TL1000 wiel in Bandit 1200

fishman

MF veteraan
17 apr 2005
4.145
67
Burgum
Ik ben bezig een 6" TL wiel in mijn Bandit te monteren.
De as diameter van TL wiel is 28mm en die van de Bandit 20mm.
Ik wil hiervoor een bus laten draaien.
Mijn vraag is, moet ik de buitendiameter van de bus precies 28 mm maken, of net iets kleiner?
 
Net iets groter, en voor je hem monteert gooi je hem even in de vriezer.
Dan krimpt de as zodat je hem kan monteren en als hij door de warmere temperatuur weer ietsje uitzet zit de passing mooi strak.
 
Nou zie ik wat je bedoeld.

De buitendiameter van de bus kun je inderdaad op exact 28mm maken.
De binnendiameter een paar honderdste groter dan de as diameter.

De lengte van de bus zou ik een 1mm korter houden dan de lengte die je nu meet. Dan weet je namelijk zeker dat als je de boel vastzet de lagers en spacers ook daadwerkelijk tegen elkaar gedrukt worden wat de bedoeling is.

En inderdaad, eerst de boel de diepvries in en dan monteren.
 
Laatst bewerkt:
meet de as nauwkeurig op en ga hier een paar hondersten onder zitten. De bussen hoeven/mogen niet klemvast in de lagers zitten. Dat zat de originele as ook niet, ze moeten er soepel, maar vrijwel spelingsvrij in passen.
Het geheel komt strak vast te zitten door het vastdraaien van de as,
 
meet de as nauwkeurig op en ga hier een paar hondersten onder zitten. De bussen hoeven/mogen niet klemvast in de lagers zitten. Dat zat de originele as ook niet, ze moeten er soepel, maar vrijwel spelingsvrij in passen.
Het geheel komt strak vast te zitten door het vastdraaien van de as,
Snap ik, maar ik heb dus geen as om te meten. Ik had gehoopt om van een originele as een bus te kunnen maken, maae de binnendiameter is te groot.
 
Dat is een goed idee inderdaad!

Maar nogmaals, 27,9 is geen maat.
28mm wel, dus meten is (met alle respect) niet je sterkste kant want je creërd nu al een meetfout.
Japanners zijn dol op het Metrische stelsel, en daar komt 27,9 dus echt niet in voor.
 
Net de lagermaat opgezocht. Is idd 28mm. Bus dan maar op 27.9 houden?
Kan iemand hier een dergelijke bus voor mij draaien? Moet 250 mm lang zijn. Mag in meerdere delen.
 
Denk dat je beter losse pasbussen kan laten draaien. De pasbussen die je van de bandit hebt zullen waarschijnlijk niet de juiste maten hebben ( afgezien van de binnenmaat), of is het hart van de TL wiel exact gelijk aan die van de bandit? . En ook de dikte van de tandwieldrager, afstandbus remschijf-remklauw etc.

Die 250mm is de afstand tussen achterbrug of totale wielbreedte van lager wiel tot lager tandwieldrager?
 
Laatst bewerkt:
Heb al heel wat wielen op deze manier passend gemaakt voor in v maxen. Gewoon busjes met een borst er aan draaien. Zo strak passend is niet nodig, je trekt toch alles vast met de as.aluminium is prima daar voor. Zorg alleen wel dat de bussen goed op de binnenring van de lagers drukken en je binnenbus goed contact maakt.
Kijk eens op m'n site.... Www.vmax.tk
Gr. Carlow

Ps. Heb ook al eens zoiets voor een kawa zxr 1200 gedaan.
 
Heb al heel wat wielen op deze manier passend gemaakt voor in v maxen. Gewoon busjes met een borst er aan draaien. Zo strak passend is niet nodig, je trekt toch alles vast met de as.aluminium is prima daar voor. Zorg alleen wel dat de bussen goed op de binnenring van de lagers drukken en je binnenbus goed contact maakt.
Kijk eens op m'n site.... Www.vmax.tk
Gr. Carlow

Ps. Heb ook al eens zoiets voor een kawa zxr 1200 gedaan.
Ok, dank je. Zal eens op zoek naar een staaf alu.
 
Heb al heel wat wielen op deze manier passend gemaakt voor in v maxen. Gewoon busjes met een borst er aan draaien. Zo strak passend is niet nodig, je trekt toch alles vast met de as.aluminium is prima daar voor. Zorg alleen wel dat de bussen goed op de binnenring van de lagers drukken en je binnenbus goed contact maakt.
Kijk eens op m'n site.... Www.vmax.tk
Gr. Carlow

Ps. Heb ook al eens zoiets voor een kawa zxr 1200 gedaan.

Dit bedoelde ik ook *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan