Onregelmatig remmende schijfrem

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.077
8.226
Assen
Mijne heren techneuten (en anderen ;) )
Ik wil u een uiterst curieus probleem voorschotelen dat me volledig op een dwaalspoor brengt;

De data; schijfrem enkele klauw, 1 zuiger aan iedere kant, zwevende remschijf, die ook idd goed 'los'zit,
Remolie wordt jaarlijks/iedere 15.000km vervangen.

verschijnsel; De rem remt onregelmatig, alsof 1/4 van des schijf dikker is..
Hoe harder je remt, hoe minder dit verschijnsel zich voordoet.

Dit doet zich voor sinds ik enige tijd geleden de remblokjes heb vervangen...
Ik zou zelf niet kunnen verklaren dat het door de blokjes komt, maar deze logischerwijs weer vervangen.. hetzelfde.
Remschijf vervangen voor een ander -gebruikt- maar goed exemplaar; hetzelfde.
Weer andere remblokjes; hetzelfde
Remschijf vervangen voor een nieuw exemplaar; hetzelfde..

Ik kan nix meer verzinnen..
Iemand een idee?
 
Nou, het laatste wat ik kon verzinnen is met een vijltje langs de sleuven van de schijf te gaan en bramen en scherpe randjes te verwijderen.. hielp niet..
Ik weet nix meer te verzinnen.. :N
 
Het enige wat je nog kan proberen is aan de oploopkant van de remblokken een schuine kant vijlen/schuren.
Is dezelfde kant als van je remvoeringen die altijd afgeschuind moet worden
Hierdoor grijpen de blokken minder bruuks aan en happen" dan niet
 
Wel de goede blokken ???
Kan me een voorval herinneren van sinterbronsremblokken op een gietijzeren remschijf (oude brembo)die ook kleine stukjes uit de remschijf trok bij het remmen .
Bleek dat ondanks de vermelding dat ze goed waren voor Guzzi ze niet op gietijzeren remschijven gebruikt mochten worden
Door ruwheid van het gietijzer structuur brokkelde de sinterbrons stukjes uit de rempads om vervolgens groeven te trekken in de schijven
 
Heb dit eens met een oude CB500T gehad. De oorzaak was uiteindelijk dat de spaken zo slecht gespannen waren dat het hele voorwiel iets vervormde bij het remmen.. met een hoop getril ten gevolg. Had ik me voor niks helemaal blind gestaard op de remschijf en klauw..

Andere keer dat ik zoiets had werden de klauw en schijf ook nog erg heet, terwijl klauw, schijf en blokken nieuw waren. Dat bleek te komen door een 20 jaar oude remslang die van binnenuit aan het oplossen was waardoor er een soort ventieltje ontstond (er bleef restdruk achter in het systeem na het los laten van de remhevel) waardoor de blokken iets te hard bleven slepen. Was opgelost met een nieuw remslangetje die ik toch al besteld had.

Suc7!
Heb je dit al nagekeken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan