Honda CB1300 Superfour

ik dacht eigenlijk dat alleen de snelheidsteller zelf gewoon uit de tellerbak gehaald kon worden, dus zonder vervanging van complete tellerbak. maar misschien zit ik verkeerd...
Je zit verkeerd; het binnenwerk ik één geheel, een printplaat met beide tellers, het centrale display en alle lampjes. Kost nieuw €.800-900,- bij Honda. '(
 
en uitlaatdemper: had de leovince gezien op marktplaats maar vind die erg lelijk dus die wordt hem niet. vind de akra's wel mooi maar onbetaalbaar, zoek nog even verder tot er een mooi en betaalbaar exemplaar voorbij komt.
Er is recent een hexagonale Akra binnen de club van eigenaar gewisseld, dat ging redelijk vlot. Er komt wel vaker iets voorbij maar wanneer weet niemand. Ik zou vooral internationaal op eBay zoeken, in Engeland en Duitsland bv. Maar let wel op de soms hoge verzendkosten, zeker uit Engeland. :Y
 
zoek gewoon valblokken voor op de voorste bloksteun. origineel honda is te duur en lelijk.
Het zijn wel de beste en meest veilige maar het zijn inderdaad niet de mooiste. After-market voor op de voorste bloksteun zijn er in vele soorten, maten en materialen naar ieders smaak, die vind je eenvoudig op internet. *D
 
Er is recent een hexagonale Akra binnen de club van eigenaar gewisseld, dat ging redelijk vlot. Er komt wel vaker iets voorbij maar wanneer weet niemand. Ik zou vooral internationaal op eBay zoeken, in Engeland en Duitsland bv. Maar let wel op de soms hoge verzendkosten, zeker uit Engeland. :Y

Het hoeft niet perse akra te zijn. De yoshi is ook mooi, en sta open voor elke pijp als de looks me bevallen. Als er maar een db-killer inkan
 
Het hoeft niet perse akra te zijn. De yoshi is ook mooi, en sta open voor elke pijp als de looks me bevallen. Als er maar een db-killer inkan
Voor zover ik weet zijn er geen Yoshimura dempers voor de CB1300. Zelf heb ik er wel eentje maar die is van de BMW S1000RR en pasgemaakt op mijn uitlaat. En die uitlaat is zelf al in zijn geheel niet origineel meer.......... :]
 
Allen,

Ik heb een CB1300 sinds een jaartje ofzo. Nu is deze fiets zeer slap geveerd aan de voorkant en aan de achterkant naar mijn gevoel te stug.

Qua instellingen heb ik alles geprobeerd en de achterkant hen ik enigzins naar mijn wensen voor zover dat lukt met duo shocks. De voorkant blijft niet lekker aanspreken. Veer voorspanning is bijna op zijn max. alsmede de rebound om enigzins bij het remmen stabiliteit/feedback te krijgen. Maar de algemene souplesse/comfort is weg.

En hierbij de vraag: "Wie van jullie heeft zijn voorvork laten aanpassen en kan iets vertellen over zijn ervaringen voor en na de aanpassing".

Noem even wat er is gedaan (Olie viscositeit, type veer), welk merk en bij wie je hebt laten inbouwen/afstellen.
 
Allen,

Ik heb een CB1300 sinds een jaartje ofzo. Nu is deze fiets zeer slap geveerd aan de voorkant en aan de achterkant naar mijn gevoel te stug.

Qua instellingen heb ik alles geprobeerd en de achterkant hen ik enigzins naar mijn wensen voor zover dat lukt met duo shocks. De voorkant blijft niet lekker aanspreken. Veer voorspanning is bijna op zijn max. alsmede de rebound om enigzins bij het remmen stabiliteit/feedback te krijgen. Maar de algemene souplesse/comfort is weg.

En hierbij de vraag: "Wie van jullie heeft zijn voorvork laten aanpassen en kan iets vertellen over zijn ervaringen voor en na de aanpassing".

Noem even wat er is gedaan (Olie viscositeit, type veer), welk merk en bij wie je hebt laten inbouwen/afstellen.

Hyperpro monteren,probleem opgelost.Ik heb het nog niet maar ga het wel doen,zowel voor als achter. ;)
 
Laatst bewerkt:
Hyperpro monteren,probleem opgelost.Ik heb het nog niet maar ga het wel doen,zowel voor als achter. ;)
Ik heb zelf voor ook HyperPro maar deze heren vinden de achterveren prima en wilden daar niets aan veranderen. Heb zelf geen "wereld van verschil" ervaren na montage, ik had een lekke keerring aangegrepen om bij hen langs te gaan en het hele spul op te laten frissen. Ik had dan ook geen directe klachten over het weggedrag.......... :]
 
Allen,

Ik heb een CB1300 sinds een jaartje ofzo. Nu is deze fiets zeer slap geveerd aan de voorkant en aan de achterkant naar mijn gevoel te stug.

Qua instellingen heb ik alles geprobeerd en de achterkant hen ik enigzins naar mijn wensen voor zover dat lukt met duo shocks. De voorkant blijft niet lekker aanspreken. Veer voorspanning is bijna op zijn max. alsmede de rebound om enigzins bij het remmen stabiliteit/feedback te krijgen. Maar de algemene souplesse/comfort is weg.

En hierbij de vraag: "Wie van jullie heeft zijn voorvork laten aanpassen en kan iets vertellen over zijn ervaringen voor en na de aanpassing".

Noem even wat er is gedaan (Olie viscositeit, type veer), welk merk en bij wie je hebt laten inbouwen/afstellen.
Ik heb jou een mailtje gestuurd naar het adres uit je profiel maar dat kwam retour? :?
 
Kan kloppen. Ik ben sinds kort weer ff ingelogd op dit forum middels dit account. Email zal niet meer bestaan denk ik maar kan nog wel inloggen omdat ik een goed geheugen heb qua passwords . Mocht je mail sturen dan mag dat naar hpn40l (hotmail)

Ik heb jou een mailtje gestuurd naar het adres uit je profiel maar dat kwam retour? :?
 
Ik zat zelf ook te denken aan zwaardere lineaire veren t.o.v. progressief eerlijk gezegd. De veerconstante is gelijk over het gehele bereik en makkelijker in te stellen.

Ik probeer het zo voor elkaar te krijgen dat ik bij het aanremmen voor een bocht de CB niet teveel duikt en niet teveel gaat "wobbelen" als ik in een bocht zit te sturen. Soms voelt het niet solide aan in voorkant als ik bochten neem.

Ik wacht nog wel ff als iemand een positieve ervaring kan delen. Wellicht is de slappe voorkant ook wel inherent aan het type fiets en zijn gewicht en valt er weinig winst te behalen.

Ik rij overigens een CB1300AS uit 2006 maar de voorvork die wordt gebruikt tot aan de huidige modellen zijn niet veranderd naar mijn weten. Mijn rijstijl is redelijk sportief en mag graag doorijden. Als ik normaal rij, lees rustig zit te toeren, dan kan de voorkant ermee door.
 
Laatst bewerkt:
Misschien kunnen jullie ook eens reageren op onderstaande bevindingen die ik heb over de CB1300. Wellicht is het normaal of exemplarisch voor mijn CB. Wellicht handig om dit een allemaal te verzamelen in een lijstje voor een beter overzicht.



- 1ste versnelling hakt er nogal hard in bij het selecteren.
- Vibraties welke ook waarneembaar zijn in het kuipwerk (resonantie) en in de spiegels
- Gevoeligheid voor bandenkeuze/slijtage.
- Oxidatie van uitlaatbochten en de dynamo deksels.


- 1ste versnelling hakt er nogal hard in bij het selecteren.
- Enigzins verholpen door 5W40 Full Synthetic te gebruiken.

- Vibraties welke ook waarneembaar zijn in het kuipwerk (resonantie) en in de spiegels.
- ??? Lijkt me een typisch CB1300 SA gevalltje zijn.

- Gevoeligheid voor bandenkeuze/slijtage.
- De voorkant voelde "zoekerig" aan. Ondanks nog redelijke banden deze vervangen van Michelin PR3 naar Bridgestone T30-EVO. Daarmee was het weg. Krijg indruk dat de CB1300 best gevoelig is voor een goede set banden dan ik gewend ben bij andere motoren.

- Oxidatie aan uitlaatbochten en het dynamo deksels.
Lees veel artikelen op het web wat je aan de uitlaatbochten kunt doen. Het dynamo-deksel is een gevalltje apart. Ik heb de indruk dat deze, ondanks dat ze er blank uitzien, een blanke lak-laag heeft. Iemand ervaring hoe deze weer netjes te kjijgen?
 
- Gevoeligheid voor bandenkeuze/slijtage.
- De voorkant voelde "zoekerig" aan. Ondanks nog redelijke banden deze vervangen van Michelin PR3 naar Bridgestone T30-EVO. Daarmee was het weg. Krijg indruk dat de CB1300 best gevoelig is voor een goede set banden dan ik gewend ben bij andere motoren.
Check de wiellagers en de balhoofdlagers. Dit is niet normaal voor de 1300.
 
Check de wiellagers en de balhoofdlagers. Dit is niet normaal voor de 1300.


Balhoofdagers is en blijft een hekel punt.

Banden is volgens mij wel een puntje.
Ik heb de oudere Michelin Pilot Powers er nog onder, maar dat is bijzonder instabiel aan de voorzijde. Maar die zijn nog in een conditie dat ik ze er nog lekker effe onder laat zitten.
 
Lagers voorzijde beide gecheckt en daar lag het niet aan. Remschijven zijn ook in orde, niet krom o.i.d. Kan pas echt iets zeggen als de Bridgestone T30 Evo's aan hun eind zijn of hetzelfde zich weer voordoet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan