Zoektocht naar luchtgekoelde cilinderkop met 4 kleppen

Lemans 0

MF'er
22 mrt 2015
51
0
Riemst België
Hallo,

zoals de tittel laat vermoeden gaat het over een vrij brede zoektocht naar luchtgekoelde cilinderkoppen met 3 of meer kleppen per cilinder.
Deze koppen moeten wel akomstig zijn van ééncilinders of tweecilinders bower of V-blokken omdat ik ze afzonderlijk wil gebruiken.

Nu vermoed ik dat op dit forum mensen zitten die al heel wat van deze cilinderkoppen door hun handen hebben laten gaan en ik richt me dan ook tot hen.
Kunnen jullie met een kort berichtje laten weten welke motoren met zulke cilinderkoppen zijn uitgerust?

Op die manier kan ik een lijstje opstellen en technische info opzoeken.
Alvast bedankt,

Lemans
 
Laatst bewerkt:
Maar hij heeft een Rotax krukas mat een slag van 76mm, dat maakt een voor 1200cc een zuiger diameter van 100mm!

Het klopt gewoon niet hij heeft al een motortje gemaakt met een Rotax krukas en en Citroen GS cilinderkop ( boring 76mm ? )

En nu zoekt hij een cilinderkop van een 60mm+ ??

Dus...??! Dat van de Rotax krukas had ik ff gemist maar een boring van 100 mm hoeft geen probleem te zijn. Zijn zat motoren cruisers of racers die ook boring 100 of meer gebruiken, ook in combinatie met een nog kortere slag.

Nieuwste Ducati Panicale gebruikt 116 mm boring en 60,8 mm slag, bijv. ;) Maar TS is niet gebonden aan een cilinder inhoud of wat dan ook dus als hij de 76mm slag krukas wil gebruiken kan hij altijd nog varieren met de boring en cc inhoud. ;)
 
Een HD XL blok, of nog leuker, het Buell blok, komt aardig in de buurt.
Koppeling en transmissie er uit; stuk lichter. Geen idee of het precies voldoet verder.

Daar is idd als mooi blok zijnde niets mis mee. ;)
Maar om praktische reden gebruiken ze in de luchtvaart nu eenmaal liever een boxer blok. Maar de losse cilinders en cilinderkoppen zouden best een optie zijn. Om te gebruiken als stoterstangen of om zelf een nokkenas aandrijving te maken. Maar het blijven cilinders en koppen die gemaakt zijn om min of meer rechtop te gebruiken. Net als de DR onderdelen die TS nu serieus overweegt. :? :?
Het lijkt mij eenvoudiger om ergens een tweede bougie gat bij te boren, dan om een complete kop en nokkenassen te maken/veranderen. Dus BMW of idd een oude luchtgekoelde Porsche, als donor te gebruiken. Ik snap die redenatie echt niet. :+
 
Daar is idd als mooi blok zijnde niets mis mee. ;)
Maar om praktische reden gebruiken ze in de luchtvaart nu eenmaal liever een boxer blok. Maar de losse cilinders en cilinderkoppen zouden best een optie zijn. Om te gebruiken als stoterstangen of om zelf een nokkenas aandrijving te maken. Maar het blijven cilinders en koppen die gemaakt zijn om min of meer rechtop te gebruiken. Net als de DR onderdelen die TS nu serieus overweegt. :? :?
Het lijkt mij eenvoudiger om ergens een tweede bougie gat bij te boren, dan om een complete kop en nokkenassen te maken/veranderen. Dus BMW of idd een oude luchtgekoelde Porsche, als donor te gebruiken. Ik snap die redenatie echt niet. :+
Zal wel voor het zicht zijn (van de piloot), of gewichtsverdeling of zo :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
alles kan.
Ging om voorkeur voor boxer ipv v twin. Ik probeerde in te schatten waarom.

Link werkt overigens niet.
Het gaat om het balanceren. Een boxer balanceert zichzelf, dat geeft dus minder contragewichten om mee te slepen.
Toen zuigermotoren nog de norm waren werd er natuurlijk wel meer gebruikt. Maar dan wel met meer dan twee cilinders. Een V2 zul je dus niet snel vinden in luchtvaart.
 
alles kan.
Ging om voorkeur voor boxer ipv v twin. Ik probeerde in te schatten waarom.

Link werkt overigens niet.

Hmm jammer van de link, foto staat op deze pagina bijna onderaan.;

Waar modernere bobine kopen? - 2cv.nl

Hoop dat je hem nu wel kan zien.
En als je de constructie goed bestudeerd kom ik idd tot de conclusie die jij al eerder stelde. Hier lijkt het er op dat ze het blok erg laag hebben proberen in te bouwen en daarna via een belt de propeller as weer hoger hebben geplaatst. Beetje omslachtig maar als je perse een v-twin wil gebruiken kan het. :+

Maar ik denk ook dat meespeelt dat een BMW boxer nu eenmaal erg voor de hand ligt en al vaker gedaan. Dus het wiel hoeft niet compleet opnieuw worden uitgevonden.
 
~
Het gaat om het balanceren. Een boxer balanceert zichzelf, dat geeft dus minder contragewichten om mee te slepen.
Toen zuigermotoren nog de norm waren werd er natuurlijk wel meer gebruikt. Maar dan wel met meer dan twee cilinders. Een V2 zul je dus niet snel vinden in luchtvaart.~


Volgens mij waren de eerst Moto Guzzi V-twins vliegtuigmotoren *D
 
Dit type cilinders en cilinderkoppen zijn er zat en goedkoop te vinden. Maar meestal heeft het nokkenasbed (gedeelte waar je nokkenas in ligt) schade. De nokkenas ligt bij dit type motoren rechtstreeks in het alumin............atuurlijk een goede oplossing als je toch graag je favoriete motor weer wil herstellen, of zoals jij als je toch zelf wat wil gaan maken. Maar is wel een hoop tijd in gaan zitten. Als ik die link nog kan vinden zal ik hem hier plaatsen erg interessant. :Y

Wel, de motor krijgt een zeer korte slag en gaat max. 3000 rpm draaien.
De cilinderkop krijgt dus een andere nokkenas, de klepveren worden veel lichter afgeveerd en alle draaiende delen komen op naaldlagers te zitten.
Een 'versleten' kop is natuurlijk het ideale.
Goede info G-Flater, erg bedankt om mee te denken.
 
Dit met een slagvolume van 600cc geeft een "mean effective pressure" van 17 bar.

Een MEP van 17 bar is ongeveer het maximaal haalbare voor een drukgevulde motor, dan rekenen we nog niet het vermogensverlies nodig om de lucht/benzine mengsel te comprimeren.

600cc, 35pk, 3000 rpm is gewoon niet haalbaar ;)

Denkt men vandaag. Heb al een motorblokje gebouwd en aangestuurd op de draaibank.
Hier haal lees je met een MAP sensor welke druk je haalt. Vervolgens gebruik je dit

http://www.softscout.com/software/Automotive/Automotive-Design/Lotus-Engine-Simulation.html

en tune je alles tot in de perfectie.
Dan krijg je een 'virtueel' resultaat en dan beslis je of je het wil bouwen of niet.
 
Maar hij heeft een Rotax krukas mat een slag van 76mm, dat maakt een voor 1200cc een zuiger diameter van 100mm!

Het klopt gewoon niet hij heeft al een motortje gemaakt met een Rotax krukas en en Citroen GS cilinderkop ( boring 76mm ? )

En nu zoekt hij een cilinderkop van een 60mm+ ??

Plus 60mm. De DR800 zit met een zuigerdiameter van 105mm. Perfect toch?
Wist ik veel wat er te vinden was. Daarom ook de vraag HIER gesteld.
 
Daar is idd als mooi blok zijnde niets mis mee. ;)
Maar om praktische reden gebruiken ze in de luchtvaart nu eenmaal liever een boxer blok. Maar de losse cilinders en cilinderkoppen zouden best een optie zijn. Om te gebruiken als stoterstangen of om zelf een nokkenas aandrijving te maken. Maar het blijven cilinders en koppen die gemaakt zijn om min of meer rechtop te gebruiken. Net als de DR onderdelen die TS nu serieus overweegt. :? :?
Het lijkt mij eenvoudiger om ergens een tweede bougie gat bij te boren, dan om een complete kop en nokkenassen te maken/veranderen. Dus BMW of idd een oude luchtgekoelde Porsche, als donor te gebruiken. Ik snap die redenatie echt niet. :+

Deze setup van een motor is nog nooit eerder gebouwd.
Als het prototype een half uurtje het vermogen levert dat verwacht is mag hij voor de rest de lucht in vliegen....(heb je hem :) )
 
Deze setup van een motor is nog nooit eerder gebouwd.
Als het prototype een half uurtje het vermogen levert dat verwacht is mag hij voor de rest de lucht in vliegen....(heb je hem :) )

:+ Misschien......
Je geeft aan dat je voor de DR koppen kiest omdat daar een 2e bougie gat inzit standaard. Terwijl je wel de complete nokkenas voorziening zelf gaat ontwerpen en bouwen. Maar een bougie gatje erbij, wil je met jouw kennis en vaarigheid vermijden. :? Dat is mijn punt die redenatie snap ik niet.
Maar als het je gaat om iets totaal nieuws te proberen, omdat jij denkt daar wel de waarden mee te halen die je wil halen. Gewicht vermogen exct. Dan heb ik hem..........denk ik. :+ ;)

Ik ben alleen benieuwd of ik het ergens kan volgen, ik ben nl nog best een beetje geinteresseerd in de luchtvaart. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan