VF 1000 Flater

Cool, wist niet dat MAP sensor afstand tot het intake voor injectie zo'n verschil maakte...
Of bedoelde je dat de sensor maar in 1 intake zat?

Ik heb de indruk dat ik je nog veel ga horen als de motor in elkaar steekt en ik ga met de ontsteking beginnen spelen! :t :t
 
Laatst bewerkt:
Cool, wist niet dat MAP sensor afstand tot het intake voor injectie zo'n verschil maakte...
Of bedoelde je dat de sensor maar in 1 intake zat?

Ik heb de indruk dat ik je nog veel ga horen als de motor in elkaar steekt en ik ga met de ontsteking beginnen spelen! :t :t
Met de grote klepoverlap maakte dat veel verschil op dat blok ja. Daarmee dat de oplossing een groot plenum was.

Afstellen is trouwens het makkelijkste op een testbank, die we op school hadden. Voordeel is dat je hem dan gewoon "locked" op een bepaalde snelheid (=toerental) en dan spelen met de voorontsteking om zo te kijken wanneer je het meeste vermogen hebt. Dat over het volledige toerenbereik enkele keren doen, wat uitmiddelen tot een nette curve et voila!

Maar als je geen testbank ter beschikking hebt is het een duur grapje om er 1 te huren.. Afstellen op straat kan uiteraard ook, maar is een stuk lastiger :)

Ik zie dat je uit België komt? Ik ben zelf van het Mechelse, dus als je eventueel eens wat hulp nodig hebt en je uit de buurt bent, dan hoor ik het wel ;)
 
Bedankt voor het aanbod, theredone51, ik laat wel iets weten.
Ook altijd welkom eens koffie/pintje te komen drinken eens de opbouw bezig is ;)

Ruud is idd wel da man :) Met de 450 verschillende keren geweest en erg veel van geleerd.
 
De buurman heeft enkele onderdelen gelakt voor me met de Foliatec 2K lak in een spuitpistool. Ondanks dat de verf redelijk dik vloeide, is het resultaat prachtig. Daar kunnen mijn borstelkunsten niet tegenop :)

Dit weekend dus de achterremklauw, rempomp en koppelings slave terug in elkaar gezet. Heerlijk om weer wat op te bouwen.

RVS zuigers, als-nieuw gegalvanisseerde boutjes en nieuwe rubbers.
Never-Seez en vers vet rondom, en dan gemonteerd op de remklauwhouder van Jamie Daugherty.

hxDB4ZG.jpg

FMZDOlo.jpg

wzbvMgC.jpg


T-stuk was mee gelakt. Ondertussen voorzien van een naaldlager, gereviseerde moeren en de remverdeler. Ik wou eerst 2 leidingen recht van de pomp laten lopen, maar gezien de Galespeed pompen hun banjo-exit onderaan hebben, ga ik toch met 3 aparte leidingen werken, anders gaat het lastig worden om de leidingen en banjos weg te werken.

Moet enkel nog een "dichte" moer vinden om bovenaan de stuurstang te zetten. Er zullen toch geen zekeringen meer in de tube komen te zitten.
ezykyen.jpg


Ik vond trouwens dat de RVS boutjes wat te hard opvielen tegenover de OEM bouten. Heb me dus bezig gehouden met het afvijlen van de letters, en het polieren van de bouten. Ze hebben nog steeds een iets andere kleur, maar zien er al een stuk minder "bouwmarkt" uit nu :)
Ik denk dat ik sowieso alle RVS boutjes op deze manier ga doen.

O7sCmWx.jpg

Hzz5C4v.jpg

d3db4zG.jpg


Resultaat op het T-stuk:
GJWfvY9.jpg


Ook de tellerpartij steekt terug in elkaar. Alles piekfijn gereinigd, de zwarte wijzerplaten krijgen verschrikkelijk snel (vet) vlekken, dus ben er wel even aan bezig geweest. Ook hier nette RVS boutjes gebruikt.
De connector moet er nog aan gezet worden, maar wil daar even mee wachten tot ik weet hoe ik de kabelboom ga laten lopen. Enkel nog het rubbertje voor de odo reset, dat heb ik nog niet gevonden.

K0osO9F.jpg

3NvCjgJ.jpg


Tegenslag bij het reviseren van de koppelings-slave.. Ik had 2 zuigers opnieuw laten galvaniseren. De zuiger terug plaatsen ging wat stroef, dacht eerst dat de diameter te hard veranderd was door het galvaniseren, maar hij bewoog wel vlot heen en weer na installatie.
Plots merkte ik enkele krassen op in de cylinderwand, dacht eerst dat er vuil was tussen gekomen, dus zuiger er terug uit, schoonmaken, er terug in... Meer krassen! Wat bleek, het galva proces had enkele minuscule druppels gevormd op de zuiger. Die waren hard genoeg om krassen te trekken in de wand van de pomp.. :( :(

6H8xRX5.jpg


De zuiger is ondertussen bijgeschaafd tot de druppels weg zijn, maar de schade is gebeurd. Zonde! Ik vraag me af of de slave nu nog dicht is.. Anders kan ik een andere gaan zoeken..

Nog iets vreemd, de zuigers die ik heb matchen niet met wat er in het werkplaatshandboek staat.
Op het eerste zicht lijkt de zuiger in het WPH wel een beter design, waarbij een kleinere kans bestaat dat vuil tussen de zuiger en cylinder komt, en dat de twee minder op elkaar inlopen. Van welk model is deze zuiger dan?

fVJy8FS.jpg

eEUfdBM.jpg

gIM5DXX.jpg
 
Ik hoop inderdaad een beter-dan-nieuwe motor te hebben.

Ga de drijfstangen toch laten shot-peenen. Niet zo zeer omdat het moet na het bewerken, maar omdat het een extra verzekering is tegen ongewenste kijkgaten in het blok. Ben al enkele foto's tegen gekomen van VFk blokken met gaten in, wil dat niet voor hebben, en een set Carillo rods gaat er echt niet meer bij.

Ik heb geen flauw idee hoe veel PK/koppel het blok meer zal hebben. Gezien het doel nog steeds is om een "daily driver" motor te bouwen waarvan ik het blok de komende 100.000km niet vanbinnen wil zien, geen raceblok, wil zekerheid.
 
@Thunderbold, dikke merci nog eens :) Kijk uit naar het felbegeerde rubberen dopje, hopelijk past het.

Heb de LSL clipons en de remklauwhouders terug van te laten anodiseren.. De klemmen van de clipons zijn op sommige plaatsen wat vlekkerig uitgekomen (gietaluminium is moeilijk te anodiseren) maar dat zie je amper, uiteindelijk een prachtig resultaat.

IxMTPpI.jpg

nORncbh.jpg


Ondertussen wat wachten op nieuws van de poederlakkerij, en op zoek naar iets om de verf van het motorblok te halen...
 
Zo... Een hele hoop spullen terug van de poederlakker..
Ik was aan het bibberen bij de gedachte dat de poederlak slecht zou uitkomen, maar het resultaat overtreft alle verwachtingen.

De kader ziet er prachtig uit, 1000x mooier in satijnzwart dan in grijs, hij ziet er impressionant uit.
Er is geen spoor meer te bekennen van roest, of van mijn slijpwerkzaamheden.
De kader is gestraald, gemetalliseerd en gelakt, moest er schade komen aan de lak, en er kruipt vocht onder, dan gaat de kader niet roesten.

CWfQTg7.jpg


Ook de "case saver" valbeugels zijn trouwens satijnzwart gelakt, ik wou deze graag gebruiken, maar grijs op zwart gata niet. Normaal gezien worden ze gemonteerd met een U-beugel maar ga in CAD een alu blokje tekenen dat de contour van de framerail volgt, met schroefdraad in.
Om schade aan de poederlak te vermijden, maar ook om de installatie er een stuk netter te laten uitzien.

Ook de bewerkte vorkpoten zien er top uit. Er is een kleine "step" zichtbaar waar het afdraaien gestopt is, maar het hele oppervlak ziet er wel egaal uit.
(Geen ribbels of ruwheid meer)

bgrEY5Q.jpg


Ook de delen voor de radiator zijn er bij
Vo1Sjrd.jpg


Per ongeluk ook 3 prolink connectors die mee in de doos zaten.. Jammer genoeg is de prolink "driehoek" zelf niet geslaagd. De lak is niet egaal, dus ga een andere moeten nemen en die gewoon verven denk ik.

5m4kvvI.jpg


@Dutchy: de wat korrelige structuur van de achterbrug blijft wel behouden na poederlakken. Weliswaar wat minder uitgesproken dan er voor. (Ik meen me toch te herinneren dat je liever gewone lak had voor de achterbrug omdat de structuur verloren ging)
AQuG2iZ.jpg


Ben vergeten een foto te nemen van de velgen.. Deze zien er ook ongelooflijk mooi uit. Nu ASAP een bandenboer vinden..
Over de satijnglans poederlak ligt bij de velgen nog een doorzichtig vernis poederlak, zodat steenslag niet door de verf kan komen.

Foto's doen het resultaat echt geen eer aan, ben super enthousiast, en moet maken dat het blok in elkaar steekt zodat ik de motor als geheel kan opbouwen.
De goesting is groot om de kader nu al op de heftafel te zetten en er alles op en aan te vijzen wat ik kan, maar daar ga ik mezelf enkel mee kloten wanneer het blok er dan nog in moet.
 
Zo, dat is een mooi resultaat. Inderdaad wachten op het blok is beter. Anders is de kans op schade / krassen alleen maar groter straks. Veel plezier met monteren!
 
Blijft toch iedere keer weer mooi als je stukken terug krijgt van de poedercoater! :t Hoop dat je niet teveel kwijt bent geweest? Sommige coaters durven nogal door te vragen.. Hier in het Antwerpse was er een verschil van 200 euro tussen de goedkoopste en de duurste..

Staat nog op mijn verlanglijstje, een poedercoat pistool. Perfect thuis te doen m.b.v. een pizza oventje. Ideaal voor als je weer eens vergeten bent dat ene onderdeel ook mee te geven aan de coater.. En ook om zelf wat controle te hebben over de kwaliteit, ze durven bij een coater nogal eens te stralen met veel te grof materiaal ;(
 
Ik heb echt een zeer correcte prijs betaald, zeker voor de hoeveelheid werk die er gebeurd is en de afwerkingsgraad.

Ben bij Metallics Vancauteren geweest.. Ze hebben gigantische ovens en doen niets anders dan maatwerk (van hekwerk tot raamkozijnen en behuizingen voor ledspots, hing er allemaal)

Ik vermoed dat ze genoeg onderdelen doen in satijnzwart 9005 waardoor mijn stukken gewoon bij een hoop andere dingen in de oven gegaan zijn. Heeft wat langer geduurd omdat de eigenaar (die ook lakker is) een motor ongeval had, waardoor de planning wat om zeep gegaan is, maar uiteindelijk viel de wachttijd goed mee.
Alles was netjes verpakt in bubbelfolie, in de kader zat nog wat straalzand maar dat is amper te vermijden. Voor zover ik kan zien zit er nergens grit in de lak.

Ik heb me echt laten afzetten door het eerste bedrijf waar ik geweest ben met mijn eerste lot onderdelen.
Ik was super bang dat het resultaat bij dit bedrijf (en vooral dan de kader) ook zo'n financiële aderlading en/of even grote teleurstelling zou zijn. (Dan zou ik poederlakken gewoon afgezworen hebben) Maar niet dus, buiten die prolink is alles echt 100% in orde, en de lat ligt hoog.
Heb de indruk dat de lak zelf ook van betere kwaliteit is, moet eens op kras/slagvastheid testen..
 
:9~ :9~ :9~
En eerst blok om frame en dan de rest er pas aanhangen voorkomt beschadigingen. Eh, had ik al gezegd dat het er geweldig uitziet?
 
Erg gaaf! Ik volg dit project al een tijdje en leuk te zien hoe iemand zo'n fiets geheel in ultiem perfecte staat aan het brengen is!
 
En wat komt er na spullen te laten poederlakken?
Clearance issues :P

pUmjMUx.jpg


Ben dus elke vrije minuut die ik had in de weer geweest met dremel en schuur/borstel accesoires.
Hoe voorzichtig ik ook was, uiteraard schiet ik wel eens uit (natuurlijk bovenop de kroonplaat, geen foto want was te druk bezig met vloeken).
Gelukkig kan je poederlak dus ook een beetje polieren, met een vilten wieltje en autolak-polish.

GJRn6Fq.jpg


Het ergste waren de velgen, waarvan de remschijf montagepunten mee gelakt waren. Ik kon niet riskeren van daardoor wiebelende remschijven te hebben, dus heb ze binnengestoken bij een bedrijf dat velgen repareert om gewoon de lak er af te draaien. Hopelijk komt dat goed.

(Geen foto)

Nog een jammerlijk detail, de onderkant van de vorkpoten vertoont een ongelijke cirkel. "Dat ziet geen hond" zegt u? Ik weet dat het er zit, dat moet beter, dus ben aan het kijken hoe ik dat netjes ga oplossen.
neVzCNL.jpg


Overal aangebakken vet/straalgrit, ook in de vorkpoten, dat kuiste gelukkig prachtig op met wat staalwol.
(Die ik in een uitsnede in een PVC pijp had vast geklemd, zodat ik een soortement crosshatch patroon kon maken in de poot)
XMumaTV.jpg

LXhpUdJ.jpg

56ocWl9.jpg


De kader is al verhuisd van in huis naar de garage, de goesting is groot om toch al wat te beginnen opbouwen, hoewel het blok nog gestript en gelakt moet worden. Daar zit ik wat mee verveeld.
trHICvg.jpg


Het framenummer was afgeplakt met hittebestendige tape, ik zou het graag mooi vrij maken en overlakken met 2K vernis, zodat het nummer toch permanent leesbaar is. (wil geen ellende met verzekering/politie/... want wil met deze motor wat gaan reizen)



Heb een adaptertje gevonden voor de oliedruk sensor, zodat ik het effect van een oilmod kan meten op het blok... Tomcat, wanneer heb je tijd? :)
y4lD3LN.jpg


En om te bewijzen dat ik ook af en toe eens iets terug in elkaar zet in plaats van af te breken en te verkloten,
heb ik tussendoor nog mijn brommertje van 1976 terug in orde gezet.
Toch iets wat alweer rijdt en remt.. en heeeeerlijk lekker rookt :]


8BagIrY.jpg
 
Tja poedercoaten en pasvlakken :X

Ik heb er genoeg ellende mee gehad. :N -O-

Ik heb nu een coater waar ik aangeef wat afgeplakt/ niet gecoat moet worden. En ja die is duurder dan de gemiddelde "snelle" coater. Maar hij heeft inzicht en coat vaak motoronderdelen. Vaak ziet hij nog iets wat ik gemist heb, en scheelt het me een hoop gevloek. Ik hoef meestal enkel wat ruwe randjes bij te werken.

Tipje Motop zijdeglans zwart uit een aantip potje, perfect om wat mee bij te werken.

Voortaan duidelijk aangeven wat niet gecoat mag worden en laat hun het afplakken scheelt een hoop gevloek en gescheld.

Maar wat een toppert wordt dit ben erg benieuwd naar het eind resultaat.

Grt Dré
 
Onderkant poot, even afplakken en gehele vlak even met 600 nat opschuren. Dan een zwarte DTM lak in dunne laagjes erop (Direct To Metal) dan heb je geen primert nodig.

Of als je dat niet aan durft langzaam met dunnen laagjes opvullen met de Motip.

Hierna in beide gevallen de plakrandjes of ruwe randje met 1000 nat en hierna met 1500 nat aanschuren tot het egaal is. Nu polijsten met een lak polisch. Het is dat je erg uit de buurt zit anders had ik je even geholpen. is een uurtje werk na het opvullen.
 
Dank voor de tip! (zijn nog enkele kleine puntjes die wat minder gelakt zijn, die kan ik idd met motip mooi bijwerken)
Ik dacht inderdaad al de hele onderkant even op te schuren, maar wil eigenlijk enkel een cirkel of vierkant rondom het gat doen, zodat de poederlak om de rand heen ligt. Als ik tot op de rand ga schuren, ben ik bang dat er na verloop van tijd vuil/vocht onder de lak kruipt, het is 1 van de plekken op de motor die het meeste met vuil/zand/zout/... gaan te maken krijgen. Ga idd wel wat schuren en dan een gewone lak er op leggen. Ik heb nog wat van die 2K remklauw lak staan, dat zou daar ontzettend goed voor geschikt zijn!

Ik had aangegeven dat de pasvlakken van de remschijven moesten afgeplakt worden, ze hebben er echter gewoon bouten in gedraaid :( Het meeste was wel afgeplakt, maar het zijn zo'n dingen die net gruwelijk lastig zijn.
 
Daarom, ik ga nog maar een zaak voor motoparts. Voor het snelle simpele werk heb ik een ander.

betaal daar gemiddeld 15% meer, maar dat heb ik er graag voor over :-) Ik geef altijd met bv een merkstift aan wat afgeplakt moet worden (tipje)
 
Verdorie dat aanstippen is echt een toptip.. Ik wist gewoon compleet niet waar ik terecht moest, en wou gewoon een groot bedrijf dat veel verschillende dingen deed (reputatie en weten waarmee ze bezig zijn).

Ik wil echt heel graag een website maken over dit project, als ik er helemaal door ben. Alles wat ik geleerd heb moet er op komen, alle tips die ik kan verzamelen ook, het idee is dat mensen die iets dergelijks willen ondernemen niet tegen dezelfde ellende aanlopen als ik, en zo het leergeld uitsparen.
Ik dacht in het begin dat het allemaal wel gemakkelijk was (en een stuk minder ging kosten dan het uiteindelijk gekost heeft, maar ga uiteindelijk wel een "echt" nieuwe motor hebben, dat is een ander verhaal)
 
De kader is al verhuisd van in huis naar de garage, de goesting is groot om toch al wat te beginnen opbouwen, hoewel het blok nog gestript en gelakt moet worden. Daar zit ik wat mee verveeld.
Eh, gewoon tussendoor ff een budget VF'je in elkaar steken. Heb je volgens mij onderdelen genoeg voor.
Heb een adaptertje gevonden voor de oliedruk sensor, zodat ik het effect van een oilmod kan meten op het blok... Tomcat, wanneer heb je tijd? :)
[afbeelding]
Ik heb wel tijd, maar van 1 december tot 1 maart mogen de ouwe brikkies hier geen gebruik maken van de openbare weg. Ik denk dat het dan wat benauwd wordt in de garage....
En om te bewijzen dat ik ook af en toe eens iets terug in elkaar zet in plaats van af te breken en te verkloten,
heb ik tussendoor nog mijn brommertje van 1976 terug in orde gezet.
Toch iets wat alweer rijdt en remt.. en heeeeerlijk lekker rookt :]
[afbeelding]
Wat een leuk ding! Je onderdelen zien er verder wel goed uit. Alleen jammer dat je er weer veel werk in moet steken. Hoe is het met Olivier z'n VF'fen?
 
Wat een leuk ding! Je onderdelen zien er verder wel goed uit. Alleen jammer dat je er weer veel werk in moet steken. Hoe is het met Olivier z'n VF'fen?

PFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF..... -O-

Een openhartchirurg gevraagd...of twee
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan