Oxidatie op velg BMW f 800 gs

ThomasDW

Rookie
6 apr 2013
19
0
Amsterdam
Hey iedereen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe motor en ben nu een mooie f 800 gs tegengekomen. Vandaag een proefritje gemaakt, en alles top. Maar ik zag dat de naaf van het voorwiel geoxideerd leek. Zaten van die grijs/wittige vlekken op. Achter was de naaf gewoon zwart. Ketting heb ik niet uitgebreid bekeken maar leek me ook goed. Hij komt uit 2009 met 20k op de teller. Ik zag verder geen oxidatieplekken.

Is dit erg?

Groeten,
Thomas
 
BMW rijders zijn doorgaans "doorrijders", kijken niet op een plekje meer of minder.
(kan ook nog een restant van een schoonmaakmiddel zijn).
 
Ik dacht dat dat de naaf heette, maar heb het even opgezocht en op google krijg ik wat anders. Laten we zeggen de as van het voorwiel. Dus het midden waat het wiel omheen draait. De rest van de velg ziet er wel goed uit, en de achtervelg en as is ook goed.
Ik weet niet precies hoe remstof er uit ziet maar volgens mij was dit echt iets op het metaal. Het leek ook alsof er ooit verf op zat, zat nog een beetje aan de zijkanten van de as namelijk.
 
Al eens gewoon gevraagd aan de verkoper?
Remstof zit normaal gesproken eerder op de velg dan op de naaf (door middelpunt vliedende kracht werking). En remstof klinkt alsof het een laagje stof is, zoals thuis op de pianolak zwarte ....., lekker zichtbaar in het zonnetje. Maar remstof ligt er niet op als een stoflaag, maar lijkt zich wel in te vreten in aluminium etc. Daarom ook moeilijk te verwijderen mbv velgenreiniger etc.
Volgens mij zijn de naven van die BMW's matwart gelakt (net als de naaf achter) en kijk je nu naar de laatste restjes zwarte lak aan en is het ongelakte aluminium bij gebrek aan bescherming gaan verweren. Zwarte lak zal zijn gaan loslaten (waarom weet ik niet) en dan een beetje water (laat staan pekel) er onder doet een hoop. Maar vraag het de verkoper.
 
Ja Beekberger wat je zegt lijkt wel te kloppen, de zwarte lak is er inderdaad af. En het klopt dat het er niet als stof uit zag maar echt in/op het metaal leek te zitten. Dus het zal dan idd verwering of remstof zijn. Maar ik vraag me dan dus af of dat een probleem is? moet er dan over 1000 km bij wijze van spreke een nieuwe velg op of maakt het behalve uiterlijk niks uit?

RR. je hebt helemaal gelijk haha. Dat is juist het mooie van deze, hij ziet er supergoed uit, full options en dan nog wat extra, en voor een mooie prijs vergeleken met andere f 800s. Ik zit heel erg te zoeken naar het addertje maar kan het niet vinden. Is gewoon echt een mooie motor!
 
Ja Beekberger wat je zegt lijkt wel te kloppen, de zwarte lak is er inderdaad af. En het klopt dat het er niet als stof uit zag maar echt in/op het metaal leek te zitten. Dus het zal dan idd verwering of remstof zijn. Maar ik vraag me dan dus af of dat een probleem is? moet er dan over 1000 km bij wijze van spreke een nieuwe velg op of maakt het behalve uiterlijk niks uit?
:^
Is optisch
RR. je hebt helemaal gelijk haha. Dat is juist het mooie van deze, hij ziet er supergoed uit, full options en dan nog wat extra, en voor een mooie prijs vergeleken met andere f 800s. Ik zit heel erg te zoeken naar het addertje maar kan het niet vinden. Is gewoon echt een mooie motor!
 
Ja Beekberger wat je zegt lijkt wel te kloppen, de zwarte lak is er inderdaad af. En het klopt dat het er niet als stof uit zag maar echt in/op het metaal leek te zitten. Dus het zal dan idd verwering of remstof zijn. Maar ik vraag me dan dus af of dat een probleem is? moet er dan over 1000 km bij wijze van spreke een nieuwe velg op of maakt het behalve uiterlijk niks uit?

RR. je hebt helemaal gelijk haha. Dat is juist het mooie van deze, hij ziet er supergoed uit, full options en dan nog wat extra, en voor een mooie prijs vergeleken met andere f 800s. Ik zit heel erg te zoeken naar het addertje maar kan het niet vinden. Is gewoon echt een mooie motor!
Ik heb al een paar keer autovelgen laten poedercoaten. Kunnen ze er weer een paar jaar tegen: is vrijwel ongevoelig voor alle soorten vuil en overigens makkelijk schoon te houden. Of dat met motorvelgen ook kan weet ik niet uit ervaring, maar ik zou zeggen: waarom niet?
 
Je bedoelt dat ze hun motor verwaarlozen, en er bij verkoop de hoofdprijs voor vragen. -O-
Nee, dat bedoel ik niet. Rijden is voor die mensen het belangrijkste, komt er ergens een plekje is het geen reden om het meteen schoon te maken, te vervangen of meteen te behandelen. Het is immers een BMW en die kunnen wel wat hebben (resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst :+ ). Motors zullen in bijna alle gevallen dealer onderhouden worden en op tijd.
En het zijn doorgaans geen "posers" waarbij zelfs de ketting moet blinken :+ De meeste "F-GS" rijders zeker niet, die bezoeken de stukjes langs de weg ook weleens.
 
Nee, dat bedoel ik niet. Rijden is voor die mensen het belangrijkste, komt er ergens een plekje is het geen reden om het meteen schoon te maken, te vervangen of meteen te behandelen. Het is immers een BMW en die kunnen wel wat hebben (resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst :+ ). Motors zullen in bijna alle gevallen dealer onderhouden worden en op tijd.
En het zijn doorgaans geen "posers" waarbij zelfs de ketting moet blinken :+ De meeste "F-GS" rijders zeker niet, die bezoeken de stukjes langs de weg ook weleens.
Kan zijn, maar ik vind 20.000km in 6 jaar wel weinig voor een echte rijdersmotor. Die heeft meer stilgestaan dan gereden. Genoeg tijd om te poetsen zou ik zeggen.
 
Ik heb al een paar keer autovelgen laten poedercoaten. Kunnen ze er weer een paar jaar tegen: is vrijwel ongevoelig voor alle soorten vuil en overigens makkelijk schoon te houden. Of dat met motorvelgen ook kan weet ik niet uit ervaring, maar ik zou zeggen: waarom niet?
De velgen laten coaten omdat de naaf niet meer mooi is :?
 
Om trouwens nog even verder op je te reageren Beekberger, ik had het idd ook aan de verkoper al gevraagd. Die kon wat dat betreft alleen vertellen dat hij hem zo gekocht heeft (afgelopen januari, hij handelt een beetje) en ook niet wist of het een probleem zou opleveren. Verder wist ie alles van de motor, ook achtergrond die ze in de winkel vaak nog niet hebben en verder erg betrouwbaar. Ik ga er even vanuit dat het niet erg is, vraag het morgen nog even aan een garage, en dan weet ik wel wat ik ga doen! Bedankt voor de hulp allemaal!
 
Terug
Bovenaan Onderaan