suzuki GSX 600f 1998 geen vonk

muittenbosch

Rookie
19 mrt 2015
17
0
Utrecht
Beste mensen,

ik heb het volgende probleem: Mijn GSX 600F ui 1998 vonkt niet meer. Ik heb het volgende al gecontroleerd:

Contactslot, kill switch, koppeling switch, neutral switch en zij-standaard switch zijn in orde, startmotor draait wel rond, + van de primaire zijde v/d bobines is netjes 12v. Bobines heb ik doorgemeten, primaire weerstand rond de 4 Ohm, secundair (tussen beide bougiedoppen) is rond de 40 Kohm, alles volgens het Haynes service manual. Als ik de massa van de primaire zijde aan massa frame tik, vonken de bougies.

Alle stekkers doorgemeten, geen problemen kunnen vinden. Alle inputs van de CDI (of ECU) doorgemeten voor zover mogelijk, voeding en massa zijn aanwezig, verbindingen richting de bobines zijn in orde. CDI unit is uitgewisseld met een andere unit (besteld via motorpartsonline.com, deze zou getest en in orde zijn. Echter, nog steeds geen vonk.

Nu de puls generator, weerstand gemeten, is 160 ohm, goed volgens Haynes boek. Bekabeling is van sensor tot CDI in orde, geen sluiting naar massa. Ik heb geen peak coil adapter om te testen, maar als ik de motor start, levert de puls generator ca 0.5v AC, op DC varieert het getal tijdens starten. Volgens het boek moet ik min 1v meten, maar dan met de adapter. Kan de puls generator toch defect zijn? Visueel is er niks qua beschadigingen te zien... Weet iemand hoe ik de puls generator kan testen, of anders nabootsen om te zien of de bougies willen vonken?

wie heeft een idee? Ik zou het anders ff niet meer weten..

Groetjes

Martin
 
oke, toch bedankt voor je welkoms woord!

Iemand anders wel een idee? Elders kreeg ik de tip om de kill switch te checken, echter deze staat gewoon in serie met het contactslot, koppeling switch en het veilgheidsrelais... Daarbij heb ik bij contact op ON gewoon 12v op de bobines, net ff gemeten, tijdens starten dropt dit wel naar 10.9v... desondanks zou er dan toch een zwakke vonk zichtbaar moeten zijn?

Ik ga voor de zekerheid, de + 12v op de bobines nog maar ff omleggen direct naar de start accu.. Ik laat het resultaat wel weten
 
Ik zou er eerst een goede accu aan hangen want 12v is te weinig. Moet minimaal 12,6V zijn.
Je cdi is beveiligd tegen een te lage accu spanning en genereert dan geen vonk meer.
 
Hey Biker freak, Bobines en kabels zijn al uitgewisseld. Daarbij, als ik de massa van de primaire zijde tegen het frame aan tik, geven de bougies wel een mooie vonk. Ik sluit daarmee de bobines en kabels zelf uit.

Daddyphilipsen, ik gebruik nu een auto accu om te starten, boordspanning daalt tijdens starten op de bobines tot 10.89v, ook met een directe verbinding van + bobines naar + pool accu. Ik heb de voltage drop tijdens starten op de CDI nog niet gemeten, maar zal dit zeker ff doen! Ik wist overigens niet dat de CDI dienst weigert onder de 12v, want dan zou de motor nooit meer starten met een beetje zwakke accu.. Toch het proberen waard!
 
Auto goed op laden en GOEDE startkabels gebruiken.

En met een lage spanning starten en aan slaan doen ze ook niet en dan wil het soms nog wel lukken met aan duwen.
 
Laatst bewerkt:
ok, ik gebruik de accu als standalone met nieuwe accu kabels, motor accu is eruit, startkabels direct op de + en - kabel van de motor. Ik ga morgen proberen met andere accu en beter verbonden aan de motor.

De pick up coil (pulse generator), iemand nog een idee hoe deze te testen?
 
het klinkt net ofdat je rotor van je krukas af ligt ofzo...

de pickup kan je alleen maar checken op weerstand. maar zoals je al zei, die is goed.

en wat ik zo even dacht, en toen heel snel weer weg stopte omdat het waarschijnlijk wel goed zit, maar je blok heeft wel een goeie massa? ja? jaa want dat dacht ik al, want je start motor doet het ook gewoon ^^

najah, anyhow. ffe het kapje van bij de rotor er afschroeven :W

edit:

hoe is het gekomen, tijdens het rijden er mee genokt? of starte hij gewoon niet meer nadat je hem had weg gezet?

edit2:

owjah, met een oscilloscoop kan je kijken ofdat hij het echt doet
 
Laatst bewerkt:
10.9V tijdens starten is meer dan genoeg. pas onder de 10 krijg je problemen.

pickup kan je eventueel testen door deze te demonteren en dan met een stuk ijzer er voorlangs te gaan.
lukt dit niet kan je proberen om een adapter voor doppen in een sterk boormasjien te steken en dan met de bougies eruit de krukas zo proberen op snelheid te krijgen.
 
10.9V tijdens starten is meer dan genoeg. pas onder de 10 krijg je problemen.

pickup kan je eventueel testen door deze te demonteren en dan met een stuk ijzer er voorlangs te gaan.

nice :Y

lukt dit niet kan je proberen om een adapter voor doppen in een sterk boormasjien te steken en dan met de bougies eruit de krukas zo proberen op snelheid te krijgen.

waarom zo? waarom niet gewoon op het startknopje drukken? :?
 
Hey Viper,

Rotor draait netjes rond, kapje heb ik er al af liggen. Pick up en rotor zien er onbeschadigd uit..

Massa van het blok heb ik oo kaan zitten te denken, maar idd, startmotor draait netjes rond. Heb er nu wel all bougies uitliggen, deze liggen tegen de cilinderkop aan. (1 zelfs tegen de bout van de bobine gelegd) Nogmaals, als ik de massa van de primaire zijde even tegen het frame aan tik, vonken de bougies... ik denk dat de massa hiermee goed lijkt te zijn.

De motor heb ik overigens recent gekocht, de vorige eigenaar gaf aan dat hij deze rijdend heeft weggezet in de schuur, na een half jaar wilde deze niet meer aanslaan. Ik dacht eerst aan brandstof smurrie, maar bougies bleken al snel erg nat, zonder vonk...

In het begin had ik nog een hele zwakke vonk op bougie 1, de andere bobine bleek defect, daarom al andere bobines geregeld. Overigens, na een aantal keer proberen, was de vonk op bougie 1 ook verdwenen. Daarom ben ik alles adv het haynes werkplaatshandboek gaan controleren.

Er is overigens 1 ding wat ik niet tegenkom in het Haynes boek, de neutral switch welke aan de linkerzijde van het blok zit, hier komen 3 draden uit. 1 draad is bestemd voor neutral light en safety interlock, de andere twee draden gaan direct richting ECU (CDI). Omdat ik de funcite van deze 2 draden niet kon achterhalen, heb ik de neutral switch eruit gehaald. Het blijkt een rond plaatje met 3 koperen contacten in een cirkelvorm, en deze maken verbinding met een palletje op de schakelas. Dus alle 3 de draden komen bij schakelen beurtelings aan massa te liggen. onderste voor neutraal, andere 2 alleen voor de eerste versnelling? als de motor niet in neutraal staat, slaat deze enkel aan als de zijstandaard is ingeklapt. Motor draait dan wel rond! Ik dacht eerst dat de fout hierin zat, maar als motor op zijstandaard en in neutraal staat, heb ik gewoon 12v op ECU en op de bobines. (Massa op de ECU zit er trouwens 2 x op, 1x geschakeld via contact slot, en 1x direct via centrale massa draad. De constructie van de neutral switch verhinderd de mogelijkheid om op meerdere draden tegelijk massa te geven, dus ik heb toch alle combi's geprobeerd met overbrugge naar massa, helaas zonder resultaat...

Ow, en ik heb geen oscilloscoop helaas........Met multimeter zie ik wel fluctuatie en op AC meet ik 0.4v.... maar of dat genoeg is?
 
Jan Bros,

alle bougies liggen eruit, met startmotor draait motor op het gehoor hard zat... Ik denk dat op de boormachine niet nodig is? Met weekijzer zou ik de rotor wel kunnen nabootsen, alleen deze ziet er goed uit, en wat zou daar stuk aan zijn? Ik ben bang dat de pick up coil te weinig energie afgeeft, want de werking van de rotor kan ik wel enigzins aflezen op mijn multimetertje...

Thanx voor jullie reacties btw!
 
door het zonder startmotor te testen kan je zien of alles effektief werkt zonder dat de startmotor met veel stroom gaat lopen.
je vroeg ook een methode om je pick-up te testen, dus geef ik je wat mogelijkheden ;-)
 
0.4v? ik heb werkelijk geen idee, maar als je weerstand meet, en dat ding fluctueert, dan zal het wel goed zitten.

zonder de neutraal schakelaar zou hij het gwoon moeten doen, ik vermoed dat je hem op de middenbok hebt staan, dus koppeling in en starten maar...

en verder heb ik het idee dat je onderhand alles al gehad hebt, dus blijft alleen de cdi over...

http://www.boonstraparts.com/nl/ond...5 (GSX600F AJ3113 KATANA)/prt=CDI | ECU unit/

succes :W

edit:

heb je die fluctatie gemeten op de spoel? of aan het 'eind' van de bedrading bij de cdi?
 
Laatst bewerkt:
Hey Viper,

nee hij staat niet op de middenbok, maar op de zijstandaard, in neutraal, dus draait de startmotor rond, en heb ik spanning op de bobines. (ECU krijgt altijd direct + 12v vanaf zekering 3, en massa loopt geschakeld over contactslot)

De CDI (ECU) heb ik al een keer uitgewisseld met een andere die ik gekocht heb via internet bij motorparts online.co m , deze zou getest zijn en voorzien van garantie. Het is echter altijd mogelijk dat deze ook stuk is, ik zou eigenlijk ff iemand moeten vinden met een vergelijkbare GSX, en zo mijn beide ECU's ff controleren op juiste werking.

De volgende zaken ga ik nog ff proberen:
- accu direct aansluiten op + en - kabel, om zo spanningsdrop bij starten te beperken
- Desgewenst krukas met boormachine aandrijven, om spannings drop uit te sluiten
- Ik heb via internet een andere pick up met voetplaat gevonden voor 40 euro, ik heb zo het idee dat dit toch niet het probleem is, maar als de eerste 2 punten niets opleveren, ga ik deze toch maar aanschaffen..

P.S: Hoe kan ik hier fotos plaatsen?
 
Nog ff 1 dingetje:

Officieel is de luchtspleet tussen de pick up coil en de stator niet af te stellen, maar hoe kleiner de luchtspleet, des te hoger de flux, dus ik ga toch is proberen om deze kleiner te maken, in de hoop een sterker signaal aan de ECU te kunnen aanbieden.. Iemand hier nog enige ervaring me?
 
ik heb daar geen ervaring mee. vaak zit de spoel vast met.. sjah... hoe leg je dat uit, het is iig zo'n plaatje met van die opstaande randjes, die vallen dan weer in een gat waardoor hij gefixeerd zit..

zal niet mee vallen om hem te versplaatsen.. goodluck:)
 
Hallo allemaal,

even een korte update van mijn kant; na een drukke periode op het werk, icm 2 weken op vakantie, ben ik eigenlijk maar een paar stapjes verder.... De ECU is inmiddels omgeruild voor een andere (wederom getest), dus ik ga er nu onderhand van uit dat het niet aan de ECU ligt... Daarnaast heb ik de pickup coil en sensormassa ook vervangen door een setje van een werkende motor, dit geeft ook geen resultaat. zodra ik de uitgaande massa draad (die vanaf de ECU naar de input van de bobines loopt) even aan massa tik; vonken de bougies, dit werkt bij beide bobines. Dat traject werkt dus goed lijkt me. Pas als aan alle voorwaarden is voldaan (kill switch, side stand, koppeling hendel etc) krijg je + 12v op de ECU, deze is dan ook aanwezig. Overigens, zover ik kan meten, zijn alle voorwaarden aanwezig op de stekkers richting de ECU. Toch gebeurt er helemaal niks tijdens starten....

Zou het zo kunnen zijn, dat er een massa obstructie zit tussen motorblok en centrale massa (frame), maw, hoe wordt dit normaal gerealiseerd?) Ik heb het idee dat de pick up wel goed is, maar dat alleen de + verbonden zit met de ECU, en er geen of slechte massa verbinding zit tussen pick up en ECU.. (Ik ga dit deze week checken).


Ik word er een beetje tureluurs van, tot nu toe heb ik altijd alles wat ik ooit stuk had, uiteindelijk kunnen herstellen, tot aan deze geweldige GSX... Ik wil me niet laten kennen, maar ik weet het nu ff niet meer.....

Hopelijk heeft een van jullie nog een tip??

thanks!

mvg
 
[
photo.php
imgatt]
 
Terug
Bovenaan Onderaan