Het grote Honda CB-1 Topic (deel 4)

De voorvorkseals zijn alweer lek. aarghh!

Weet iemand een upside down voorkant die 1 op 1 in de CB1 past en niet de wereld kost? Ik word krankmejorem van die lekke seals iedere keer.

Wegbrengen naar een veringboer. Die ruwt de binnenkoppen op. Dan van die dure SKF-keerringen erin. De veringboer kan ook meteen controleren of er bussen vervangen moeten worden.
 
Ik weet dat er veel te vinden is op het forum over banden, maar ik ga hier toch mijn vraag over banden stellen. Zowel mijn voor- als achterband worden minder en dus wil ik ze beide gaan vervangen. Bij Motoport werd mij de Bridgestone S20 evo geadviseerd, was moderner dan mijn huidige BT45 was het commentaar. Allemaal leuk en aardig, maar dat is een redelijk sportieve band. Lijkt mij dat die banden minder geschikt zijn voor een lichte 400cc en sneller slijten. Ik wil een band met voldoende grip voor de CB-1 (zowel droog als op nat wegdek), redelijke levensduur en een band die zorgt voor een soepel stuurgedrag. Wie heeft er advies?

Als je tevreden bent over de bt-45, neem je die toch nog een keer? Ik was er best tevreden over, alleen met name de voorband cupte wel behoorlijk heftig door sportief gebruik waardoor de levensduur niet fantastisch was.

S20 evo is een prima band lijkt me, heeft mogelijk iets meer opwarmtijd nodig dan andere banden.

Ik heb ook ervaring met de Michelin pilot street radial op de CB-1, maar die zou ik je niet zonder meer aanraden, want ik vond de bt-45 veel beter sturen en had ook duidelijk meer droge grip.
 
Diablo Rosso III rijdt ook prima.


En een sportieve band met veel grip op een lichte motor geeft direct goed stuurgedrag. Ik rijd ze niet echt 'warm'.
Gewoon dorp uit en gaan.
 
Ik heb geen CB-1 maar ik moet even reageren... BT45 vs. S20Evo :o
De BT45 is ook sportief... qua slijtage! Voorband cupt onwijs, achter rijdt je makkelijk een plat stuk in het midden, ontwerp van tig jaar oud en het is een diagonaal band. Voor de 17" wielen van de CB-1 zijn allerlei mooie radiaal banden te krijgen. Ik ben het dus helemaal eens met het advies van de motorzaak; de S20 is een veel modernere band.
Ik heb niet eens ervaring met de S20 maar ik zou het zeker proberen. :Y

Diablo Rosso III rijdt ook prima.
8<
Ook een mooie optie inderdaad. Ik heb de Rosso II gehad, beviel prima. De Rosso III komt onder de SZR als die aan nieuwe banden toe is (exact dezelfde maten als de CB-1, om toch ontopic te blijven. :P ).
 
Laatst bewerkt:
Voor de Rosso 3 moet je dan wel de keuze maken om naar 150 breed te gaan, dat past op een CB-1, maar eigenlijk zou er een 140 om moeten en die zijn niet verkrijgbaar in alle modellen. In de 150-maat kun je alles kiezen. Dan zou ik voor een moderne sporttoirband gaan.

Rosso 3 is wel echt een topband trouwens, misschien wat overkill voor de CB-1.
 
Laatst bewerkt:
Voor de genoemde banden moet je dan wel de keuze maken om naar 150 breed te gaan, dat past op een CB-1, maar eigenlijk zou er een 140 om moeten en die zijn niet verkrijgbaar in alle modellen.

Rosso 3 is wel echt een topband trouwens.
Wel hoor, daarom juist!

Bridgestone S 20 R Evo
140/70 R17 TL 66H Achterwiel M/C

Pirelli Diablo Rosso II
140/70 R17 TL 66H Achterwiel M/C

(okee dat is de II en niet de III)

Michelin Pilot Street Radial
140/70 R17 TT/TL 66H Achterwiel M/C

Edit: voor als je echt wilt knallen 8-)
Bridgestone RS 10 R Racing Street
140/70 R17 TL 66H Achterwiel M/C

Pirelli Diablo Supercorsa V2 A
140/70 ZR17 TL 66W Achterwiel M/C

Volgens mij hebben we het te danken aan het supermotard wereldje, die smallere plak banden. :9
 
Laatst bewerkt:
Voor de genoemde banden moet je dan wel de keuze maken om naar 150 breed te gaan, dat past op een CB-1, maar eigenlijk zou er een 140 om moeten en die zijn niet verkrijgbaar in alle modellen.

Rosso 3 is wel echt een topband trouwens.

Beïnvloed een bredere band het weggedrag?
 
Ja, je hebt meer kantelhoek nodig bij dezelfde snelheid, dan met een smallere band.

Normaal gesproken geldt dit inderdaad, maar als je een bredere band om een smalle velg legt, dan gaat die band anders bollen en is de ronding dus anders en wordt de band misschien niet breder maar juist hoger. En dat beïnvloedt het stuurgedrag zeker.

Je zou dat met een beetje rekenwerk en wat puzzelen uit kunnen vinden voor de CB-1
 
Normaal gesproken geldt dit inderdaad, maar als je een bredere band om een smalle velg legt, dan gaat die band anders bollen en is de ronding dus anders en wordt de band misschien niet breder maar juist hoger. En dat beïnvloedt het stuurgedrag zeker.

Je zou dat met een beetje rekenwerk en wat puzzelen uit kunnen vinden voor de CB-1

Ik heb al eens met andere maat gereden (hoger, een ballon) en dat was niet je van het. Breder heb ik geen ervaring mee, maar dat lijkt mij ook niet bevorderlijk voor het rijgedrag. Ik gum er nog een beetje rubber af en ga dan toch maar voor de S20 evo. Bedankt voor de reacties, mooi zo'n forum!
 
Hallo mede cb 1 rijders.

Ik ben nu een andere kont op mijn cb 1 aan het zetten en heb de motor heel de winter niet gebruikt.

Echter bij het proberen te starten liep hij op 2 cilinders.

Nu het ik de bougies vervangen benzine filter vervangen. Deze zat vol roest prut. De tank uit gespoeld en de benzine door nieuw vervangen.

Nu start hij wel en loopt met de choke. Maar valt na 5 min uit. De uitlaten van alle 4 cilinders worden wel warm. Maar een iets minder. He wel nog aan de stelschroef onder de tank geprobeerd maar dit hielp ook niet.

Denk dat mogelijk de sproeiers vuil zijn. Maar mocht ik de carburateurs schoonmaken. Moet ik dam ook de carburateurs weer afstellen?

En ik heb vroeger wel van mijn brommers deze schoons gemaakt maar nog nooit van een motor?

Zijn er in de buurt van zoetermeer misschien cb1 rijders die mij hiermee een dagje kunnen helpen?
 
Dat probleem heb ik dus ook met de voorband. Misschien dan toch maar de S20 overwegen :)

Ik heb voor en achter S20 EVO en ik vind ze erg fijn. rijd er mee op straat en heb er stuk of 7 circuitdagen op rondgereden. Ze zijn nog (lang) niet op en zijn ook nog mooi rond. En ze plakken als een gek, niet één oeps momentje gehad.
 
Ik heb voor en achter S20 EVO en ik vind ze erg fijn. rijd er mee op straat en heb er stuk of 7 circuitdagen op rondgereden. Ze zijn nog (lang) niet op en zijn ook nog mooi rond. En ze plakken als een gek, niet één oeps momentje gehad.

Kijk, dat klinkt goed. Ik ga mijn smurf eerst een grote beurt (olie + filter, luchtfilter, bougies, remblokken (voor en achter), remvloeistof en koelvloeistof controleren) geven en dan zijn de banden aan de beurt. Ik ben wel overtuigd van de S20 en ga eens wat prijzen vergelijken :t
 
Deze week een cb1 gekocht met kuip. A.s. zaterdag ga ik 'm ophalen! Heb er zin in! Moet nog wat aan gebeuren. Ik wil graag naked rijden, dus er moeten andere spiegels, koplamp en knipperlichten komen. Zit allemaal geïntegreerd in de kuip. Uitlaat loopt op zijn einde. Diverse afdekplaten zijn roestig. Ik ga op zoek naar onderdelen en langzamerhand opknappen.

full


full
 
Laatst bewerkt:
Goed uitlaat is zoeken naar de heilige graal ;-)
Misschien zijn er bedrijven die de bochten kunnen maken van rvs?
In Engeland is een bedrijf die een hele nieuwe uitlaat verkoopt, maar voor dat geld koop je 2 CB1's...

Als iemand nog goede onderdelen heeft liggen, dan hoor ik het graag!
 
Laatst bewerkt:
Goed uitlaat is zoeken naar de heilige graal ;-)
Misschien zijn er bedrijven die de bochten kunnen maken van rvs?
In Engeland is een bedrijf die een hele nieuwe uitlaat verkoopt, maar voor dat geld koop je 2 CB1's...

Als iemand nog goede onderdelen heeft liggen, dan hoor ik het graag!

Op MF zit Defiduc. Die maakt zelf onderdelen geloof ik en is bekend met de CB-1. En anders Madracing in Noord-Scharwoude. Die heeft toentertijd een systeem voor mijn Hawk in elkaar gebakken.

In principe kan je een eindedmper kopen en dan zelf een RVS systeem in elkaar laten boeren. Werkte perfect op m'n Hawk.
 
https://japan.webike.net/products/21400166.html

Demper zit er geloof ik in verwerkt toen ik het net snel ff doorlas.

Yes, en dan het bedrag keer 2 voor de verzendkosten.

Edit: ik heb nog nette RSV headers liggen voor een CB-1, maar die heeft een deuk door een val waardoor 1 pijp bijna dicht zit. Als je handig bent en interesse hebt kan ik wel foto's maken.
 
Laatst bewerkt:
Edit: ik heb nog nette RSV headers liggen voor een CB-1, maar die heeft een deuk door een val waardoor 1 pijp bijna dicht zit. Als je handig bent en interesse hebt kan ik wel foto's maken.

Ik heb zeker interesse!
Stuur anders een PB met vraagprijs.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan