RVS remleiding naar ABS unit? En rempijp?

ebk71

MF'er
6 dec 2007
191
0
Amersfoort
Ik wil op mijn FZ6 Fazer S2 met ABS, RVS remleiding aan laten brengen. Hel verkoopt een OEM kit die bestaat uit 7 delen.

Ik kon dit al niet plaatsen met het verhaal van de dealer dat er maar 3 leidingen nodig waren, maar er lopen dus ook een paar leidingen naaar de ABS unit.

Ik lees alleen maar dat men dus de "zichtbare" remleidingen vervangt en niet ook die naar de ABS unit gaan.
Of die lijken ze te vergeten? Of is dat effect verwaarloosbaar?

En bij mijn achterrem is het nu: remleiding, rempijp, remleiding. (rempijp vertaald uit haynes manual) Waar dient die rempijp voor? Ik zie in voorbeelden die 3 onderdelen vervangen worden door 1 RVS leiding.
 
De hele reden van gebruik van staalomvlochten remleidingen is dat deze niet uit kunnen zetten bij het remmen, en dat je daardoor een 'strakker' remgevoel krijgt. Omdat bij een ABS systeem de ABS pomp de remdruk opbouwt heeft het niet zo veel zin om de leidingen naar de ABS pomp toe te vervangen, aangezien je sowieso al een minder strak gevoel hebt. Dit is ook vaak de kritiek die je leest op ABS systemen, ze zouden minder sportief aanvoelen
 
De hele reden van gebruik van staalomvlochten remleidingen is dat deze niet uit kunnen zetten bij het remmen, en dat je daardoor een 'strakker' remgevoel krijgt. Omdat bij een ABS systeem de ABS pomp de remdruk opbouwt heeft het niet zo veel zin om de leidingen naar de ABS pomp toe te vervangen, aangezien je sowieso al een minder strak gevoel hebt. Dit is ook vaak de kritiek die je leest op ABS systemen, ze zouden minder sportief aanvoelen
Kijk, daar hebben we wat aan. Heb je ook nog een verklaring voor dat rempijpje? Laat ik die zitten of vervang je de 3 delen voor 1 rvs leiding?

En behalve dat de RVS leiding niet of minder snel vervangen hoeft te worden dan standaard zal je er dus niet veel van merken?
 
Dat rempijpje is neem ik aan een stukje niet-flexibele leiding? Dat wordt meestal gebruikt omdat dat makkelijker weg te werken is, goedkoper is en ook niet kan uitrekken. Het begin en eind is dan weer wél flexibel omdat de achterbrug moet kunnen bewegen en omdat je het wiel moet kunnen bewegen om de ketting te spannen. Je kunt dus dat als geheel vervangen door 1 staalomvlochten remleiding.

Je gaat het zeker wel merken doordat de remmen door de ABS-pomp strakker worden aangestuurd en er dus minder drukverlies optreedt doordat de leidingen niet meer kunnen uitzetten. Alleen wordt dat veel minder terugvertaald naar je remhendels omdat de ABS-pomp er tussen zit. Het effect is dus minder.
 
De hele reden van gebruik van staalomvlochten remleidingen is dat deze niet uit kunnen zetten bij het remmen, en dat je daardoor een 'strakker' remgevoel krijgt.
Absoluut, hoe ouder de rubberen leidingen, hoe groter het verschil.
Omdat bij een ABS systeem de ABS pomp de remdruk opbouwt heeft het niet zo veel zin om de leidingen naar de ABS pomp toe te vervangen, aangezien je sowieso al een minder strak gevoel hebt. Dit is ook vaak de kritiek die je leest op ABS systemen, ze zouden minder sportief aanvoelen
Denk je nu niet aan de bekrachtigde remmen die BMW slechts een paar jaar gebruikt heeft? Bij alle andere motoren moet je de remdruk gewoon zelf opbouwen, ga je te ver dan vermindert de abs-unit de druk een beetje zodat het wiel niet blokkeert.

3-delig vs 7-delig:
Het kan ook zijn dat de dealer er even niet aan gedacht heeft dat het in dit geval een motor met abs betreft. Of meer klanten heeft gehad die alleen de zichtbare leidingen hebben vervangen. Ziet er cool uit (poserfactor) en vaak zijn dat ook de langste leidingen, dus grootste invloed.

Achter kan het mogelijk zijn om slang-buis-slang te vervangen door 1 lange staalomvlochten leiding, soms is het toch handiger om de originele layout te handhaven.
 
De hele reden van gebruik van staalomvlochten remleidingen is dat deze niet uit kunnen zetten bij het remmen, en dat je daardoor een 'strakker' remgevoel krijgt. Omdat bij een ABS systeem de ABS pomp de remdruk opbouwt heeft het niet zo veel zin om de leidingen naar de ABS pomp toe te vervangen, aangezien je sowieso al een minder strak gevoel hebt. Dit is ook vaak de kritiek die je leest op ABS systemen, ze zouden minder sportief aanvoelen

Lol?

Anyway, of je vervangt alle flexibele leidingen, of niets.

Ook wel eens een blackbird gezien met dat DCBS, hadden ze van de voorkant 3 van de 6 leidingen vervangen. En die man maar klagen dat ie het verschil niet merkte. Goh.
 
Denk je nu niet aan de bekrachtigde remmen die BMW slechts een paar jaar gebruikt heeft? Bij alle andere motoren moet je de remdruk gewoon zelf opbouwen, ga je te ver dan vermindert de abs-unit de druk een beetje zodat het wiel niet blokkeert.
Als ik het goed heb gelezen werkt de fz6 abs inderdaad met het laatste principe.

Tja, de dealer heeft geen prijs genoemd om alle leidingen te vervangen dus dat zal wel een pak schelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan