksel lijkt me toch ook wel wat krachten te verduren, maar of je dan al die bouten gaat vervangen als je je koppeling een keer vervangt..?.. Alleen al dat je er aan moet denken.
Dat heeft Kiwi al opgezocht op die mooie website - én in de openingspost geplaatst: 7075 Aluminium. ;)

Maar voor mij is het duidelijk hoor. Zitten teveel kleine lettertjes bij om het leuk te houden. Zou er ook een andere momentsleutel voor moeten zoeken (huidige begint bij 40nm). Ik heb nog een bak vol met zwarte M5 bout-kapjes...die zitten er nu op. Net zo zwart.. _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan