Zoektocht naar luchtgekoelde cilinderkop met 4 kleppen

Lemans 0

MF'er
22 mrt 2015
51
0
Riemst België
Hallo,

zoals de tittel laat vermoeden gaat het over een vrij brede zoektocht naar luchtgekoelde cilinderkoppen met 3 of meer kleppen per cilinder.
Deze koppen moeten wel akomstig zijn van ééncilinders of tweecilinders bower of V-blokken omdat ik ze afzonderlijk wil gebruiken.

Nu vermoed ik dat op dit forum mensen zitten die al heel wat van deze cilinderkoppen door hun handen hebben laten gaan en ik richt me dan ook tot hen.
Kunnen jullie met een kort berichtje laten weten welke motoren met zulke cilinderkoppen zijn uitgerust?

Op die manier kan ik een lijstje opstellen en technische info opzoeken.
Alvast bedankt,

Lemans
 
Laatst bewerkt:
Het is bijzonder hoor dat besef ik wel. :Y })
We hebben hem ook nog ff op de testbank laten blaffen. :9 Ik stond iets te dichtbij die fishtail met mn overall....stond zowat in de fik, bij het starten.
Oja 100 km/h ging ie, maar het leek wel 300. *D *D Alles schude en trilde. Echt geweldig mooi om die stoterstangen en kleppen te zien bewegen. :} :}

Dat had ik wel willen zien :9
Mn pa is ook al eens een overall kwijtgeraakt door zn '31 Ariel ff te laten lopen zonder pijpen _O-
Prachtig die oude machines :z
 
Gelukkig wel.
Ik ben niet zo subtiel..
:+

Ik denk toch dat een BMW boxer blok een goede kandidaat kan zijn, het is niet voor niks dat het redelijk vaak gebruikt wordt als vliegtuigmotor.
BMW is tenslotte van oorsprong ook een vliegtuigmotor bouwer, het BMW logo is een gestileerde draaiende propeller.
Je kunt het 50 kilo deel vast nog heel veel lichter maken, het vliegwiel zit er nog aan, de enorm hoge opbouw voor de dynamo zit er nog aan, de krukas weegt als dieplood en zo zijn er nog een heleboel dingetjes te bedenken waar winst te halen valt.
 
Waarom een nieuw type BMW Boxer nemen? Ik denk dat de oudere types R80 of R100 lichter zijn en minder gecompliceerd en er is ook nog genoeg aan te tunen of lichter te maken. Kijk maar eens bij Siebenrock wat er allemaal mogelijk is. En bij de Ultralights maken ze ook al gebruik van die blokken.
full
 
Nog even volgende vraag.
Waar heb ik kans om een cilinderkop en eventueel cilinder te vinden?
De cilinderkop mag in elke staat zijn, de cilinder moet bruikbaar zijn.
Zijn er in Nederland (of elders) speciaalzaken voor Suzuki tweedehands onderdelen?
Of heeft er iemand nog wat liggen?
 
Het worden de Suzuki cilinderkoppen van de DR600,650,750 of 800cc's.
(waar ik er het snelste er een 4-tal van vind)
De twee bougies hebben toch de doorslag gegeven.

Bedankt voor het meedenken.

Dit type cilinders en cilinderkoppen zijn er zat en goedkoop te vinden. Maar meestal heeft het nokkenasbed (gedeelte waar je nokkenas in ligt) schade. De nokkenas ligt bij dit type motoren rechtstreeks in het aluminium van de kop. En dit is het kwetsbaarste gedeelte van een 1 cilinder 4T. Ongeacht merk of bouwjaar. Een goede oliefilm moet hier zorgen dat alles goed blijft draaien en niet te "snel" slijt.
Maar ik neem aan dat jij voor jouw toepassing ook een eigen nokkenas en aandrijving hiervan zelf wil/gaat maken?
Dan is het natuurlijk een goede optie om juist de "versleten" koppen te gebruiken. Want zoals "gassen" ook al aangaf, is dit systeem niet gemaakt om "liggend" te gebruiken.
Ergens op een Honda XL forum is al iemand bezig geweest met het herstellen van zn ingesleten kop. Heel erg netjes gedaan en is natuurlijk een goede oplossing als je toch graag je favoriete motor weer wil herstellen, of zoals jij als je toch zelf wat wil gaan maken. Maar is wel een hoop tijd in gaan zitten. Als ik die link nog kan vinden zal ik hem hier plaatsen erg interessant. :Y
 
Met 600cc niet nee, maar een twin met 1200 cc of meer, ga je dat wel makkelijk halen. Ook 35 pk bij 3000 rpm moet haalbaar zijn. Alleen het gewicht van zn blok wordt kritisch.
Een HD XL blok, of nog leuker, het Buell blok, komt aardig in de buurt.
Koppeling en transmissie er uit; stuk lichter. Geen idee of het precies voldoet verder.
 
Met 600cc niet nee, maar een twin met 1200 cc of meer, ga je dat wel makkelijk halen. Ook 35 pk bij 3000 rpm moet haalbaar zijn. Alleen het gewicht van zn blok wordt kritisch.

Maar hij heeft een Rotax krukas mat een slag van 76mm, dat maakt een voor 1200cc een zuiger diameter van 100mm!

Het klopt gewoon niet hij heeft al een motortje gemaakt met een Rotax krukas en en Citroen GS cilinderkop ( boring 76mm ? )

En nu zoekt hij een cilinderkop van een 60mm+ ??
 
Terug
Bovenaan Onderaan