Het grote Honda CB-1 Topic (deel 4)

bahco

MF veteraan
20 feb 2007
11.179
2.814
Utreg
Het grote Honda CB-1 Topic

Dit is het vierde deel van het centrale topic voor die-hard en kersverse Honda CB-1 rijders. Eerdere delen zijn:
  1. * Het Grote Honda CB-1 Topic * (samenvatting)
  2. Het grote Honda CB-1 Topic (deel 2) (samenvatting)
  3. Het grote Honda CB-1 Topic (deel 3)
Als eerste wat algemene info:

De Honda CB-1 is alleen verkocht in de USA en Japan, alle exemplaren die in Europa
rondrijden zijn derhalve via "grijze import" ons land binnengekomen. De CB-1 is
geproduceerd van 1989 tot 1993, het jaartal van productie is te vinden bij het
"vehicle identification number" dat naast je balhoofd zit. Meestal vermelden verkopers het jaar van invoer als het jaar van productie, kijk hier dus mee uit!

De techniek:

De Honda CB-1 heeft een stalen frame waarin het pronkstuk duidelijk te zien is: Het 400cc 4-cylinder blok uit de CBR400RR. Door enkele aanpassingen levert dit blok minder pk's ten gunste van meer koppel in vergelijking met de CBR400RR, maar een belangrijk detail is identiek: de tandwiel-aangedreven nokkenassen. Mede hierdoor heeft dit blok de reputatie vrijwel onverwoestbaar te zijn. Op papier heeft de Honda CB-1 zo'n 58 krukas-pk's.

De nokkenassen van de CB-1 worden door tandwielen aangedreven. Je hebt dus nooit last van nokkenassenkettingen en de bijbehorende spanners. :)

Het rijden:

Dat is het leuke aan een cb1. Heeft niet heel veel pk, maar je kan er toch heel leuk en sportief mee rijden, maar ook voor rustig toeren zeer geschikt. En natuurlijk redelijk wat koppel voor een 400
Heb er zelf ook redelijk wat langere afstanden mee gereden en ook dat is gewoon goed te doen.
Of je lengte \[1m86 en relatief lange benen] een probleem gaat worden durf ik niet te zeggen.. ik ken wel iemand van ruim 1.90 die een 400rr heeft gehad, en die is eigenlijk hetzelfde als een cb1 maar dan met kuip. Dus het zou wel moeten kunnen, maar dat is een beetje per persoon verschillend denk ik. Kwestie van uitproberen :Y


Zwakke punten:

Jammergenoeg heeft de Honda CB-1 ook enkele nadelen, de spanningsverdeler staat erom bekend wel eens de geest te geven, extra koeling zou kunnen helpen. Een nieuw exemplaar schijnt een duur geintje te zijn, ca. € 150,- Daarnaast ondervinden veel mensen de beperkte brandstoftank (11L) als een nadeel.

Handige links:

CB-1.nl Het forum voor en door CB-1 eigenaren, bezit(s)ters en rijd(st)ers!
CB-1.com The Unofficial Honda CB-1 Webpage
HondaCB1.org - The Global CB-1 Resource
hondacb1.proboards.com

Aanvullingen, op- en aanmerkingen op bovenstaande tekst zijn welkom! :Y

En dan de plaatjes:

hawk gt (Specificaties)
full



Super Blackbird

Dagobert II
full


dohcmike

Martinezz
full


Hedcandy
full


Timson
full


fighterfeytel
full


Drieske81
[doclib=1146870,9a2924790c0ea356ab928b79e299fe89,0,0]

Border Patrol
full


Pat78

jwillems

lennart0r
full


Sesamzaadje
[DOCLIB=1146920,a47ba30af88ce12c38749352c58bbab1,0,0]

MartijndeHingh
full


Honda17
full


JeroenNX
full


Dms76
full


NGHA
full


RR Vliet
full


Om te voorkomen dat we last krijgen van zoekrakende plaatjes of plaatjes-servers die de geest geven, alle plaatjes die voor de OP bestemd zijn alsjeblieft uploaden naar de Motor-Forum server. Voor hulp zie [faq=,plaatje]Algemene FAQ: Hoe plaats ik een plaatje?[/faq]. En om de OP er een beetje gelikt uit te laten zien de plaatjes graag resizen op 600 pixels breed.
 
Laatst bewerkt:
Volgende week naast nieuwe banden ook eindelijk een einddemper op de CB1. Net begonnen met rijden maar al wel veel lol gehad op deze machine :) Zin in de zomer!
 
2 Weken geleden mijn rijbewijs gehaald en ben al een tijdje aan het snuffelen naar een cb-1. Ben gevallen voor de looks van deze motor, daar naast wegen de rijeigenschappen van de motor toch ook wel mee voor een beginner. Donderdag wezen kijken bij een dealer. Cb1 heeft zo'n 17000 miles gelopen, wat niet echt veel schijnt te zijn voor dit type indien goed onderhouden. De accu was helaas dood en de carburateur was vies dus hij wordt in orde gemaakt voor een testrit as. woensdag. Ben benieuwd. :W
 
Laatst bewerkt:
Ik lees ook weer mee! Moet mijn CB-1 binnenkort maar even een wasbeurt geven en een foto maken voor in de opening post! :+
 
Die van mij heeft een nieuwe jas gekregen: oranje met blauw. Wielen oranje, bovenkant tank ook. Rest donkerblauw. Zal binnenkort foto plaatsen. Eerst verf laten uitharden en dan banden er op. Tot dan kan hij niet naar buiten!😳
 
Heb gekozen voor de bridgestone bt45, leek me een degelijke allrounder, ook voor af en toe woon-werk.
Huidige banden zijn alweer 10 jaar oud en zitten ongeveer op de slijtindicator.
De demper is een 2e hands Laser met koppelstuk waarvan ik hoop dat ie in 1x gaat passen, nog een behoorlijke zoektocht geweest om überhaupt iets te vinden. Nieuw is volgens mij echt pas vanaf 350 en anders wordt t in de regel toch maatwerk. Dus Timson als je de originele d'r nog op hebt zitten zou ik m er niet zomaar afslijpen ;) Ben wel benieuwd naar die oranje/blauwe martinezz
 
2 Weken geleden mijn rijbewijs gehaald en ben al een tijdje aan het snuffelen naar een cb-1. Ben gevallen voor de looks van deze motor, daar naast wegen de rijeigenschappen van de motor toch ook wel mee voor een beginner. Donderdag wezen kijken bij een dealer. Cb1 heeft zo'n 17000 miles gelopen, wat niet echt veel schijnt te zijn voor dit type indien goed onderhouden. De accu was helaas dood en de carburateur was vies dus hij wordt in orde gemaakt voor een testrit as. woensdag. Ben benieuwd. :W

Goeie keuze, hij rijdt echt erg fijn :) Wel tikkie nerveuzer dan lesmotor (2 cilinder) en houding is toch wel stuk sportiever. Verder ook even wennen om hoger in de toeren te rijden maar qua sturen gaat t bijna vanzelf *D
 
Die cb tjes vinden het lekker om te gillen! Boven de 10.000 is het feest hoor. Als he net je rjjbewijs hebt zou ik dat nog niet te enthousiast proberen, maar in die toeren rijden en klinken deze dingen fantastisch!
 
Heb gekozen voor de bridgestone bt45, leek me een degelijke allrounder, ook voor af en toe woon-werk.
Huidige banden zijn alweer 10 jaar oud en zitten ongeveer op de slijtindicator.

Prima keuze, heb ik ook onder die van mij. Maar ik ben ook wel benieuwd naar de michelin pilot street.
 
Als je hem ooit aan de praat gaat maken gelijk de spanningsregelaar en dynamo checken of die nog goed functioneren. :)

Op marktplaats vind je ze nog wel goedkoop en op ebay kosten ze helemaal niets. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan