Is een balhoofdlager een slijtage deel?

ApaX

Die hard MF'er
2 aug 2011
859
0
Eindhoven
Mijn motor is welgeteld 1 week buiten de garantie (op het moment dat ik de afspraak maak voor de werkplaats). De coulance op een slecht balhoofdlager is 0.0. De reden: balhoofdlagers zijn slijtage delen.

Details: motor altijd dealer onderhouden en heeft 12000 km gereden. Oorzaak falen lagers is roest.

Wat is jullie mening daarover? Mijn gevoel zegt me dat je overgeleverd bent aan de grillen van de importeur....en verder zoek je het maar uit.
 
Laatst bewerkt:
Artikel uit de link:

Wat te doen bij defect na de garantietermijn
Wat moet u doen wanneer een apparaat na de garantietermijn, maar binnen de technische levensduur defect raakt?
1. Bepaal voor uzelf in alle redelijkheid of het uw eigen schuld is of niet.
2. Zo niet, neem dan contact op met degene die u het apparaat heeft verkocht, met bon of rekening. Alleen met die leverancier hebt u een juridische band.
3. Beroep u op het conformiteitsprincipe en onderhandel over de afhandeling van de reparatie.
4. Als u het eens wordt, laat dan de reparatie uitvoeren.
5. Als u het niet eens wordt, stel de leverancier dan schriftelijk in gebreke en geef een redelijke termijn om de reparatie alsnog uit te voeren.
6. Leidt dit niet tot een bevredigende oplossing, ga dan na of de winkel is aangesloten bij een geschillencommissie. Is het apparaat via internet aangeschaft, kijk dan of de leverancier is aangesloten bij de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie of bij Uneto-VNI.
Meer informatie over de geschillencommissies Thuiswinkel (Nederlandse Thuiswinkel Organisatie), Elektro en Installerende Bedrijven (beide Uneto-VNI) is te krijgen bij De Geschillencommissie, telefoon 070-3105310 of www.degeschillencommissie.nl.
7. Valt uw leverancier niet onder een geschillencommissie, dan blijft helaas alleen de weg naar de rechter over. Beschikt u over een rechtsbijstandsverzekering, schakel deze dan in.

Ik ben met de dealer bij punt 3, en omdat ik geen zin heb om lang te wachten heb ik gezegd voer punt vier maar uit. Als hij dan heel graag wil dat ik alles betaal....nja, dan is dat prima. Maar dan denk ik dat ik tot de conclusie ga komen dat dealer onderhoud/service me niets waard is. Als ik brieven moet gaan sturen....dan zit ik bij de verkeerde dealer. Maar inmiddels kom ik tot de conclusie dat enige vorm van coulance wel op zijn plaats is.

Mijn begrip van coulance is echt heel breed. Al zegt hij, we moeten je nu alles doorberekenen, zus en zo, maar als hij nu weer binnen zoveel km kapot is dan.....etc etc.

Dat men een lager een slijtage deel vindt.....tja. Zou je dan niet verwachten dat ze bij de 10.000 km beurt even hadden gezegd....let-op het balhoofdlager is al bijna versleten. Hoe de importeurs het voor elkaar hebben gekregen dat iedereen dat geloofd is me echt een raadsel. Half versleten banden worden dagelijks verkocht, maar wie koopt een half versleten lager...? Voor mij is er een groot verschil tussen: aan slijtage onderhevige onderdelen en onderdelen waarbij slijtage inherent is aan normaal gebruik.
 
Ik vraag me nog steeds af.... je pakt de motor uit de schuur en dan merk je dat de lagers kapot zijn.

Hoe lang had de motor in de schuur gestaan ?
Voor de winter even lekker afgespoten en gepoetst en daarna voor weken/maanden in de schuur gezet ?
Zo'n schuur waar water dan in z'n werk kan doen in het lager ??

Zoiets heb ik je al eens gevraagd, maar die reply ontwijk je gewoon ?
 
Ik vraag me nog steeds af.... je pakt de motor uit de schuur en dan merk je dat de lagers kapot zijn.

Hoe lang had de motor in de schuur gestaan ?
Voor de winter even lekker afgespoten en gepoetst en daarna voor weken/maanden in de schuur gezet ?
Zo'n schuur waar water dan in z'n werk kan doen in het lager ??

Zoiets heb ik je al eens gevraagd, maar die reply ontwijk je gewoon ?

Sorry, daar komt het wel op neer. Bij mij staat de motor met twee wielen van de grond, al bij het beet pakken van het stuur merkte ik dat hij "vast" zat. Ik heb hem vorig jaar 1 keer gewassen en hij heeft aan het eind van het jaar een aantal regenritjes gezien. De motor staat inpandig in een warme & droge berging.

Het is alleen niet echt een boeiende vraag om te stellen. Los van het feit of het antwoord waar is of niet en of hij het geloofd of niet. Als ik blijf vinden dat 0 coulance wel erg mager is en hij blijft volharde in de 0 coulance.....

Tot nu toe kom ik tot de conclusie dat en falend lager bij deze leeftijd en kilometerstand niet extreem bijzonder is maar wel behoorlijk te vroeg.
 
Laatst bewerkt:
Dat men een lager een slijtage deel vindt.....tja. Zou je dan niet verwachten dat ze bij de 10.000 km beurt even hadden gezegd....let-op het balhoofdlager is al bijna versleten. Hoe de importeurs het voor elkaar hebben gekregen dat iedereen dat geloofd is me echt een raadsel. Half versleten banden worden dagelijks verkocht, maar wie koopt een half versleten lager...? Voor mij is er een groot verschil tussen: aan slijtage onderhevige onderdelen en onderdelen waarbij slijtage inherent is aan normaal gebruik.
dat jij niet verwacht dat een lager een slijtage deel is is jouw probleem en niet die van de dealer. er is geen enkel lager dat eeuwig meegaat en de termijn is sterk afhankelijk van belasting onderhoud en een berg andere factoren. en de dealer kan je niet waarschuwen voor een half versleten lager want dat bestaat niet. een lager is goed of niet goed en de overgang er tussen is maar zeer kort. het is pech hebben of eigen stommiteit door mishandeling maar je kunt er rustig van uit gaan dat jij het grootste deel van de rekening (zo niet de hele) gaat betalen.
 
Mijn motor is welgeteld 1 week buiten de garantie (op het moment dat ik de afspraak maak voor de werkplaats). De coulance op een slecht balhoofdlager is 0.0. De reden: balhoofdlagers zijn slijtage delen.

Details: motor altijd dealer onderhouden en heeft 12000 km gereden. Oorzaak falen lagers is roest.

Wat is jullie mening daarover? Mijn gevoel zegt me dat je overgeleverd bent aan de grillen van de importeur....en verder zoek je het maar uit.

Ik heb het niet in de gaten gehad. Ik pak hem uit de schuur en merk dat het niet ok is. Dezelfde week nog een afspraak gemaakt. Dat hij net iets ouders is dan twee jaar is puur toeval. Ik durf ook met zekerheid te zeggen dat de oorzaak van het falen roest is, en geen slijtage.

0.0% coulance op een motorfiets die ik daar gekocht heb en die altijd daar in onderhoud is geweest.....Mijn eerste reactie is dan.... -O-

Ik heb ze inmiddels gebeld en mijn standpunt uitgelegd. Daarbij heb ik ze gevraag dat ik eigenlijk niet goed begrijp waarom een coulance regeling niet zou kunnen (zo hebben ze alsnog de kans om mij uit te leggen waarom 0 coulance heel redelijk is). Eigenlijk is dat het enige dat ik wil, betalen wat redelijk is. Ik heb er overigens vol vertrouwen in dat we daar wel een redelijke oplossing voor vinden.

Ik vind het alleen gek dat een balhoofdlager als slijtage deel wordt gezien. Daarnaast vind ik 12000 km en 2 jaar wel erg vlug....

In eerste plaats bedankt voor de uitgebreide uitleg.
De opmerking over de roest vind ik wel apart, dat soort lagers zit toch behoorlijk goed verstopt.
Heb je dat 2e ook gezegd tegen de garage ? , met de 3e dikgedrukte opmerking maakt je duidelijk dat je verder wil met deze garage.

Als de klant zo naar de garage komt zou ik verwachten alleen de directe kosten te betalen, te weten het balhoofdlager zelf.De arbeid om dit te zetten is doorgaans meer en iets waar een garagehouder iets mee kan doen, financieel gezien.

Een merkdealer zou weten dat een aantal merken en types te weinig gesmeerd worden af fabriek en zou dan lekker dat lager onder garantie claimen eisen, voor de fabrikant is dat een luttel bedrag.

Met wie je overigens spreekt bij een bedrijf, of aan de telefoon hebt, kan ook een wereld van verschil maken ;)

Overigens jammer dat er tegenwoordig zo snel naar de wet/regels gegrepen word :/
Fijn dat je bij punt 3 ben en zou niet verder gaan dan punt 4, fijnst voor iedereen ;)

succes
 
Laatst bewerkt:
Sorry, daar komt het wel op neer. Bij mij staat de motor met twee wielen van de grond, al bij het beet pakken van het stuur merkte ik dat hij "vast" zat. Ik heb hem vorig jaar 1 keer gewassen en hij heeft aan het eind van het jaar een aantal regenritjes gezien. De motor staat inpandig in een warme & droge berging.

Het is alleen niet echt een boeiende vraag om te stellen. Los van het feit of het antwoord waar is of niet en of hij het geloofd of niet. Als ik blijf vinden dat 0 coulance wel erg mager is en hij blijft volharde in de 0 coulance.....

Tot nu toe kom ik tot de conclusie dat en falend lager bij deze leeftijd en kilometerstand niet extreem bijzonder is maar wel behoorlijk te vroeg.

Tja... ik denk toch dat er dan enig verband is tussen vocht wat weken/maanden de tijd heeft gehad om in te werken op het lager.

En idd, teruggrijpen naar wetten e.d. moet een laatste redmiddel zijn, probeer er in een normaal gesprek uit te komen of iig dichter bij elkaar te komen tot een voor beiden acceptabel punt.

Als je echt wettelijke procedures moet aangaan....ppfpf... dan betaal ik liever gewoon een nieuw lager als die trammelant aan te gaan, kost je aan tijd, ergernis e.d. meer als een lager.
 
tja... je zou verwachten dat die dingen langer meegaan, maar vaak worden die dingen praktisch droog gemonteerd. Als je die fiets daar gekocht hebt en hebt laten onderhouden, hadden ze je wellicht wel een beetje kunnen matsen. Maargoed, ligt er ook een beetje aan hoe je het brengt ;)
 
Jammer is het wel dat die dealer niet aan coulance wil doen, de motor is daar gekocht en onderhouden...
Een beetje meedenken creëert een hoop goodwill, geen betere reclame dan een tevreden klant.

Als ik ts was ging ik naar een andere zaak voor onderhoud.

:^

Die dealer heeft schijnbaar genoeg klanten. Ik kan je vertellen dat er ook genoeg motorzaken zijn.

Ik ben zelf sowieso niet van de dealers maar meer van de kleinere zaakjes. Veel meer persoonlijk contact en daar wordt vaker meer waarde gehecht aan hun klanten.
 
:^

Die dealer heeft schijnbaar genoeg klanten. Ik kan je vertellen dat er ook genoeg motorzaken zijn.

Ik ben zelf sowieso niet van de dealers maar meer van de kleinere zaakjes. Veel meer persoonlijk contact en daar wordt vaker meer waarde gehecht aan hun klanten.
Ik denk dat hij eerder dit soort antwoorden zoekt.
Indien je geen goed gevoel meer hebt bij je dealer zoek je gewoon een ander.
 
Kan je het niet beter aan de fabrikant vragen of een andere dealer van jouw merk fiets? Als dealer zou ik ook makkelijk kunnen zeggen dat het de garantie niet dekt en zo meer geld in mijn zak stoppen. Laat het in ieder geval bij een ander doen, imo hebben ze op an minst een klein beetje korting kunnen bieden, al was het maar een tientje.
 
Leg eens aan deze of een andere dealer voor wat hij zou doen als dit vlak voor het aflopen van de garantie ontdekt zou worden.

Kijken wat hij zegt.

En nu is het 0 kilometer en 1 week later, waarom zou het nu dan geheel anders zijn?

Ik zou zelf tot het gaatje gaan als de dealer zo'n houding heeft, maar blijkbaar voelt de dealer zijn klantje haarfijn aan.
 
Dat is eigenlijk precies mijn punt....een lager is dat dus niet! Lager grotes worden bepaald met statische berekeningen. x% moet onder die omstandigheden een levensduur halen van Y. Althans, zo gaat dat in het SKF boekje. Daarnaast, het falen van het lager komt niet door slijtage maar door roest.
Het lastige is dat de omstandigheden nooit hetzelfde zijn, en levensduur hier heel erg aan onderhevig is.

Feit blijft dat een lager een slijtagedeel is (bewegende delen), of je dat nu leuk vind of niet.
 
Laatst bewerkt:
Ja, dealers. Die zien alles als slijtage onderdeel inclusief hun klant.

Elk lagertje is aan slijtage onderhevig als die draait. Je motor zal na een aantal km dan ook versleten zijn.
Maar het is hoe je het definieert. Persoonlijk vindt ik lagers niet onder slijtageonderdelen vallen. Ze zijn gemaakt voor zeer lange bedrijfsduur.

Slijtageonderdelen zijn , remblokken, koppelingsplaten, remschijven, lampen, banden. Ik zal er nog wel wat vergeten zijn. Dat zijn duidelijk de delen die tijdens gebruik relatief snel slijten.
Ik noem ook koppelingsplaten, bij de een gaan ze 20.000 km mee en bij de ander 200.000 km, beetje afhankelijk hoe je er mee om gaat.
Gloeilampen, de een brand 8 jaar en de ander nog geen jaar.
 
12k en dan al lagers die door roest zijn overleden, ervan uitgaand dat het een nieuwe fiets betrof bij aankoop... vind ik dit wel erg snel.
En dan ook nog net buiten de garantie.
Mits ts het lagervet niet ertussenuit heeft gespoten, lijkt het mij een montagefout oid.
Te weinig vet gebruikt bijv, schrale smering-slijtage en dus kapoet.
Beetje coulance lijkt me wel op de plaats, en anders voortaan een andere tent zoeken.
Op je knieën moeten voor coulance [als vaste klant en bij een bedrag van €150,-] ...
dus echt niet he, ze zijn een klant dan kwijt :W

Aan de andere kant, ...een lager gaat bij bijv 3 maanden stilstand toch niet zomaar kapot.
Ts had wellicht de problemen bij het sturen al eerder op kunnen merken.
:?
 
das het mooie van een forum als mf.
Hier verkopen wij meningen alszijnde absolute waarheid *D


En dat is jou mening, geen waarheid :+ en dat s weer mijn mening .... *D

Er staan goede tips in dit topic, en je kan er een zaak van maken.
Maar is dat het nu waard? Dat mag je jezelf afvragen ....

Dit is mijn mening:

Zoek een andere dealer :Y
 
Laatst bewerkt:
Dit is natuurlijk onzin. De dealer blijft de eerste partij waar mee je een zakelijke overeenkomst bent aangegaan mits je daar de motor hebt gekocht. Bij een garantie claim kan de dealer dit verhalen bij de fabrikant.

Lees nu eens wat je zelf schrijft. Eerst bral je dat ik onzin schrijf en vervolgens zeg je hetzelde als ik namelijk dat je via de dealer kan verhalen op de fabrikant. Leer begrijpend lezen man.
 
Ik zou het netjes vinden als de motorzaak in ieder geval de montagekosten voor zijn rekening zou nemen.
Als ik een klant heb met een wasmachine o.i.d. die net door de garantie is dan is het minste een coulance op de reparatie
Dus feitelijk moet hij het maar voor niets doen aangezien het lager maar een tientje kost en dus geen marge op zit. Als TS, stel, de fiets altijd buiten heeft laten staan, dan vind ik het niet raar dat er eens iets kapot roest.
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens wat de owners manual voorschrijft over het uit te voeren onderhoud aan de balhoofdlagers. Hiermee geeft de fabrikant aan hoelang deze goed moet kunnen functioneren zonder onderhoud en bij normaal gebruik.
 
Durf te wedden dat het hier om een Suzuki gaat. Ik maak dat heel vaak mee dat balhoofdlagers gewisseld moeten worden, omdat ze af fabriek, nauwelijks gesmeerd zijn. Volledig verroest na 2 jaar. Tsja...dan is het wisselen geblazen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan