2 dynamo,s in 9000 kilometer

bowser01

MF'er
20 nov 2012
132
0
Zegge
Heb nu me tweede dynamo van een cbf 1000 in nog net geen 9000 kilometer gezet
De eerste keer ook de regelaar mee vervangen is nogal een slecht puntje van honda :P
Afgelopen week de tweede dynamo verbrand niet meer dan 10 volt laden na de nieuwe te hebben gemonteerd regelt hij gewoon 14,2 bij 4000 toeren en 12,3 bij contact aan
Geen last van de accu of slecht starten
Zou het kunnen dat er iets aan de hand kan zijn met de xenon verlichting ballastkastjes??
Heb gemeten met alle lichten aan en dan zakt hij naar 14,0
Orgineel heeft de cbf maar 1 koplamp die brand van de twee maar heb van de week met allebij aan gereden ook xenon
Zou de dynamo een opdonder kunnen krijgen van het opstarten van de ballastkastjes dit moet hij nu twee keer doen ??
 
ik heb, na mijn motorpech in de eiffel : dynamo, regelaar, accu naar de kloten, het idee dat het bij een te zwakke accu al goed fout kan gaan met de componenten in het laadsysteem.
12.3 Volt zegt eigenlijk dat de accu leeg is en nodig aan de lading moet, of zelfs vervangen moet worden.
 
Laatst bewerkt:
Had je er een nieuwe in gedaan of een gerepareerde?
De dynamo wordt gekoeld door de motorolie. De koperlakdraad moet dus bestand zijn tegen warme motorolie. Gewone lak lost langzamerhand op.
 
Heb de dynamo,s bij carmo gekocht dus geen prulspul denk ik

Accu is een anderhalf jaar geleden vervangen toen we hem kochten

Stationair 13,8 en bij 3000tpm rond de 14,5 volt nu met de nieuwe dynamo ,is wel met licht aan
 
Heb de dynamo,s bij carmo gekocht dus geen prulspul denk ik

Accu is een anderhalf jaar geleden vervangen toen we hem kochten

Stationair 13,8 en bij 3000tpm rond de 14,5 volt nu met de nieuwe dynamo ,is wel met licht aan

die waardes zijn goed,
hoe zijn de stekkers, bij mijn blade zit onder het zitje een stekker die graag verbranden wil.
ook de stekkeraansluiting aan de regelaar is zeer belangrijk, bij een te zwakke klemverbinding van 1 of meer op de gele draden kan het heel erg fout gaan.
 
Daarom zit ik toch een beetje te denken dat er iets met die ballastkastjes van de xenon aan de hand is
Al werkt alles naar behoren en trekt het ook niet te veel spanning weg

Zal morgen wel eens de accu laten testen
 
Laatst bewerkt:
Daarom zit ik toch een beetje te denken dat er iets met die ballastkastjes van de xenon aan de hand is
Al werkt alles naar behoren en trekt het ook niet te veel spanning weg

Zal morgen wel eens de accu laten testen

Hoe meer stroom er gebruikt wordt hoe zwaardere de accu, spanningsregelaar en de dynamo belast wordt. Hierdoor worden ze warm waardoor de boel kan gaan smelten.

Ballasten beperken de stroom naar je lamp toe. Dus als ze stuk zijn dan beperken ze de stroom te veel of te weinig. Dit zou je moeten kunnen meten. Staan er gegevens op de ballasten of kun je deze vinden op internet?

En dan bedoel ik zaken als: Spanning (V), Stroom (I) en of Vermogen (W)
 
Dat over Xenon heb ik uitgezocht. Xenon vraagt alleen veel vermogen wanneer hij net aangaat, daarna trekt ie minder stroom dan normale halogeenlamp.
Het is meer borrelpraat omdat Xenon veel licht geeft en het daardoor lijkt alsof het veel stroom vraagt. Als je lamp moet opwarmen, dan heb je ook een koud blok en is je dynamo en spanningsregelaar ook koud. Je dynamo en spanningsregelaar kunnen makkelijk de klap opvangen zodat de lamp opwarmt.

Je spanningsregelaar is eerder blij met een 'grootverbruiker' want dan hoeft hij minder stroom om te zetten naar warmte. De spanningsregelaar heeft 1 doel en dat is wisselspanning richten tot gelijkspanning van ongeveer 14,X volt. De overige vermogen/spanning wordt omgezet in hitte.

Waar je eerder zorgen om moet maken is als je 100 watt halogeen lampjes gebruikt.
 
Heb de dynamo,s bij carmo gekocht dus geen prulspul denk ik

Accu is een anderhalf jaar geleden vervangen toen we hem kochten

Stationair 13,8 en bij 3000tpm rond de 14,5 volt nu met de nieuwe dynamo ,is wel met licht aan

Ik heb hier twee stators gekocht.
Deze gingen maar 40.000 km mee.
De originele haalt 80.000 km
 
Terug
Bovenaan Onderaan