Relais knipperlichten R6 1999

GFG2207

Rookie
16 apr 2013
19
0
Arnhem
Hallo MF,

Omdat ik mijn normale knipperlichten niet mooi vond heb ik led knipperlichten gekocht en deze gemonteerd. Het ziet er nu erg mooi uit maar ze knipperen erg snel en soms zelfs zo snel dat dat ze helemaal niet meer te lijken knipperen en niet goed zichtbaar zijn.

Atechnisch dat ik ben heb ik een beetje op internet gekeken bij verschillende topics. Ik denk dat het aan mijn relais ligt en de weerstand te laag is. Vervolgens opgezocht wat een relais is, wat het doet en hoe het eruit ziet. Dat laatste was alleen wat lastiger, ze zijn er in verschillende vormen.

Ik denk dat dat ding op de afbeelding mijn relais is omdat mijn knipperlichten het niet meer doen als ik dat ding op die foto eruit trek (maar de rest doet het dan nog wel).

Mijn vraag is nu; komt dit probleem dus door mijn relais? Is dat ding op de afbeelding mijn relais? En wat voor een relais moet ik nu kopen? Ik kwam verschillende soorten tegen voor LED knipperlichten, ik kwam 4-pin 3-pin en 2-pin tegen. In mijn relais gingen maar 2 draden dus ik denk dat ik een 2-pin nodig heb? Misschien lijkt het voor jullie allemaal van zelfsprekend maar zoals ik al zei ik ben niet zo technisch aangelegd:P.

Thnx
full
 
Dat is je knipperrelais. Geschikt voor 12,8 V en 2 x 21 W, met 85 knippers per minuut en 2-draads uitvoering. Dus niet geschikt voor LED-knippers zonder meer. Ja kan 2 dingen doen, te weten:
- weerstanden parallel aan de LED-knippers zetten om per knipper op 21 W uit te komen.
- universeel belasting-onafhankelijk knipperrelais kopen. Dat is wel 3-draads uitvoering dus er moet ook een massa naar toe gelegd worden.

De laatste optie is het goedkoopst en geeft de minste kans op mislukken.

Enige probleem wat er kan zijn is het controlelampje. Heb je er 1 voor beide richtingen of 2, dus 1 per richting ?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle reacties. Ik koop gewoon een relais denk ik. Als ik een driedraadsuirvoering heb gekocht dan leidt ik de massa naar het frame van mijn motor toch?

En ik heb een controlelampje, dat lampje werkt voor beide richtingen
 
Bedankt voor de snelle reacties. Ik koop gewoon een relais denk ik. Als ik een driedraadsuirvoering heb gekocht dan leidt ik de massa naar het frame van mijn motor toch?

En ik heb een controlelampje, dat lampje werkt voor beide richtingen
Dan zal je voor dat controlelampje nog een verandering aan moeten brengen met 2 diodes. Er is al een paar keer die oplossing gegeven hier in dit subforum. Gebruik de zoekfunctie maar eens.
 
Ik heb al op 4 van mijn motoren een Kellermann relais aangesloten, het is heel simpel:

5 kabeltjes:

Er zijn 2 oranje draden op het Kellermann relais. Als je deze gaat aansluiten kan dit bijvoorbeeld op de achterste knipperlichten:

1 oranje draad verbind je met de plus (niets doorknippen dus) van het linker knipperlicht
1 oranje draad verbind je met de plus van het rechter knipperlicht.

De andere 3 kabels sluit je aan op de 3 kabels waar je oude relais op aangesloten zat:

Zwart: -
Rood: + als de motor op contact staat
Rood/oranje: die pulseert + op het moment dat je je knipperlicht aanzet.

(Je kunt dus meten wat je waar op moet aansluiten)

That's it ;)


Succes!!

Edit: net gevonden op een duitse site:

fetch.php
 
Laatst bewerkt:
Thnx voor alle snelle reacties. Ik heb een nieuw relais gekocht. Het controlelampje doet niet meer mee maar dat maakt mij niet uit de knipperlichten doen het in ieder geval weer goed :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan