Verlagingsveren, HyperPro of MDI?

Lady_N

Rookie
23 mrt 2015
7
0
Ravenstein
Hallo mede MF-ers,

Na jaren de account van mijn vriend te hebben gebruikt, nu eens mijn eigen account aangemaakt. :+

Sinds een week ben ik de trotse bezitter van een Kawa ER-6F '09, welke helemaal verbouwd gaat worden. Omdat 'ie net iets te hoog is voor mij, wil ik 'm graag verlagen.
Nu lees ik overal dat HyperPro StreetBox Kits goed zijn en je hier betere wegligging door hebt e.d., maar ik vroeg me af in hoeverre dit voor de verlagingsveren ook geldt?

Wat zijn de verschillen tussen een verlagingsveer van HyperPro, MDI of een ander merk? Wat adviseren jullie mij?

Alvast bedankt voor de hulp en :] safe!
 
De Hyperpro veer is goedkoper. Ik ga er namelijk vanuit dat de MDI verlanging set alleen de veer voor de originele achterschokdemper bevat zoals afgebeeld op de illustratie. Verder zal het principe hetzelfde zijn. Je kunt ook de vorkveren vervangen, meestal is het ook mogelijk om de vorkpoten iets door te steken om zo de voorzijde ook te verlagen.
 
Als je maar een paar centimeter nodig hebt is aanpassen van het zadel de betere en goedkopere optie. Als je in de buurt van Den Haag woont is Tijger leathers een goeie.
De buddy wordt aangepast waar je bij staat, zodat je kunt proefzitten. Ook de haalbaarheid wordt ter plekke bekeken.
 
Ik vind het toch vreemd dat je met alleen een veer de motor verlaagd. Je zult toch ook iets aan de demper moeten doen, of ben ik gek. Dat is net zoiets als de voorspanning een eind terugdraaien zodat de motor wat verder in de veren zakt.
 
Ik denk dat je met een Hyperpro set voor een betaalbaar bedrag het gewenste resultaat kunt bereiken.
Kijk eens hier.
Ik heb zelf een Hyperpro set er onder zitten (geen verlagingsset) en moet zeggen dat het effect voor comfort en wegligging geweldig is. Mijn motor was al niet de slechtst geveerde motor, maar het kan nog veel beter. :]
 
Laatst bewerkt:
Als je maar een paar centimeter nodig hebt is aanpassen van het zadel de betere en goedkopere optie. Als je in de buurt van Den Haag woont is Tijger leathers een goeie.
De buddy wordt aangepast waar je bij staat, zodat je kunt proefzitten. Ook de haalbaarheid wordt ter plekke bekeken.

Aan de ene kant wel met je eens, maar aan de andere kant.... Zo goedkoop is Tiger Leathers niet. Een hyper pro verlagingssetje sla je meteen 2 vliegen in 1 klap. Je motor wordt lager en je rijeigenschappen gaan met sprongen vooruit. Dus voor die 3 of 4 tientjes meer zou ik je zadel lekker laten zoals die is.

Neem anders ff contact op met HyperPro zou ik zeggen.

succes
 
Dankjewel voor de reacties!

Zadel verlagen was voor mij nooit een optie, ik vind de zithouding namelijk erg prettig en wil ook niet dat het ten koste gaat van het comfort.

Had me eigenlijk nog niet gerealiseerd dat er bij de HyperPro ook voorveren bij zaten, maar is dit wel echt noodzakelijk? Bij MDI zeiden ze namelijk dat je bij een verlaging van 3cm de voorvork gewoon iets laat zakken?

Ik denk overigens toch dat ik voor de HyperPro ga, begreep alleen dat je daar speciaal gereedschap voor nodig had. Iemand in de buurt van Nijmegen/Oss die dit (thuis) kan? Of weet iemand hoeveel het vervangen van de veren ongeveer kost?

(En voor degene met een HyperPro kit, is de veer paars/zwart gespoten? Dit omdat mijn veer overgespoten moet worden)
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel voor de reacties!

Zadel verlagen was voor mij nooit een optie, ik vind de zithouding namelijk erg prettig en wil ook niet dat het ten koste gaat van het comfort.

Had me eigenlijk nog niet gerealiseerd dat er bij de HyperPro ook voorveren bij zaten, maar is dit wel echt noodzakelijk? Bij MDI zeiden ze namelijk dat je bij een verlaging van 3cm de voorvork gewoon iets laat zakken?

Ik denk overigens toch dat ik voor de HyperPro ga, begreep alleen dat je daar speciaal gereedschap voor nodig had. Iemand in de buurt van Nijmegen/Oss die dit (thuis) kan? Of weet iemand hoeveel het vervangen van de veren ongeveer kost?

(En voor degene met een HyperPro kit, is de veer paars/zwart gespoten? Dit omdat mijn veer overgespoten moet worden)

Goede veren voor en achter en de juiste afstelling maakt een wereld van verschil. :Y
Bij Hyperpro kunnen ze het niet alleen verlagen voor je, maar ze stellen je vering en demping ook af. En dat is anders dan alleen je motor verlagen.

Als het idd maar een paar cm is die je lager wilt dan is je zadel aanpassen toch wel een goede optie, ze kunnen niet alleen je zadel dunner maken hoor, een fractie smaller kan ook veel verschil uitmaken voor je beenlengte. En een prof gebruikt beter schuim dan de gemiddelde fabrikant waardoor het zitcomfort verhoogt wordt.

Maar vering aanpassen is altijd aan te raden, en ook ik heb goede ervaringen met Hyperpro. Die veer komt in paars en zwart.
Voor mijn vorige Motor kostte dat 400 euro inclusief montage.
 
Had me eigenlijk nog niet gerealiseerd dat er bij de HyperPro ook voorveren bij zaten, maar is dit wel echt noodzakelijk? Bij MDI zeiden ze namelijk dat je bij een verlaging van 3cm de voorvork gewoon iets laat zakken?
Bij Hyperpro kan je kiezen, losse achterveer, alleen voorvorkveren of de combi-kit.

Bij de achterveer zal het effect (maar ik gok dat een beetje) zo zijn dat de schokdemper inderdaad onder het gewicht van de motor al verder inzakt. Maar de veer heeft een andere karakteristiek zodat je voorkomt dat de schokdemper doorslaat. Maar je zult inderdaad minder veerweg overhouden. Nu is een kortere persoon vaak ook wel een lichtere persoon die ook met de standaard veer het laatste stuk van de veerweg niet snel zal gebruiken.

Alternatief neem je een complete schokdemper die wat korter is dan de originele. Dat is de mooiste oplossing maar ook de duurste.

Iemand in de buurt van Nijmegen/Oss die dit (thuis) kan?
JJ Supsension in Mill.
 
ER6_650R_LoweringKit_web.jpg

ER6_650R_SideView1.jpg



Dit icm andere veer gaat werken. Alleen een veer is niet mogelijk.
 
Laatst bewerkt:
Zojuist de dealer gebeld, besloten om toch alleen voor de schokdemper veer te gaan van HyperPro. Gezien t maar een kleine verlaging is, was het niet nodig om de voorvorkveren ook te veranderen :-)

Bedankt voor jullie uitleg/tips!
 
Als je veer korter is heb je toch geen voorspanning meer?
Span je dan de veer weer aan staat hij weer net zo hoog als eerst.
Je kan ook nu gewoon de voorspanning verlagen en dan komt hij naar beneden.
Wat voor voordeel heeft die nieuwe veer?
 
Zojuist de dealer gebeld, besloten om toch alleen voor de schokdemper veer te gaan van HyperPro. Gezien t maar een kleine verlaging is, was het niet nodig om de voorvorkveren ook te veranderen :-)

Bedankt voor jullie uitleg/tips!

onthou dat de voorvorkveren vervangen misschien niet nodig is voor verlagen, maar voor en achter Hyperpro veren die goed afgesteld zijn maken dat je motor veel beter stuurt. :Y
 
ligt dat aan de veren of aan de demper en hoe kan een veer de motor verlagen?

Geen idee, ik ben 192cm dus heb geen ervaring met verlagen.
Maar wel met het verbeteren van mijn motor door Hyperpro veren.
Hyperpro heeft ook verlagingssets. Het enige wat ik kan zeggen is dat als je bij Hyperpro weg rijdt nadat je vering (voor en achter) is aangepakt dan rijdt je motor totaal anders en stuurt veel strakker.
Hyperpro is natuurlijk niet het enige merk, maar wel een merk waar ik ervaring mee heb.
 
Sinds een week ben ik de trotse bezitter van een Kawa ER-6F '09, welke helemaal verbouwd gaat worden.
Zadel verlagen was voor mij nooit een optie, ik vind de zithouding namelijk erg prettig en wil ook niet dat het ten koste gaat van het comfort.

Wat ga je helemaal verbouwen dan?

Let op dat vrijwel alle suggesties hierboven zoals lager zadel, lagere achtervering, voorvorkpoten doorsteken, het rijgedrag veranderen. Het één meer dan het ander maar het verschil is er.
 
Hyperpro heeft toch progressieve veren of zetten ze er een lineaire veer in, anders krijg je voor lineair voor en progressief achter dat lijkt me niet echt lekker rijden.
 
stel : een veer met dezelfde karakteristieken als de originele veer maar 1cm korter, geeft als resultaat dat bij eenzelfde voorspanning de schokdemper reeds 1cm veerweg meer opgebruikt heeft, en dus je achterkant ruwweg 3cm lager komt.
Ja ja.
Als die veer die 1cm korter is zorgt voor een lagere motor dan heb je een veel grotere negatieve veerweg en zit de veer er los tussen als hij uit de veren komt.
Dan kan je net zo goed ( of slecht ) de veerspanning verlagen met de standaard veer, dan heb je hetzelfde belabberde resultaat.
 
Hyperpro heeft toch progressieve veren of zetten ze er een lineaire veer in, anders krijg je voor lineair voor en progressief achter dat lijkt me niet echt lekker rijden.

Klopt, zijn progressieve veren en komen normaal in sets voor de voor- en achterkant. Hun advies is dan ook uiteraard om de hele motor te doen en niet alleen de voor- of de achterkant. Het is als set ontwikkeld, maar is los te koop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan