Onregelmatig remmende schijfrem

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.087
8.229
Assen
Mijne heren techneuten (en anderen ;) )
Ik wil u een uiterst curieus probleem voorschotelen dat me volledig op een dwaalspoor brengt;

De data; schijfrem enkele klauw, 1 zuiger aan iedere kant, zwevende remschijf, die ook idd goed 'los'zit,
Remolie wordt jaarlijks/iedere 15.000km vervangen.

verschijnsel; De rem remt onregelmatig, alsof 1/4 van des schijf dikker is..
Hoe harder je remt, hoe minder dit verschijnsel zich voordoet.

Dit doet zich voor sinds ik enige tijd geleden de remblokjes heb vervangen...
Ik zou zelf niet kunnen verklaren dat het door de blokjes komt, maar deze logischerwijs weer vervangen.. hetzelfde.
Remschijf vervangen voor een ander -gebruikt- maar goed exemplaar; hetzelfde.
Weer andere remblokjes; hetzelfde
Remschijf vervangen voor een nieuw exemplaar; hetzelfde..

Ik kan nix meer verzinnen..
Iemand een idee?
 
Wat zou je daar verkeerd aan kunnen doen? ik heb de bouten geleidelijk & kruislings aangedraait..

en zou het 'zwevende' aan de remschijf dat niet op moeten heffen?
Schijfremmerij is relatief nieuw voor me, dus wellicht heb ik iets verprutzt..

Een klein verschil op de velg (naaf) kan een groot verschil worden op het uiterste punt van de schijf. Het is niet heel waarschijnlijk, maar wel mogelijk.
Anders zou ik zeggen dat het idd de schijf zelf is.

Denk je dat bij zo'n oude Jawa de schijf aan de velg bevestigt zit?

Denk dat Roy de naaf bedoelde...

:^

Als de floaters vast zitten zit hij dan vast aan de velg :?
Volgens mij zitten ze dan nog steeds vast aan de naaf.

Patátoe, patàtoe...

Iedereen met gezond verstand snapt hem wel ;)

Een wiel blijft een wiel en een velg een velg, of het demontabel is of niet veranderd daar niks aan.
Wat betreft TS en zij Jawa.
Die is er na al zijn problemen die hij hier post nog steeds van overtuigt dat het een heel degelijke motor is die bijna nooit defect is.

Jij loopt ook de motorzaak in en vraagt om een kettingwiel ipv tandwiel gok ik zo?
 
De voorband en -wiel is slagvrij..

ik dacht ook nog dat er , met het induwen van de nieuwe remblokken de zuigers verder terug moeten, waar misschien wat vuil zit, maar dit zou -regelmatig-slepen veroorzaken.. toch?
 
klinkt toch echt als een schijf die niet recht gemonteerd is of een slinger heeft. Er is al een paar keer gevraagd om de slingering in de schijf te bekijken. doe dit nu eens een keer zonder naar andere zaken te wijzen.

Een pasvlak wat niet recht is kan het probleem zeker veroorzaken.

Benno

:+ , zeker nog niet eerder in een topic van sammie gelezen. O-)

@ Sammie, om een lichte slinger in je schijf te kunnen constateren heb je niet perse een meetklok ofzo nodig. Kan ook met iets anders wat je licht kunt fixeren tegen de schijf, dan kun je al goed zien of er ja of nee een slinger inzit. Hoeveel? Dat meet je dus met een klokje, maar je had het ondertussen al lang kunnen weten, en weer een stuk verder kunnen zijn.
 
Ik heb de andere 2 schijven tegen een rei aan gehouden/langs gehaald en kan er geen bochel/slingering in ontdekken..
Het zou ook wel vreemd zijn dat schijven krom trekken zodra je de remblokjes wisselt?
 
Een klein verschil op de velg (naaf) kan een groot verschil worden op het uiterste punt van de schijf. Het is niet heel waarschijnlijk, maar wel mogelijk.
Anders zou ik zeggen dat het idd de schijf zelf is.:^Patátoe, patàtoe...

Iedereen met gezond verstand snapt hem wel ;)Jij loopt ook de motorzaak in en vraagt om een kettingwiel ipv tandwiel gok ik zo?
Een kettingwiel is nog altijd een wiel met tanden dus een tandwiel.
Een velg is een deel van een wiel maar een naaf is niet een deel van de velg.
Om verwarring te voorkomen is het beter de juiste benaming te gebruiken.
Of is wiel typen moeilijker dan velg?
 
Ik heb de andere 2 schijven tegen een rei aan gehouden/langs gehaald en kan er geen bochel/slingering in ontdekken..
Het zou ook wel vreemd zijn dat schijven krom trekken zodra je de remblokjes wisselt?

Het zou nog kunnen dat de remblokjes in moeten slijten op de schijf, het zou ook nog kunnen dat de remblokjes niet lekker in de remklauw liggen. Exct......
Maar zover waren we nog niet. :') Mensen hierboven geven aan "hoe" je de remschijf kunt controleren GEMONTEERD OP HET WIEL( euh naaf O-) vdv is hier zag ik). Niet los met een rei.

Het ging om een beeld te krijgen als de remschijven gemonteerd zijn. Wellicht niets aan de hand. Maar dan weet je dat iig, en kun je verder zoeken. Snap je?
 
..Je bedoelt dat hij gemonteert onder spanning misschien kromtrekt? Het is een zwevende remschijf, en kan-dus vrij- heen en weer bewegen/hangt spanningsloos?, maar ik zal er vanavond of morgen eens naar kijken voor de zekerheidsels..
 
..Je bedoelt dat hij gemonteert onder spanning misschien kromtrekt? Het is een zwevende remschijf, en kan-dus vrij- heen en weer bewegen/hangt spanningsloos?, maar ik zal er vanavond of morgen eens naar kijken voor de zekerheidsels..

Je kunt toch een stripje ofzo met een lijmtang op de vork klemmen,en dan kijken of ie slingert?Vijf minuten werk *D
 
Een kettingwiel is nog altijd een wiel met tanden dus een tandwiel.
Een velg is een deel van een wiel maar een naaf is niet een deel van de velg.
Om verwarring te voorkomen is het beter de juiste benaming te gebruiken.
Of is wiel typen moeilijker dan velg?

Bij deze... als ik vanaf nu over een velg praat bedoel ik het wiel. Als jij dat nu gewoon even onthoud snapt iedereen me weer :)

Want laten we wel zijn... als ik het heb over de montage op de velg wat anders zou ik hiermee bedoelen?

Wie weet is de montage op de velg wel niet recht?

:j
 
Bij deze... als ik vanaf nu over een velg praat bedoel ik het wiel. Als jij dat nu gewoon even onthoud snapt iedereen me weer :)

Want laten we wel zijn... als ik het heb over de montage op de velg wat anders zou ik hiermee bedoelen?:j
Het zou heel makkelijk moeten zijn maar jij kiest er voor om het onduidelijk te maken.
waarom? Eigenwijsheid?
Wat is het voordeel van die bewust verkeerde benamingen Harrie?
 
Zit er op de schijven geen randje op de buitenste rand die nu met de nieuwe blokken af en toe pakt? Tevens kunnen we er van uit gaan dat je de juiste type remblokken hebt gekocht die vrijelijk kunnen beweging in de houders? Dus niet dat de lak van de blokken er voor zorgt dat het geheel iets klemt?

db
 
Volgens mij ben jij nog niet met de oplossing gekomen dus jouw zelfverklaarde superioriteit is niet van veel waarde in deze
So :X
Wat is volgens jou het probleem?
Niemand weet wat het probleem is vanaf de pc maar jij komt niet eens met een mogelijke oplossing.
En wat is de waarde van je bericht?
 
Wat is volgens jou het probleem?
Niemand weet wat het probleem is vanaf de pc maar jij komt niet eens met een mogelijke oplossing.
En wat is de waarde van je bericht?

Dat jij je stoort aan termen als velg,wat naaf of wiel moest zijn,kan ik me voorstellen dat je dit als verloedering van jouw vak beschouwt.Net als bijv. "remolie"
Maar dat je posts van mede mf-ers volledig afkraakt(om het netjes te houden)valt bij mij verkeerd.
De opmerking van Dirtbag vond ik nog niet zo gek.
Verder even goede vrienden :)
 
Dat jij je stoort aan termen als velg,wat naaf of wiel moest zijn,kan ik me voorstellen dat je dit als verloedering van jouw vak beschouwt.Net als bijv. "remolie"
Maar dat je posts van mede mf-ers volledig afkraakt(om het netjes te houden)valt bij mij verkeerd.
De opmerking van Dirtbag vond ik nog niet zo gek.
Verder even goede vrienden :)
Wil je me even een voorbeeld geven waar ik dat doe?
Ik heb geen enkel probleem met remvloeistof remolie te noemen en kettingwielen tandwielen.
Het is duidelijk wat er bedoeld word.
Anders is het als de velg voor een naaf word gezien want dat is toch een totaal ander onderdeel en van belang als daar dingen aan gemonteerd worden.
En ja, ik wijs daar op dat dat niet klopt.
Als mensen dan nog steeds (terwijl ze weten hoe het wel moet) bewust de verkeerde benamingen blijven gebruiken gewoon uit eigenwijsheid dan ben je in mijn ogen niet helemaal lekker en dan druk ik me erg zwak uit.
De opmerking van vuilniszak is zeker het controleren waard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan