VF 1000 Flater

Oeioei.. Daar was de oma weer.
Het project heeft even op zijn gat gezeten, de motivatie had een dipje, maar ben nu terug bezig :)

Het blok is ontlakt, uiteindelijk is het toch gestraald met ontzettend fijn grit, want de lak kwam er niet echt af in een chemisch bad.

naTj7RI.jpg

f1ZYrer.jpg


Het grit zat natuurlijk overal, dus ben met tec7 cleaner en een hogedrukreiniger met heet water het voorbije weekend druk in de weer geweest.
Het was nog wel leuk om eens heel proefondervindelijk te zien waar alle olie passages lopen, en hoe olie binnen het blok verdeeld wordt.

De schroefdraad voor de oliefilter zat muurvast trouwens, heb hem moeten doorboren om 'm los te krijgen.
drNzgBA.jpg


Het resultaat van de noeste arbeid ligt nu te blinken op de radiator.
De madam begint stilaan wel te merken dat er meer en meer motor in huis staat, maar ik mag niet klagen over haar tolerantie :+ (Het frame slaapt even mee in de slaapkamer en enkele kasten puilen uit van de spullen)
G6qbYJw.jpg


Nu wil ik deze week graag de cylinderbussen terug steken, en bekijken of het blok gevlakt moet worden of niet.
Daarna kan het gelakt worden.

Een bedenking daarover:
Het originele grijze frame van de motor, "kadert" het blok ook mooi, en doet het door contrast uitspringen als je de motor van opzij bekijkt.
Pb02fJ7.jpg


Met een zwart frame valt dit effect weer weg.. Op deze foto lijkt de kleur van het blok weer net iets anders dan van de kader, maar het is toch veel zwart.
hYTg3mF.jpg


Ik vrees voor mijn toepassing, als alles RAL 9005 satijnzwart gaat worden, dat er te weinig contrast is.
Ik ben aan het denken om de blok in zwarte structuurlak te laten zetten. Het bedrijf dat het blok gestraald heeft kan dat ook doen. Zelfde poederlak als op Harleys.
Dat zou het terug laten "uitspringen".. Alternatief is een antracietgrijs blok..
Wat denken de mensen die meelezen? Alle input welkom :)



De Marving uitlaten kwamen begin januari aan. Er stond echter in het groot "MACH" op, en nergens een E-keur te bespeuren, dus was even verbaasd.
Maar blijkbaar is Marving/Mach & bedrijf, en de uitlaat is E-gekeurd.
yGym6Tu.jpg

B8d43e3.jpg


1oEQWp7.jpg

VwBV4w2.jpg


De uitlaten zijn echter nogal gek gemaakt. Het is een combinatie demper, in het stuk van de collector naar de demper is een stuk "glasspack" demper, en na de knik loopt een serie tussenschotten.
De twee delen zijn echter gescheiden door stalen ringen met een minuscuul gaatje in. (~6mm?) De dempers zijn geschikt om onder alles van een 400cc tot een 1300cc te hangen, dat heeft er misschien mee te maken, maar het is wel een erg kleine passage.

De eind-opening lijkt groot genoeg.
Xxj3ECh.jpg


Maar als je even een lichtje neemt...
Vanaf de collectorkant:
bwdEnzA.jpg


Vanaf de eindkant:
844rR6p.jpg


Ik sprak met de man van Ecko motos (waar de collector nu gebouwd wordt) en die vermeldde dat de uitlaten "ontstopt" moesten worden, anders zou het vermogen er onder lijden.
Dus.. iets geknutseld met de hulp van een buur met toegang tot een draaibank..

20mm metaalboor, verlengd tot 50cm
VIy6Ck7.jpg


Dat werkte, en na dik 10 minuten zagen beide uitlaten er al heel wat lichter uit vanbinnen.
Nu is het afwachten wat het resultaat is..

Vanaf de collectorkant:
xWAxO79.jpg


Vanaf de eindkant:
pycb6WA.jpg


Verder ook een Goldwing veer afgedraaid naar de diameter van een VF1000 veer.
De veer is nu een halve mm hoger dan de (gebruikte) originele, en een fractie dikker van materiaal.
9DpitHK.jpg

FWUowig.jpg
 
Kijk goed bezig.

Origineel is het blok niet met wrinkle lak maar glad half glas zwart geloof ik.
Ben benieuwd wat dat kost dit complete blok lakken (die ff per PB)
Ik zou het frame in Alu look laten coaten erg mooi en benaderd de originele look erg goed.

Grt Dré
 
Ondanks dat het blok er minder uitknalt vind ik het zwarte frame toch een stuk mooier. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen het blok een andere kleur dan zwart te geven. Alu... dan knalt het er weer wel uit.
 
Vind ook het zwarte frame veel mooier.. Wil het wel subtiel houden voor het blok.. Dus matzwart (structuur) of antraciet... Nog steeds donker maar wel een andere tint.
 
Nog eens wat om naar te kijken :+ Ik hop dat de mijne er ook zo snel mogelijk zo bij staat..

Doet me er aan denken.. Is er een truukje om de letters "Honda" foutloos in te kleuren, of enkel een vaste hand en veel geduld?
 
Normaal zou ik zeggen een sticker als mal gebruiken maar dit ligt dieper dus dat gaat 'm niet worden denk ik... ik denk dus heel veel geduld en kleine penseeltjes gebruiken.
 
Normaal gesproken spuit je het hele ding in de kleur van de letters, plak je de letters af en spuit je hem daarna in de andere kleur. Maar of dat nou zo makkelijk is vraag ik me ook af eigenlijk...
 
Nog een manier is brede schilders tape over de letters te leggen, letters uitsnijden met hobbymesje en daarna schilderen of spuiten.

Indien je besluit om te gaan spuiten, moet de rest van het deksel ook afgeplakt worden.

Aangezien wit een transparante kleur is zal het niet gelijk dekkend zijn, dus meerdere lagen zijn nodig voor het gewenste resultaat.
 
Voor hetzelfde dilemma heb ik ook tweemaal toe gestaan.

Mijn carterdeksels zijn gepoedercoat. Op poedercoating willen niet veel lakken hechten. Aanvullend, sommige lakken lossen de laklaag van het poedercoaten op.

Ik heb er eens over nagedacht om een foto te nemen van het deksel, de letters in een foto editor wit maken en vervolgens daarvan een afdruk op wit vinyl. De letters uit het vinyl snijden en in het deksel plakken..


Het is er nooit van gekomen.. :+
 
Dat is anders wel "the way to go"..
1 iemand die 1x de moeite doet om de letters in Inkscape netjes te maken, en dan gewoon wat stickers laten maken.
Ik zet het bij op m'n todo lijstje. (Of beter: ik hoor eens rond bij enkele vrienden die zo'n dingen dagelijks doen)
Ik vermoed dat er nog wel wat mensen geen held zijn met een fijn penseel, maar toch witte letters willen, en er dus nog geïnteresseerden zijn :P
 
Laatst bewerkt:
Hele hordes volksstammen die de letters op hun banden wit maken. Daarvoor moet dit ook goed te doen zijn.
En zelf zwart spuiten, wit inkleuren, blanke lak erover en het deksel zelf afbakken in een oven?
 
Wel.. Ik heb de kans om het volledige blok te laten poederlakken bij Renoprotec (brakke site maar mensen kennen hun vak)
Vandaar dat ik ook aan het kijken ben naar die structuurlak, dat is 1 van de "speciallekes" die ze doen. Ik weet echter niet of het zo mooi zal zijn op een VF, vandaar de opmerking in de vorige post.
(voorbeeld op deze pagina onderaan)

Maar dan zit ik dus met een gepoederlakt blok, waar zoals Dutchy zegt erg slecht lak op hecht.
Die vinyl stickers zouden wel een top oplossing zijn, een heel goed idee.
Alternatief is op voorhand afplakken, poederlakken, en dan met blanke 2C lak invullen. Dan zijn de letters niet wit maar in alu kleur. (Zoals ik met mijn framenummer gedaan heb)

:edit: zo'n bandenlakstift heb ik indertijd gebruikt om de "Honda" letters op het zadel van m'n 450 in te kleuren. Dat werkt ongelofelijk goed (al 4 jaar) op flexibele dingen zoals rubber en vinyl, geen idee wat dat op poederlak doet.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het wel een hele grove structuur. Vinyl stickers op het blok gaat denk net werken. Blok wordt heet, lijmlaag smelt... sticker/vinyl laat los.
 
Vinyl kan tot 100 graden.. Wellicht andere ondergrond.. Polyester of aluminium...

Er zal vast wel een stikkermateriaal zijn wat geschikt is voor temperaturen boven 100 graden..
 
Zo'n metalen stickers misschien? Ik zal me er eens over informeren.

Weet niet meer of ik het vermeld had, maar ik had ook een set koelslangen opgestuurd naar Samco. Ze kunnen echter amper slangen matchen, en beginnen pas een set te maken als er 20 orders zijn :(
Kent er iemand een bedrijf dat slangen op maat kan maken?
 
Zo'n metalen stickers misschien? Ik zal me er eens over informeren.
Lijkt mij dat de lijm eerder de issue zal zijn dan de sticker zelf? Maar ook op servo's etc. zitten stickers dus die lijm zal er zeker ook zijn.
Maar hoe ga je dat sowieso op de structuurlak plakken? Zou je dat niet eerder plaatselijk moeten verwijderen?
Weet niet meer of ik het vermeld had, maar ik had ook een set koelslangen opgestuurd naar Samco. Ze kunnen echter amper slangen matchen, en beginnen pas een set te maken als er 20 orders zijn :(
Kent er iemand een bedrijf dat slangen op maat kan maken?
Elke hydrauliekboer? Bijv. Hebu eens proberen?
 
Lijkt mij dat de lijm eerder de issue zal zijn dan de sticker zelf? Maar ook op servo's etc. zitten stickers dus die lijm zal er zeker ook zijn.
Maar hoe ga je dat sowieso op de structuurlak plakken? Zou je dat niet eerder plaatselijk moeten verwijderen?

Daar heb je een punt, maar misschien kan ik de letters afplakken voor het lakken, en dan heb ik terug een kaal alu oppervlak.


Elke hydrauliekboer? Bijv. Hebu eens proberen?

Bedankt voor de tip, ik zie op het eerste zicht niets in hun catalogus, maar zal eens een mailtje sturen.
Ik kan wel aan universele, flexibele slangen raken, maar zoek de voorgevormde slangen (zoals OEM)
 
Daar heb je een punt, maar misschien kan ik de letters afplakken voor het lakken, en dan heb ik terug een kaal alu oppervlak.
Precies, en dan kan je ook weer mooi lakken ;)
Bedankt voor de tip, ik zie op het eerste zicht niets in hun catalogus, maar zal eens een mailtje sturen.
Ik kan wel aan universele, flexibele slangen raken, maar zoek de voorgevormde slangen (zoals OEM)

Ah, ok, weet niet hoe dat eruit ziet maar voorgevormde slangen op maat, enkelstuks? Wordt moeilijk denk ik. Tenzij je goed wilt betalen natuurlijk :P
 
Haha proficiat, is een mooie motor!
Mede dankzij die foto's heb ik besloten om voor een zwart frame te gaan. Zo kreeg ik een betere indruk van hoe het er zou uit zien. Weet niet meer waar ik ze gevonden heb, maar ze staan al een hele tijd opgeslagen op mijn pc.
Heb je ergens een bouw topic, of meer info?
 
Terug
Bovenaan Onderaan