help, zwetende remleiding?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kevin87

'07 APRC factory gen II | '16 Versys 650
23 sep 2013
404
0
bingelrade
dames en heren--> een vraag over mijn SV1000s uit 2005

Sinds het vervangen van mijn remleidingen van kunststof naar staalomvlochten heb ik het volgende ontdekt.

Het rubberen slangetje vanaf het remvloeistofpotje naar de remcilinder zweet. De oude dot4, heb ik vervangen voor dot5. Doet moet als het goed is geen probleem zijn...toch?

Daarnaast is het geen ''buitencondens'' want ik heb de motor warm en droog binnenstaan. Daarnaast heb ik het stukje leiding droog en schoongemaakt, waarna na een dag weer zweet op de buitenkant van het slangetje zichtbaar is.

Hoe kan dat? Is het ouderdom van het stukje leiding?
 
dames en heren--> een vraag over mijn SV1000s uit 2005

Sinds het vervangen van mijn remleidingen van kunststof naar staalomvlochten heb ik het volgende ontdekt.

Het rubberen slangetje vanaf het remvloeistofpotje naar de remcilinder zweet. De oude dot4, heb ik vervangen voor dot5. Doet moet als het goed is geen probleem zijn...toch?

Daarnaast is het geen ''buitencondens'' want ik heb de motor warm en droog binnenstaan. Daarnaast heb ik het stukje leiding droog en schoongemaakt, waarna na een dag weer zweet op de buitenkant van het slangetje zichtbaar is.

Hoe kan dat? Is het ouderdom van het stukje leiding?
Kan best zijn doordat je er aan hebt gezeten, het is gaan lekken.

Een DOT4 systeem vullen met DOT5 mag en kan, maar alleen als het volledig is doorgespoeld en er geen DOT4 resten meer zijn achtergebleven.

Niemand doet dat, want DOT5 is moeilijker te krijgen, stukken duurder, en geeft weer kans op missers bij een volgende verversing (want op het dekseltje staat waarschijnlijk nog iets van DOT4).

Als je DOT5.1 hebt gebruikt is er weer geen enkel probleem, dat mixt prima met DOT4.
 
vervang gewoon het stukje leiding die zweet (van je reservoir naar je pomp). dan moet je eens niet ontluchten.

heb je dot 5 of dot 5.1 gebruikt? groot verschil namelijk. Dot 4 en dot 5.1 mag je door elkaar gebruiken, dot 5 mag je met niets mengen.
 
Vervangen voor DOT 5.1,

Vervangen ok, iemand een goed adresje voor een stukje leiding?

Waarom niet ontluchten? Die logica ontgaat me....

vervang gewoon het stukje leiding die zweet (van je reservoir naar je pomp). dan moet je eens niet ontluchten.

heb je dot 5 of dot 5.1 gebruikt? groot verschil namelijk. Dot 4 en dot 5.1 mag je door elkaar gebruiken, dot 5 mag je met niets mengen.
 
voor de discussie: waarom niet?

Discussie? Lijkt me toch een vrij duidelijk verhaal:

Glycol en siliconen niet mengen!

Kortom, de Universal DOT 5.1 ESP gaat prima samen met DOT 3 en DOT 4, maar niet met DOT 5. Wie dat toch probeert, merkt dat de combinatie van polyethyleen glycol en siliconen een sludge vormt die het hydraulische systeem verstopt. Overstappen van het een op het ander kan alleen na intensief spoelen met een bijvoorbeeld een remmenreiniger die geen residu nalaat.

Bron: AMT

;)
 
voor de discussie: waarom niet?
Ik heb me laten vertellen dat de rubbers die geschikt zijn voor dot4 niet tegen dot 5 kunnen.
Ik heb een keer een de rempomp van een vrachtwagen geheel moeten reviseren nadat er dot 5 in gedaan was en deze ringen waren aangetast en hij lekte lucht
Het systeem was niet doorgespoeld, misschien dat dat verschil maakt.
 
ik heb mijn standaard remleidingen vervangen voor staalomvlochten. Daarna van bovenaf het syteem geflushed met DOT5.1.
Ik vind het raar dat de remleiding nu zweet. Hoe is dat te verklaren dan?
 
Ik heb me laten vertellen dat de rubbers die geschikt zijn voor dot4 niet tegen dot 5 kunnen.
Ik heb een keer een de rempomp van een vrachtwagen geheel moeten reviseren nadat er dot 5 in gedaan was en deze ringen waren aangetast en hij lekte lucht
Het systeem was niet doorgespoeld, misschien dat dat verschil maakt.
Tis in beginsel andersom.

glycol vc siliconen

Een rubber dat tegen glycol kan, kan in beginsel ook tegen siliconen.
Een rubber dat tegen siliconen kan, hoeft niet per se tegen glycol te kunnen. Hoewel er steeds meer rubber wordt gebruikt dat alles wel kan hebben.

Mixen is nooit goed, je ziet het ook niet mengen in het reservoir.
 
ik heb mijn standaard remleidingen vervangen voor staalomvlochten. Daarna van bovenaf het syteem geflushed met DOT5.1.
Ik vind het raar dat de remleiding nu zweet. Hoe is dat te verklaren dan?
Hoe moeten wij dat weten? Jij hebt er aan gezeten, toch?

Maar in de tussentijd had je dat stukje leiding allang kunnen vervangen.
 
Discussie? Lijkt me toch een vrij duidelijk verhaal:Bron: AMT

;)
Nee, dat is een ander verhaal. Wat weer discussie oplevert, omdat je reageert op een andere vraag. Misschien iets nauwkeuriger lezen.

Daarnaast is het een foute tekst, want ik heb veel stuk zien gaan door gebruik van DOT4 in DOT5 systeem, ondanks spoelen. Spullen in de pomp en klauw kunnen er gewoon niet tegen.
 
true! maar iets vervangen zonder te begrijpen waar het probleem vandaan komt is natuurlijk een gemakkelijke oplossing.
Noem eens te redenen op waarom iets kan gaan lekken/zweten?
Zo heel veel is er niet aan hoor.

Het komt gewoon omdat je er aan bezig bent geweest. Verschoven, aangetikt, verdraaid, wie zal het zeggen.
 
het enige wat ik nog kan verzinnen is dat de standaard leiding toch niet zo goed tegen de DOT5.1 kan, en van binnenuit kapotgevreten wordt. Dat is niet zo goed natuurlijk:) In dat geval zal het vervangen van de leiding ook geen oplossing zijn.
 
het enige wat ik nog kan verzinnen is dat de standaard leiding toch niet zo goed tegen de DOT5.1 kan, en van binnenuit kapotgevreten wordt. Dat is niet zo goed natuurlijk:) In dat geval zal het vervangen van de leiding ook geen oplossing zijn.
Nee, dat is het niet :)
Daar hoef je je niet druk over te maken.
 
het enige wat ik nog kan verzinnen is dat de standaard leiding toch niet zo goed tegen de DOT5.1 kan, en van binnenuit kapotgevreten wordt. Dat is niet zo goed natuurlijk:) In dat geval zal het vervangen van de leiding ook geen oplossing zijn.

De slangetjes die gebruikt worden tussen de rempomp en het reservoirtje kunnen vaak niet tegen remvloeistof. En dan gaan ze na verloop van tijd zweten inderdaad wat eruit ziet als condens.
Zorgen dus dat je de juiste slang gebruikt..
 
Reservoir slangetje zal inderdaad slechter tegen 5.1 kunnen.Dat zweten ziet er inderdaad uit alsof er condens op zit.Topicstarter geeft ook aan dat het lijkt op condens.Vreemd dat het met DOT 4 niet was.Slangetje kan je gewoon bestellen bij bijv. MDI.Die hebben ook 2 verschillende binnendiameters.En hier op forum zit Krizzy,de kampioen motorkymgana.Hij levert ook remvloeistof slang en dan de doorzichtige.Is Tygon 2375 en de enige doorzichtige die tegen remvloeistof kan.Ik heb het zelf ook en zit er al bijna een jaar op in combi met 5.1
 
Laatst bewerkt:
De slangetjes die gebruikt worden tussen de rempomp en het reservoirtje kunnen vaak niet tegen remvloeistof. En dan gaan ze na verloop van tijd zweten inderdaad wat eruit ziet als condens.
Zorgen dus dat je de juiste slang gebruikt..

De slangen die af-fabriek gebruikt worden kunnen altijd tegen remvloeistof, ook 'na verloop van tijd'. Het probleem begint op het moment dat er een willekeurig slangetje wordt gebruikt om de originele te vervangen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan