Slippende koppeling?

DenizB

MF'er
6 sep 2012
233
1
's-hertogenbosch
Hallo allemaal,

Vanmiddag heb ik een stukje gereden op mijn Yamaha FZ6 2008. Op de snelweg trok ik hem vol open. Tijdens het vol gas geven schoot de toerenteller van 9000 naar 13000. De snelheid liep wel op maar niet gelijk met de toeren.

Zijn mijn koppelingsplaten nu versleten? De motor heeft pas 25.000 gelopen. Wat kost het ongeveer om de koppelingsplaten te vervangen bij de dealer?

Ik hoor graag van jullie!
Alvast bedankt,

Deniz
 
Veren kunnen ook een rol spelen. Ik heb bij mijn zx9r een slippende koppeling gehad. Hiervan heb ik toen alleen de veren vervangen omdat wanneer ik de platen opmeten de slijtage erg mee viel. Toen ik de veren had vervangen van maar liefst 15 euro was het probleem verholpen. Veren die je na besteld zijn vaak ook net even iets strakker als de originele.
 
hohoho, niet te snel conclusie's trekken...

Was de motor nog koud ?

Met koude motor heb je eerder last van 'enigzins' versleten platen, helemaal in combinatie met verse olie.

Heb het vaak met de XT, na een oliewissel vaak s'ochtends last van een slippende koppeling als ik te snel weg wil (of teveel gas geef in een hogere versnelling)
Meestal is dat na een weekje wel over, en zoiezo geen last meer van als de motor warm is.

Heb dat 'probleem' al jaren, hoe de platen eruit zien is me een compleet raadsel.

Gewoon nog even wat kilometers maken, en zoiezo even testen als de motor warm is.
Als de motor echt warm is, en het probleem is er nog, dan zijn de platen wel echt versleten en moet je dus vervangen. Maar mijn ervaring is, is dat als de motor eenmaal warm is, er helemaal niks meer aan de hand is. Het is natuurlijk wel een teken dat de boel aan het slijten is, maar fuck dat, er kunnen altijd wel wat kilometers meer mee gereden worden :+
 
hohoho, niet te snel conclusie's trekken...

Was de motor nog koud ?

Met koude motor heb je eerder last van 'enigzins' versleten platen, helemaal in combinatie met verse olie.

Heb het vaak met de XT, na een oliewissel vaak s'ochtends last van een slippende koppeling als ik te snel weg wil (of teveel gas geef in een hogere versnelling)
Meestal is dat na een weekje wel over, en zoiezo geen last meer van als de motor warm is.

Heb dat 'probleem' al jaren, hoe de platen eruit zien is me een compleet raadsel.

Gewoon nog even wat kilometers maken, en zoiezo even testen als de motor warm is.
Als de motor echt warm is, en het probleem is er nog, dan zijn de platen wel echt versleten en moet je dus vervangen. Maar mijn ervaring is, is dat als de motor eenmaal warm is, er helemaal niks meer aan de hand is. Het is natuurlijk wel een teken dat de boel aan het slijten is, maar fuck dat, er kunnen altijd wel wat kilometers meer mee gereden worden :+
Nee de motor was al goed warm. Het slippen van de koppeling is bij een snelheid van ongeveer 180-190km/h. Als ik dan vol gas geef slipt de koppeling.
 
Even een vraagje,

Moet alle olie uit de motor zijn voordat ik bij de koppelingsplaten kan?

Zo ja, kan ik die olie dan weer hergebruiken of is dat niet handig? Ik heb mijn olie 2 maanden geleden nog ververst, dus vind het zonde om weer nieuwe olie erin te doen.
 
Even een vraagje,

Moet alle olie uit de motor zijn voordat ik bij de koppelingsplaten kan?

Zo ja, kan ik die olie dan weer hergebruiken of is dat niet handig? Ik heb mijn olie 2 maanden geleden nog ververst, dus vind het zonde om weer nieuwe olie erin te doen.
Hoe ga je olie opvangen, bewaren en terugdoen, en zeker weten dat er geen enkel schadelijk korreltje zand oid in is gekomen?

Vaak kun je bij de koppeling als de motor iets schuin staat, zonder dat allee olie er uit hoeft.

Je hebt wel nieuwe olie nodig, voor het inweken van je nieuwe platen.
 
Motor schuin zetten, bijvoorbeeld tegen een muur. Bij een motor met verticale versnellingsbak is dit misschien zelfs overbodig.
Koppelingsplaten weken komt uit de fabeltjeskrant en hoef je dus niet te doen, doen ze in de fabriek ook niet.
 
Is dat volsynthetische olie??
Ik heb dit gehad met volsynthetische olie in de XJR, olie vervangen door halfsyntheet en het probleem was over. Dit komt vrij veel voor hoorde ik later...
 
Terug
Bovenaan Onderaan