Garmin Zumo deel 7

Als je op het linkje pal boven je vraag had geklikt zou je in de derde regel gelezen hebben dat deze update ondermeer voor de 340 is... ;)Dat is precies waarom ik het vraag en waarom die 100 euro minder voordelig is dan het lijkt, temeer omdat je bij de Rider niet alleen met een nieuw toestel te maken hebt, maar ook met nieuwere techniek (de 220 is alweer zeven jaar in de markt). Bovendien wordt zon rider geleverd incl. lifetime kaartupdate; zou je die bij je zumo kopen ben je weer 89 euro extra kwijt...

En als je nu als tweede stap nog eens 100 euro oid voor een rider 5 uit gaat geven dan is goedkoop wellicht uiteindelijk duurkoop (en zit je nog steeds met een product dat maar deels bevalt.

Kleine tip: tot zondag btw-dagen bij mediamarkt - rider 40 voor 238,-, zumo 340 voor 247,-.

Goedkoper ga je ze voorlopig niet meer tegenkomen; zelfs niet op de motorbeurs en ook zeker niet bij mij.

Voor review rider zie TomTom Rider 400/410/450/550: uitgebreide video-review — MrGPS

voor zumo zie

Wordt het toch een tweedehands zumo: zie Tips bij aanschaf van een tweedehands Zumo — MrGPS
Ja ik zag het idd wat later.
 
Allen dank voor het meedenken! :)

Na wat wikken en wegen tot de conclusie gekomen dat een nieuw apparaatje misschien toch wel de beste optie is. En na het zien van wat video's van het ding (o.a. van een zekere mrgps :+ ) overtuigd dat ik wel lol ga beleven aan een nieuwe generatie TT. Dus zonet bij mediamarkt (dank voor de tip Hans) een TT Rider 40 in huis gehaald. Nu maar eens prutsen met MyDrive, Tyre etc. Ik ga er wel schik mee hebben denk ik.

@rrblade. Dank voor het meedenken, maar het hele idee van een navi voor mij is juist niet (of weinig) het voorwerk hoeven doen en lekker op de bonnefooi gaan rijden terwijl de navi maar wat moois bedenkt.
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met je aanschaf; denk dat je daarmee een prima keuze hebt gemaakt.

Onderschat echter zeker niet de fun van de voorbereiding - wat je niet kent kun je niet missen. Dus ik adviseer om je er zeker even in te verdiepen! Kijk ook naar Myrouteapp overigens.
 
Je kan de Gold versie van MyRoute nu ook met 25% korting kopen. Zowel een jaar abo als Lifetime. In de Gold versie kan je namelijk ook rechtstreeks je gemaakte routes naar je Rider 40 sturen. Net zoals dit met MyDrive kan (wordt MyDrive namelijk voor gebruikt).
 
Zojuist mijn Zumo 350 geupdate. En weet dat de kaart opgesplitst is in 2 delen (noord en zuid).
In Basecamp heb ik ook 2 kaarten, echter de ene is smal en de ander breed. Klopt dit?
Zie:
Edit: het is dus noord en zuid, maar waarom de ene smal is en de ander breed is mij een raadsel.
 
Laatst bewerkt:
Ook ik ga overstappen naar een TT rider (400). Mijn gebruik is veranderd, namelijk van het rijden van vooraf geplande routes naar kronkelroutes van A naar B, van B naar C enzovoort.

Ik doe dit eigenlijk al een paar jaar (mede-mf'er rijdt voorop met TT rider op kronkelroutes) en dit bevalt uitstekend. Nadelen: jazeker, maar dat heeft Garmin ook.
 
Ha luitjes,

Ik heb een BMW Navigator 5, is niks meer dan een Garmin maar dan in een ander jasje volgens mij. Ik wil hem updaten (want update beschikbaar) maar gaat niet: Internal Storage vol.

Ik heb dit gevonden: Hèt WayPoint GPS Forum • Toon onderwerp - interne geheugen vol??, maar helaas helpt me dat niet aangezien JaVaWa mijn navigatie niet herkent.

Als ik via mijn verkenner kijk, dan zie ik dat van de 7GB interne storage nog maar 64KB vrij is. Loop ik vervolgens alle mappen langs, dan kan ik niet vinden waar alle storage aan opgaat.

Wat kan ik verwijderen, hoe krijg ik lucht op die disk?
 
Heb je er een SD kaartje in zitten? Dan kan de nieuwe update daar toch heen.

Anders in Windows verkenner (die moet wel alle bestanden tonen ! dus ook de verborgen bestanden), dan naar de Navigator gaan en dan in de map .system de volgende bestanden weggooien (of naar je PC verplaatsen) ;
gmapdem.img
gmapprom.gma
gmapprom.img
gmapprom.unl
gmaptz.img
gmap3d.gma
gmap3d.gma
gmap3d.unl

Nu zou je moeten kunnen updaten.
 
Heb je er een SD kaartje in zitten? Dan kan de nieuwe update daar toch heen.

Anders in Windows verkenner (die moet wel alle bestanden tonen ! dus ook de verborgen bestanden), dan naar de Navigator gaan en dan in de map .system de volgende bestanden weggooien (of naar je PC verplaatsen) ;
gmapdem.img
gmapprom.gma
gmapprom.img
gmapprom.unl
gmaptz.img
gmap3d.gma
gmap3d.gma
gmap3d.unl

Nu zou je moeten kunnen updaten.

Die map .system heb ik dus niet, en ik heb 'view hidden files' gewoon aanstaan in de verkenner :/

Ook als ik manueel de directory intik in de verkenner, zie ik hem niet...
 
Laatst bewerkt:

Die instellingen zo verstoppen... B|

Ik ben erachter Hans, bedankt! Ik heb overigens de standaard 8GB SD kaart vervangen door een schone 32GB. Deze werd ineens wel gedetecteerd door Express en bood me toen gelijk aan 1 van de mappen daar op te zetten.

En nu heb ik weer 1.6GB vrij op de primaire schijf.

Ps: Weet iemand hoe je die BMW spashscreen vervangt door iets leukers op de Navigator 5? Ik gokte dat het een .jpg/.bmp bestand zou zijn, maar die komen niet voor op dit apparaat.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag ff lekker ritje gedaan en maar eens voor het eerst een in Basecamp geprepareerde route geprobeerd op mijn Zumo 340LM. Is me mega goed bevallen, maar wel een aantal aandachtspuntjes:

1) Truus geeft niet zoveel aanwijzingen
Ben gaan rijden met oortje in, route bestaat vooral uit softe via punten. Helaas gaf Truus alleen aan het begin 1x een richting aanwijzing, daarna bleef ze compleet stil? Ik heb onderweg 2x de route opnieuw gestart, ook daar weer het zelfde fenomeen: ze praat 1x en dan niet meer. Als ik "gewoon" ergens naartoe navigeer dan krijg ik wel alle aanwijzingen.

2) Auto-zoom inconsistent
Ik heb het beeld op 2D gezet, dit was een tip van Hans van Mr GPS in 1 van zijn filmpjes en werkt inderdaad erg prettig. Nadeel is wel dat op lagere snelheid, zeker bijv. in de stad, de kaart soms goed in moet zoomen. Nu viel het mij op dat hij na een stukje 70kmh te hebben gereden op 800m gezoomd bleef staan toen ik op een kruispunt aankwam. Omdat ik niet goed kon zien waar ik naartoe moest even stil gaan staan, ook toen bleef het beeld vast staan op 800m en heb ik handmatig ingezoomd. Echter, soms zoomt hij wel in/uit, maar het mag van mij nog wel wat gedetailleerder, ik vind dat hij al snel ver uitzoomt.

3) Niet navigeren naar dichtstbijzijnde routepunt bij herstarten route
Ik dacht dat de garmin enigzins "intelligent" het dichtstbijzijnde via punt zou pakken als je halverwege een route op wil pakken. Echter doet hij dit niet, waar ik ook sta geeft hij het 2e routepunt in de lijst als startpunt aan. Ik moet dan handmatig op zoek naar het dichtstbijzijnde bijzijnde routepunt, niet zo gemakkelijk.op een klein schermpje.


Zijn er mensen die oplossingen weten voor bovenstaande issues?
 
1) Truus.
Hebben meerdere mensen wel eens last van. Geen flauw idee. Ik heb die problemen nooit gehad.

2) Zoomen
Naar mijn ervaring kent de Zumo 340 3 snelheidsgebieden waar een bepaald zoomniveaus actief is. De grenzen ken ik niet precies maar volgens ongeveer 0-45 km/u 45-90 km/u en daarboven. Als je een bepaalde snelheid rijdt, zeg 70 km/u (dus middelste gebied), dan stel je daar met de zoomknoppen een detailniveau die je voor die snelheid fijn vindt. Dit wordt dan het standaardniveau totdat je deze weer wijzigt.

3) Dichtsbijzijnde punt.
Daar zijn al topic over vol geschreven. De Zumo is op dat punt inderdaad niet intelligent.
2 opties:
- Je rijdt zelfstandig (zonder navigatie) naar een punt op de route en activeert daar je route.
- Je activeert de route. Klikt op een punt op de route en je doet daar iets (sorry maar ik rij al ruim 2 jaar niet meer een 350.
 
Helaas gaf Truus alleen aan het begin 1x een richting aanwijzing, daarna bleef ze compleet stil?

Dat komt tien-tegen-één doordat je bij het activeren van de route een 'achterliggend' viapunt als startpunt gekozen hebt.

Meest herkenbare situatie is een route waarin het startpunt bijv net wat van de weg af ligt. Je activeert de route terwijl je vrijwel op het startpunt staat en gaat rijden. Echter: je raakt het startpunt nét niet. Je bent op dat moment dus feitelijk van de route afgeweken (want je hebt het startpunt niet bezocht) maar, omdat je herberekenen uit hebt staan, je krijgt verder geen aanwijzingen meer totdat je dat startpunt geraakt hebt.

Zou je bij het activeren van de route het eindpunt geselecteerd hebben (terwijl je OP de route staat) zou je dit probleem niet hebben gehad.
 
Ps: Weet iemand hoe je die BMW spashscreen vervangt door iets leukers op de Navigator 5? Ik gokte dat het een .jpg/.bmp bestand zou zijn, maar die komen niet voor op dit apparaat.

Ja, dat weet ik. Dat gaat dus niet. Vanaf de introductie van de Garmin 350 is er niets meer met dat scherm te beginnen. Ik krijg het wel helemaal weg, maar dan doet-ie 't niet meer..
 
Herkent iemand dit probleem?

Mijn zumo 660 wordt niet herkent door de PC. Hij wil ook niet opladen via de oplaadkabel en stekker ( dus rechtstreeks in een stekkerdoos, niet via de PC). Alles origineel Garmin.
De melding van de battery bay is open blijft in beeld. Verder gebeurt er niets.

De motorsteun doet het wel, alleen denkt de Zumo eerst dat 'ie aan de PC hangt. Na een paar seconden start 'ie door en werkt de Zumo gewoon.
Hij gaat ook gewoon uit en aan (op batterij) en werkt dan ook. GPS/positiebepaling werkt ook, alleen de tijd klopt niet.

En ja, ik heb alles op mijn PC geprobeerd. Andere USB kabel, andere USB poort, USB 2 en 3, software verwijderen, USB hubs in apparaat beheer verwijderen etc.
Ook op een andere PC werkt het niet (ja, wederom alle variabelen weer geprobeerd).

Ik vermoed een hardwarematig probleem. Ik heb de USB poort gemeten en deze lijkt het goed te doen.
Er is dus iet anders (hardwarematig) aan de hand.

Rara... wat is het?
 
Met alles wat je geprobeerd hebt klinkt dit alsof de usb-connector in het toestel defect is. Dat kan bijv ontstaan door een ruk aan de ingeplugde usb-kabel, waarbij de verbinding tussen connector en printplaat losraakt. Mogelijk dat het te repareren is.

Zoniet: als het toestel niet ouder is dan vijf jaar: informeer even bij je leverancier cq garmin; vermoedelijk krijg je een 'omruilvoorstel' waarbij je voor iets van 150 euro een nieuw toestel krijgt.
 
@Hans en Athome, bedankt voor jullie tips. Vandaag mooi stukje gereden en het zoom probleem opgelost. Truus blijft vervelend, zodra je 1 via punt mist (omdat die bijvoorbeeld 5m naast de weg ligt..) dan ben je dus je gesproken navigatie kwijt. Ik snap eerlijk gezegd niet dat dit niet beter kan..
 
Herkent iemand dit probleem?

Mijn zumo 660 wordt niet herkent door de PC. Hij wil ook niet opladen via de oplaadkabel en stekker ( dus rechtstreeks in een stekkerdoos, niet via de PC). Alles origineel Garmin.
De melding van de battery bay is open blijft in beeld. Verder gebeurt er niets.

De motorsteun doet het wel, alleen denkt de Zumo eerst dat 'ie aan de PC hangt. Na een paar seconden start 'ie door en werkt de Zumo gewoon.
Hij gaat ook gewoon uit en aan (op batterij) en werkt dan ook. GPS/positiebepaling werkt ook, alleen de tijd klopt niet.

En ja, ik heb alles op mijn PC geprobeerd. Andere USB kabel, andere USB poort, USB 2 en 3, software verwijderen, USB hubs in apparaat beheer verwijderen etc.
Ook op een andere PC werkt het niet (ja, wederom alle variabelen weer geprobeerd).

Ik vermoed een hardwarematig probleem. Ik heb de USB poort gemeten en deze lijkt het goed te doen.
Er is dus iet anders (hardwarematig) aan de hand.

Rara... wat is het?
Kon je de Zumo in het verleden wel met de PC verbinden?

Hoe staan de USB instellingen in het apparaat?
Misschien staan deze op MTP auto detect, deze moet volgens mij op mass storage staan, zie link hieronder.
http://www.javawa.nl/mtp.html
 
Laatst bewerkt:
Truus blijft vervelend, zodra je 1 via punt mist (omdat die bijvoorbeeld 5m naast de weg ligt..) dan ben je dus je gesproken navigatie kwijt. Ik snap eerlijk gezegd niet dat dit niet beter kan..

Zoals Hans al zegt. Softe punten gebruiken. Je mag per route maximaal 31 harde punten (incl begin en eindpunt) gebruiken en tussen 2 harde punten mogen maximaal 125 softe punten liggen.

Harde punten moet je raken (anders doet Truus het niet meer). Softe punten mag je zonder pardon gewoon missen.

Begin en eindpunt zijn altijd hard.
Daarom het advies gebruik harde punten zo min mogelijk. Alleen voor dingen die je niet mag of wilt missen. Zoals een bezienswaardigheid, ontmoetingsplek, lunch/koffieplek.
 
Met alles wat je geprobeerd hebt klinkt dit alsof de usb-connector in het toestel defect is. Dat kan bijv ontstaan door een ruk aan de ingeplugde usb-kabel, waarbij de verbinding tussen connector en printplaat losraakt. Mogelijk dat het te repareren is.

Zoniet: als het toestel niet ouder is dan vijf jaar: informeer even bij je leverancier cq garmin; vermoedelijk krijg je een 'omruilvoorstel' waarbij je voor iets van 150 euro een nieuw toestel krijgt.
Dank je wel voor je antwoord Hans. Helaas is de Zumo > 5 jaar. Ik ga toch maar met Garmin contact opnemen, we zien wel.

En anders heb ik wat onderdelen te koop :P '( :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan