Slippende koppeling?

DenizB

MF'er
6 sep 2012
233
1
's-hertogenbosch
Hallo allemaal,

Vanmiddag heb ik een stukje gereden op mijn Yamaha FZ6 2008. Op de snelweg trok ik hem vol open. Tijdens het vol gas geven schoot de toerenteller van 9000 naar 13000. De snelheid liep wel op maar niet gelijk met de toeren.

Zijn mijn koppelingsplaten nu versleten? De motor heeft pas 25.000 gelopen. Wat kost het ongeveer om de koppelingsplaten te vervangen bij de dealer?

Ik hoor graag van jullie!
Alvast bedankt,

Deniz
 
Was de motor nog koud ?

Met koude motor heb je eerder last van 'enigzins' versleten platen, helemaal in combinatie met verse olie.
Ik heb een paar jaar op een Bandit 600 uit 2004 rond gereden, waarbij de koppeling altijd slipte met koud blok. Heb een keer de gevoerde platen + stalen platen vervangen samen met de veren, maar het probleem bleef. Heel vaag. Het slippen begon na het verwijderen van de 25kw kit en is nooit meer over gegaan. Maar met warme olie was het niet, dus niet heel storend.
 
Ik heb een paar jaar op een Bandit 600 uit 2004 rond gereden, waarbij de koppeling altijd slipte met koud blok. Heb een keer de gevoerde platen + stalen platen vervangen samen met de veren, maar het probleem bleef. Heel vaag. Het slippen begon na het verwijderen van de 25kw kit en is nooit meer over gegaan. Maar met warme olie was het niet, dus niet heel storend.

Veren niet vervangen zeker?
 
Dit zou inderdaad bij een wat oudere motor een probleem kunnen zijn maar niet bij deze motor toch?

Alles kan natuurlijk maar lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Mwa, ik heb twee keer gehad dat na olieverversing de koppeling begon te slippen, platenpakket en veren nagemeten en bij de ene waren de veren 5mm te kort door ouderdom en bij de andere zaten de meeste frictieplaten onder de slijtagegrens. Ik ben er dus van overtuigd dat een slippende koppeling niet wordt veroorzaakt door volsyntheet maar dat een gare koppeling er eerder door gaat slippen (logisch want het smeert beter).

Maar dat boeit in dit geval verder niet want TS gebruikt halfsyntheet.
 
Veren niet vervangen zeker?
Lees het rustig nog eens :P

Ik heb een paar jaar op een Bandit 600 uit 2004 rond gereden, waarbij de koppeling altijd slipte met koud blok. Heb een keer de gevoerde platen + stalen platen vervangen samen met de veren, maar het probleem bleef. Heel vaag. Het slippen begon na het verwijderen van de 25kw kit en is nooit meer over gegaan. Maar met warme olie was het niet, dus niet heel storend.
Wel apart want er stond pas 25.000km op. En er is echt nooit raar mee gereden (sprintjes, wheelies), dus sowieso vreemd dat dan als je koppeling versleten is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan