Het grote Honda CB-1 Topic (deel 4)

@Drieske81;
Ik zou het elektrische systeem (laten) nameten. Dat de motor ineens stopt duidt meestal op een elektrisch probleem. En ook nog voor alle cilinders tegelijk. Spanningsregelaar of dynamo zou goed kunnen. Check eerst bedrading misschien heb je iets losgetrokken met het repareren van de lekkage.
Stotterend tot stilstand ligt meestal aan de brandstoftoevoer.

@Lennart0r;

Aangezien jij ook af en toe een circuit pakt zou ik de bougies in ieder geval checken. De kleur hoort koffie-(met melk)bruin te zijn. De elektroden moeten er goed uitzien en niet te wijd uit elkaar.
Slechte bougies merk je aan moeilijker starten en langzamerhand minder vermogen, hoger brandstof gebruik. Ze vonken tenslotte minder goed.
In heel extreme gevallen brand er een stukje van de elektrode af en valt dus op de zuiger. Maar dan ben je volgens mij wel erg veer over de 4000 mls.

@JBi;
Behalve dat een CB-1 ook een Honda met twee wielen is kun je hem niet vergelijken met een NTV.
Een CB-1 is veel sportiever. Draait veel hogere toeren (max.13.500) en heeft een totaal ander rijkarakter.
Verbruik? Geen idee. 1:20 Zal wel te halen zijn. Maar of dat leuk rijden is? :)
 
Mijn CB-1 sloeg ook af bij het remmen, bijvoorbeeld bij het aanremmen van het stoplicht, daarna kon ik hem altijd snel weer starten, totdat dat niet met ging bij dat ene stoplicht, precies op de dag dat ik mn mobiel niet mee had gebonden. Bleek uiteindelijk een symptoom van een defecte dynamo en ben thuisgebracht door de aardige man van de pechhulp die daarna bij mij thuis een grote boodschap heeft achtergelaten :)
Komt me heel erg bekend voor:
Mijn CB-1 heeft een eigenaardigheidje, al minstens zo lang als ik 'm heb. Wanneer ik een heel stuk met hoog toerental (en dus meestal ook met grote snelheid) heb gereden, en ik rem af door de koppeling in te trekken, het gas dicht te draaien en de voorrem in te knijpen, dan slaat de motor af. Meest voorkomende geval is bij verkeerslichten onderaan een afrit van een snelweg.

Wanneer het gebeurt is de motor simpel weer te starten door het indrukken van het startknopje, of door al rollende in de juiste vesnelling de koppeling met beleid op te laten komen. Het afslaan is uiteraard ook te voorkomen door ook op de motor af te remmen.

Iemand hier die deze karaktereigenschap herkent? })
Maar toen kwam hier geen nuttig antwoord op ...



Hoe comfortabel is een CB-1 als je 1.80m bent? Ben opzoek naar een wat speelser fietsje dan de NTV die niet al te veel vermogen heeft maar de CB-1 lijkt wel wat aan de kleine kant te zijn (of valt dat wel mee?).
Ook hier 1m80 zonder problemen! :]
 
Ik ben ook 1m80. Een cb-1 is wat aan de kleine kant maar opzich gaat het prima. Ik vind een 400cc 4cilinder gewoon heel geinig. :P Langste zit was 200km aan 1 stuk geloof ik en dat ging zonder zadelpijn of verkrampte benen.

Ik ben 1.89 en ik kan je vertellen dat het niet comfortabel is. Je went er wel een beetje aan, maar na 1,5 a 2 uur begin ik serieus laat te krijgen van mn knieën en dan moet ik ff afstappen. Verste wat ik op een dag gereden heb is misschien 350 kilometer, maar dan is de lol er ook wel vanaf. Dus ik ga er niet mee op vakantie, voor de rest en heerlijk motortje.
 
@Lennart0r;

Aangezien jij ook af en toe een circuit pakt zou ik de bougies in ieder geval checken. De kleur hoort koffie-(met melk)bruin te zijn. De elektroden moeten er goed uitzien en niet te wijd uit elkaar.
Slechte bougies merk je aan moeilijker starten en langzamerhand minder vermogen, hoger brandstof gebruik. Ze vonken tenslotte minder goed.
In heel extreme gevallen brand er een stukje van de elektrode af en valt dus op de zuiger. Maar dan ben je volgens mij wel erg veer over de 4000 mls.
:)

Hij start inderdaad moeilijk, zelfs met het warme weer van laatst moest ik choken, of is dat normaal?

Heeft iemand nog een tip voor dé verbogen uitlaat?
 
Laatst bewerkt:
~
@Drieske81;
Ik zou het elektrische systeem (laten) nameten. Dat de motor ineens stopt duidt meestal op een elektrisch probleem. En ook nog voor alle cilinders tegelijk. Spanningsregelaar of dynamo zou goed kunnen. Check eerst bedrading misschien heb je iets losgetrokken met het repareren van de lekkage.
Stotterend tot stilstand ligt meestal aan de brandstoftoevoer.

Hmmm fijn, hoop niet dat er weer een dynamo gaar is. Ik heb een soortgelijk probleem eerder gehad, echter toen viel hij tijdens het rijden uit (ook in hoge toeren). Er waren toen meerdere spoelen van de dynamo nogal zwart.... Ik heb toen uit voorzorg ook gelijk maar de spanningsregelaar vervangen. Ik zal het weekend maar gaan meten. Bedankt (alweer haha) voor het meedenken!
 
Ik ben 1.89 en ik kan je vertellen dat het niet comfortabel is. Je went er wel een beetje aan, maar na 1,5 a 2 uur begin ik serieus laat te krijgen van mn knieën en dan moet ik ff afstappen. Verste wat ik op een dag gereden heb is misschien 350 kilometer, maar dan is de lol er ook wel vanaf. Dus ik ga er niet mee op vakantie, voor de rest en heerlijk motortje.

Herkenbaar. Ik ben 1,93m en zit opzich nog niet eens zo gek op de Smurf, echter moet ik ook na een paar uurtjes wel even rekken en strekken. Ondanks deze 'beperking' blijf ik het een heerlijke stuurfiets vinden :]
 
Hij start inderdaad moeilijk, zelfs met het warme weer van laatst moest ik choken, of is dat normaal?

Heeft iemand nog een tip voor dé verbogen uitlaat?

Koude start is altijd met choke. Buitentemperatuur maakt niets uit. Hooguit kan hij iets eerder van de choke af.

De uitlaat; een stang in de demper steken, warmstoken en dan maar buigen. Is dat wat?
 
Ah oké :) 200km aan één stuk door lijkt mij wel genoeg.

En hoe zuinig is de CB-1? Zelfde als de NTV (1:20) of nog zuiniger?
Die van mij, welke al 150.000km gelopen heeft, doet ongeveer tussen de 1 op 17 en 1 op 21 afhankelijk van hoe lang je ritten zijn en de temperatuur. Ik rijd dan wel lekker door maar houd me redelijk aan de snelheid (+20 kmh) en zit ook niet telkens in de toerenbegrenzer. :P
 
Die van mij heeft als zuinigheidsrecord 1:22, heel netjes 80 rijden met het verkeer mee. Andere extreme was bijna een tank leegrijden in drie circuitsessies op Zandvoort: toen was het iets van 1:14 geloof ik.
 
@Drieske81;
Ik zou het elektrische systeem (laten) nameten. Dat de motor ineens stopt duidt meestal op een elektrisch probleem. En ook nog voor alle cilinders tegelijk. Spanningsregelaar of dynamo zou goed kunnen. Check eerst bedrading misschien heb je iets losgetrokken met het repareren van de lekkage.
Stotterend tot stilstand ligt meestal aan de brandstoftoevoer.

@Lennart0r;

Aangezien jij ook af en toe een circuit pakt zou ik de bougies in ieder geval checken. De kleur hoort koffie-(met melk)bruin te zijn. De elektroden moeten er goed uitzien en niet te wijd uit elkaar.
Slechte bougies merk je aan moeilijker starten en langzamerhand minder vermogen, hoger brandstof gebruik. Ze vonken tenslotte minder goed.
In heel extreme gevallen brand er een stukje van de elektrode af en valt dus op de zuiger. Maar dan ben je volgens mij wel erg veer over de 4000 mls.

@JBi;
Behalve dat een CB-1 ook een Honda met twee wielen is kun je hem niet vergelijken met een NTV.
Een CB-1 is veel sportiever. Draait veel hogere toeren (max.13.500) en heeft een totaal ander rijkarakter.
Verbruik? Geen idee. 1:20 Zal wel te halen zijn. Maar of dat leuk rijden is? :)

Zoek ook een wat andere fiets, NTV is wel wat saai als je je aan de snelheid moet houden. Denk dat een CB-1 wat leuker rijd. :)

Verbruik is wel vergelijkbaar met de NTV. 1:20 is met gewoon normaal rijden (met de auto's meerijden). Haalde voordat mijn rijbewijs in werd genomen vaak 1:16/17. :9
 
Rijbewijs ingenomen toen je 1op 16 reed.ja dat magniet he. Milieu overtreding zeker? Teveel brandstof er door heen jagen. Foei!
maar danzal je op de cb1 iets rustiger moeten gassen. Hoe dan ook beter voor je portemonnee.

Zelf vandaag de uitgestelde rit van gisteren ingehaald.was heel best weer voor een rubberslijtage rit. Kwam nog een jawarijder tegen die stil stond. Niet met pech, maar met een grote glimlach. Had een megabedrag van 250 euro betaald en het ding reed prima. Ook een terugstapper die de te moderne motoren niet meer op prijs stelt. Maar net als ik wel happy met de aanwinst.
 
Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje over banden. Van mijn CB-1 is de achterband aan vervanging toe (nu een BT-45)
maar ik zou graag een Pilot road 4 erop willen (kijken of die langer dan 9000 km mee gaat). Deze is helaas niet te krijgen in 140 breed, maar wel 150. Is dat aan te raden?
 
Je kunt misschien beter een ander bandje kiezen, street smart ofzo. Kijk anders even in het bandentopic onder techniek. Wat is er trouwens mits met 9000? Is toch meer dan zat voor en motorband?
 
En hoe bevalt dat martin, de openbare weg? :)

Hier in de buurt (3 hoek rotterdam den haag hoek van holland) zijn niet echt mooie wegen, maar een beetje dwalen tussdn de dorpen door zijn er leuke weggetjes. Tempo ligt niet zo hoog, maar met de cb1 is er leuk te vlammen. Beetje koekblikkers laten schrikken met de open laserpijp met inhalen 😈 En voetpadders kijken om als ik in de buurt kom. Hartstkke veilig! Geen bel nodig.... Maar ik houd het netjes. Niet te gek hard qua snelheid en laag in toeren in de bebouwde kom. En het is hier druk op straat. Dus ook lijfsbehoud in het achterhoofd. Verpleegsters zijn leuke meiden, zolang ik ze maar buiten het ziekenhuis ontmoet 😁 En circuitbezoek kan altijd nog met de R6 om de kneepads weer bij te slijpen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook maar eens verder gegaan met mijn CB-1 project :+ Lag al weer een tijdje stil. Binnenkort verhuizen dus het doel is om op zijn minst een rollend frame te hebben en dat de onderdelen daar van allemaal onder handen genomen zijn.

De achterbrug zat van binnenuit (op de afstandsbus) vast geroest en was er met geen mogelijkheid uit te krijgen. Heb met een lagertrekker zelfs het frame wat krom getrokken in een poging hem er uit te krijgen dus die kon ook meteen gericht worden.
11070914_766431893455359_455460775218339330_n.jpg


Vooral het subframe had veel roest, dat met een slijptol weg gehaald en de boel grof geschuurd. Daarna met het handje de boel netjes geschuurd.
11220945_766431953455353_3419486225042549821_n.jpg


Na 4 lagen lak er op is dit het resultaat. Er is later nog een 5e laag overheen gegaan.
14681_766432000122015_2917271658453493719_n.jpg


Eerstvolgende is de achterbrug (zelfde behandeling) en de buiten buizen van de voorvorken..
 
Ik check ook weer even in! Nog steeds erg blij met mijn CB'tje en blijf het fantastisch rijden vinden! Blijft leuk om hier rond te kijken en nieuwe dingen te leren. Van de zomer maar eens mijn matzwarte smurfje even optisch aanpakken en wat mooie foto's schieten!
 
Eventjes voor de technici hier. Weet iemand de maten van de benzinekraan?
Mijne is lek en wil graag een nieuwe bestellen. Maar ik was niet echt van plan €58 te betalen.
Dus wil ik graag een universele aanschaffen, echter de maten heb ik dan wel nodig.
Als iemand ze toevallig heeft liggen of weet waar ik deze informatie kan vinden, hoor ik het graag :)
 
Laatst bewerkt:
Ebay? Heb je 'm al eens uit elkaar gehaald?

Ik wilde hem het liefst gewoon in elkaar laten zitten, totdat ik een nieuwe heb.
Dan kan ik de motor tot die tijd gewoon gebruiken. Als niemand het antwoord heeft...
Tsja, dan zit er niets anders op dan het uit elkaar te halen.

Maarja, ik zou het zonde vinden om opnieuw het wiel uit te vinden! ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik wilde hem het liefst gewoon in elkaar laten zitten, totdat ik een nieuwe heb.
Dan kan ik de motor tot die tijd gewoon gebruiken. Als niemand het antwoord heeft...
Tsja, dan zit er niets anders op dan het uit elkaar te halen.
Maarja, ik zou het zonde vinden om opnieuw het wiel uit te vinden! ;)

Voor die paar tientjes koop je toch een nieuwe originele. Past altijd en geen geouwehoer.
 
Ebay? Heb je 'm al eens uit elkaar gehaald?
Hij is uit elkaar geweest; vorige eigenaar heeft de hele rubber ring die erin hoort verwijderd. Kraan kan dus niet uit, of op reserve. Sja.. zo kun je ook 'repareren'.

Originele kraan is dan natuurlijk een optie, maar voor de 45 euro verschil met aftermarket is het nog wel de moeite de laatste optie te onderzoeken. Ik heb het dus even nagemeten, 22x1 is de schroefdraad.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan