Is een balhoofdlager een slijtage deel?

ApaX

Die hard MF'er
2 aug 2011
859
0
Eindhoven
Mijn motor is welgeteld 1 week buiten de garantie (op het moment dat ik de afspraak maak voor de werkplaats). De coulance op een slecht balhoofdlager is 0.0. De reden: balhoofdlagers zijn slijtage delen.

Details: motor altijd dealer onderhouden en heeft 12000 km gereden. Oorzaak falen lagers is roest.

Wat is jullie mening daarover? Mijn gevoel zegt me dat je overgeleverd bent aan de grillen van de importeur....en verder zoek je het maar uit.
 
Laatst bewerkt:
Dus feitelijk moet hij het maar voor niets doen aangezien het lager maar een tientje kost en dus geen marge op zit. Als TS, stel, de fiets altijd buiten heeft laten staan, dan vind ik het niet raar dat er eens iets kapot roest.
Ook al staat die fiets altijd in de regen, dan nog mag het lager niet roesten na net 2 jaar.
De garantie is maar net verlopen en als het klopt wat ts zegt dan moet die monteur zich diep gaan schamen om 0 coulance te geven.
 
Kleine update:

De rekening gaat doormidden. Acceptabel, zeker gezien het feit dat de importeur niets betaald. Doel bereikt, acceptabel bedrag betaald en de relatie met de dealer niet omzeep geholpen.....

Overigens blijf ik het vreemd vinden dat men een balhoofdlager een slijtage onderdeel blijft noemen. Normale ingenieurs praktijk zegt toch echt dat lagers op levensduur worden gedimensioneerd. Dat statisch belaste lagers het zwaar hebben is min of meer algemeen bekend, maar een levensduur van 1/3 van het voertuig mag toch wel de minimum design eis zijn. Zoals hier al vaker gemeld is, ze zijn zuinig met vet.....waarom? Geen idee!

Het gaat overigens niet om een Suzuki.
 
Dan moet het haast wel zeker een BMW zijn :+

Wat moet je nu dan betalen ?

Een lager is 100% zeker een slijtdeel net als je motorblok wat zeg maar 100.000km mee moet gaan ;) Ook je lamp is een slijtdeel net als je zadel eigenlijk slijt alles wel ;)

Een Husqvarna :D

Uhm, ja, als je een motor een slijtage deel noemt dan is alles een slijtage deel. Daarmee is het ok meteen een vrij betekenisloze benaming. Een soort woord waarmee een importeur iedere vorm van garantie af kan wijzen.

Wat mij betreft is een slijtage deel een slijtage deel als je kunt kwantificeren hoeveel het versleten is. Daarbij komt dat het "slijtage" deel gedurende deze slijtage blijft voldoen een de gewenste prestatie eisen.
 
Kleine update:

De rekening gaat doormidden. Acceptabel, zeker gezien het feit dat de importeur niets betaald. Doel bereikt, acceptabel bedrag betaald en de relatie met de dealer niet omzeep geholpen.....

Overigens blijf ik het vreemd vinden dat men een balhoofdlager een slijtage onderdeel blijft noemen. Normale ingenieurs praktijk zegt toch echt dat lagers op levensduur worden gedimensioneerd. Dat statisch belaste lagers het zwaar hebben is min of meer algemeen bekend, maar een levensduur van 1/3 van het voertuig mag toch wel de minimum design eis zijn. Zoals hier al vaker gemeld is, ze zijn zuinig met vet.....waarom? Geen idee!

Het gaat overigens niet om een Suzuki.

verkeerde zuinigheid in de fabriek,
1 extra cent aan vet en dat balhoofdlager heeft het eeuwige leven.
maar ja, die 1 cent op 100000 motoren dat scheelt toch gauw 1000 op jaarbasis.
 
Kleine update:

De rekening gaat doormidden. Acceptabel, zeker gezien het feit dat de importeur niets betaald. Doel bereikt, acceptabel bedrag betaald en de relatie met de dealer niet omzeep geholpen.....

Overigens blijf ik het vreemd vinden dat men een balhoofdlager een slijtage onderdeel blijft noemen. Normale ingenieurs praktijk zegt toch echt dat lagers op levensduur worden gedimensioneerd. Dat statisch belaste lagers het zwaar hebben is min of meer algemeen bekend, maar een levensduur van 1/3 van het voertuig mag toch wel de minimum design eis zijn. Zoals hier al vaker gemeld is, ze zijn zuinig met vet.....waarom? Geen idee!

Het gaat overigens niet om een Suzuki.
Is het een model motor waarbij in het onderhoudschema staat aangegeven dat en balhoofdlager moetn worden nagezien / ingevet?
 
Kleine update:

De rekening gaat doormidden. Acceptabel, zeker gezien het feit dat de importeur niets betaald. Doel bereikt, acceptabel bedrag betaald en de relatie met de dealer niet omzeep geholpen.....

Overigens blijf ik het vreemd vinden dat men een balhoofdlager een slijtage onderdeel blijft noemen. Normale ingenieurs praktijk zegt toch echt dat lagers op levensduur worden gedimensioneerd. Dat statisch belaste lagers het zwaar hebben is min of meer algemeen bekend, maar een levensduur van 1/3 van het voertuig mag toch wel de minimum design eis zijn. Zoals hier al vaker gemeld is, ze zijn zuinig met vet.....waarom? Geen idee!

Het gaat overigens niet om een Suzuki.

Doormidden vind ik zelfs netjes.

Je haalt m uit de winterstalling en dan merk je dat t niet goed is.
Ik concludeer daaruit dat je nog niets merkte toen je hem weg zette.

Dan denk ik toch dat er vocht van de wasbeurt in heeft gezeten, daar helpt niets tegen, dat bereikt altijd wel ergens iets van het lager en als het er eenmaal zit verdampt dat niet zomaar.

Plus dat je er ook al eens een keer mee onderuit gegaan bent, toch ? Daar kan t lager ook al een tikje hebben opgelopen, werkt ook niet echt mee.
 
Doormidden vind ik zelfs netjes.

Je haalt m uit de winterstalling en dan merk je dat t niet goed is.
Ik concludeer daaruit dat je nog niets merkte toen je hem weg zette.

Dan denk ik toch dat er vocht van de wasbeurt in heeft gezeten, daar helpt niets tegen, dat bereikt altijd wel ergens iets van het lager en als het er eenmaal zit verdampt dat niet zomaar.

Plus dat je er ook al eens een keer mee onderuit gegaan bent, toch ? Daar kan t lager ook al een tikje hebben opgelopen, werkt ook niet echt mee.
En dit zou ook zomaar eens kunnen :)

Blijft achteraf erg lastig inschatten wat nou precies wanneer en waarom.
 
verkeerde zuinigheid in de fabriek,
1 extra cent aan vet en dat balhoofdlager heeft het eeuwige leven.
maar ja, die 1 cent op 100000 motoren dat scheelt toch gauw 1000 op jaarbasis.
Dat is toch geen "verkeerde" zuinigheid? Dezelfde zuinigheid doet de fabriek op framelak, chroom. Dat spaart tientjes in de productie, maar uiteindelijk honderden, zo niet duizenden euro's als hij in de winkel staat.
En wie vraagt er bij een nieuwe motor of alles wel lekker ingevet is?

In dit geval van de Huskie van de TS denk ik dat de hogedrukspuit geholpen heeft. Naar mijn mening is de dealer heel coulant geweest. Het balhoofdlager is afgeschermt tegen regen, daar hoort geen water, of roest te komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan