Laadprobleem Optimate 4 dual via Canbus

Femme

MF'er
15 mrt 2004
114
0
Pijnacker
Ik onderhoud mijn accu van mijn R1200RT met een Optimate 4 dual. Rechtstreeks op de accu aangesloten gaat dit prima. :)
Op de beurs een speciaal kabeltje gekocht zodat ik niet langer onhandig over de motor moest hangen om deze aan te sluiten, maar vanaf nu via de Can bus en het contact op de kuip.
Eerst het verkeerde laad programma toegepast, waardoor er helemaal niet geladen werd. Maar na een paar weken toch nog genoeg spanning over om te kunnen starten.

Daarna het juiste CAN bus laad programma aangezet en de lampjes leken ook aan te geven dat er iets gebeurde. Motor met volle accu aangesloten, maar na twee weken bleek deze volledig leeg getrokken. :N Zelfs de lampjes van het dashboard wilden niet meer branden. Er brandde ook een rood lampje op de lader.

Ik heb de lader nu weer rechtstreeks aangesloten en inmiddels kan ik weer starten. De accu is pas een jaar oud, maar hij zal vast wel een knauw gekregen hebben.

Heeft iemand een idee wat hier misgegaan kan zijn?
 
* Testen of het aan het "programma en canbus systeem" ligt:
Nog een keer rechtstreeks aansluiten op de acculader, kijken of de accu weer goed oplaadt.


Zo nee, dan is of je lader of je accu kapot.

* Testen:
Wellicht ken je iemand die ook een acculader heeft, laat hem daar eens opladen. Doet ie het nu wel is je acculader kapot, doet ie het daar niet is je accu kapot.


;)
 
Hoe oud is je RT?
bij de C650GT, is de Can softwarematig geblokt vanaf 2014.

Nee, alleen je moet het contact aanzetten, lader aansluiten en dan het contact uischakelen. Staat ook in je boekje. Geldt ook voor de K1600...

Maar ik gebruik alleen BMW laders, wat zegt het boekje van de optimate hierover? Zitten er nog niet-bmw (elektronische) accessoires op?
 
Laatst bewerkt:
Heb je wel de juiste polariteit te pakken?
Een rood lampje (links) betekent verkeerd aangesloten...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de reacties.

@JoR6Y. Van wijk bood al aan de lader te testen, maar dit kon niet op de Can bus.
Ik zou hem aan kunnen sluiten en de laadspanning meten, maar aangezien de lader door allerlei cycli gaat weet ik niet wat het resultaat zal zijn.

@rocketheo RT is van 2009.

@MasterTommy Contact aan/uit. Dit zou het wel eens kunnen zijn. Ik heb het alleen nergens kunnen vinden in de handleidingen.

Bij Motor Houtrust gaven ze zelf de voorkeur aan de Optimate boven de BMW lader. Oeps, misschien mocht ik dit eigenlijk niet zeggen :X
Alarm is van BMW.
Ik had er de eerste paar dagen de navigatie nog op zitten (uitgezet). Lijkt me niet het probleem.

@Ducati888 Polariteit is goed.
 
Garmin Zumo 590.
Deze zit aangesloten op hetzelfde contact als waar ik de laad plug in had gestoken.
Normaal als ik de motor uitzet, dan schakelt de navigatie niet direct uit omdat er nog een paar minuten lang spanning op blijft staan. Normaal zet ik hem dan met het knopje uit.
Toen ik de lader aansloot startte de navigatie ook weer op omdat er spanning op de bus kwam. Ik kan me voorstellen dat de interne regeling van de motor zelf niet startte. Ik meen ergens gelezen te hebben dat de lader de bus wakker houdt, maar over wakker maken heb ik niks gevonden.
Ik heb de manuals nog eens nagekeken maar ik kan hier niets over vinden.
 
Garmin Zumo 590.
Deze zit aangesloten op hetzelfde contact als waar ik de laad plug in had gestoken.
Normaal als ik de motor uitzet, dan schakelt de navigatie niet direct uit omdat er nog een paar minuten lang spanning op blijft staan. Normaal zet ik hem dan met het knopje uit.
Toen ik de lader aansloot startte de navigatie ook weer op omdat er spanning op de bus kwam. Ik kan me voorstellen dat de interne regeling van de motor zelf niet startte. Ik meen ergens gelezen te hebben dat de lader de bus wakker houdt, maar over wakker maken heb ik niks gevonden.
Ik heb de manuals nog eens nagekeken maar ik kan hier niets over vinden.

Als er een 5V-12V omvormer inzit, dan ja, die blijft altijd stroom trekken.
 
Maar niet zoveel dat de lader niet voldoende zou aan leveren om de boel geladen te houden.
Ik vermoed dat er op de een of andere manier een grote stroomverbruiker is aan gesprongen, zoiets als de handvat verwarming bijvoorbeeld.
 
Dat heb ik nog nooit meegemaakt met deze fiets. Bovendien worden dergelijke zaken door een boordcomputer geschakeld die helemaal niets doet als het contact uit is.

Is het een fiets met intergraal ABS (rembekrachtiging)?i

Wat vaak ongevraagd stroom trekt is niet-bmw navigatiesystemen die op de accessoireaansluiting of direct op de accu zitten (bij die laatste is het afhankelijk van het model navigatie), en indien het een model met rembekrachtiging is wil de abs pomp bij contact uit soms ook flink wat stroom trekken als de printplaat is geoxideerd. In alle gevallen geldt; lekstroom meten.
 
Laatst bewerkt:
Misschien heb ik het gevonden, of in elk geval zie ik een probleem.
In ingeschakelde toestand gebruikt de navigatie flink wat stroom, voldoende om de laadcyclus te verstoren.

De navigatie zit op hetzelfde contact als de lader. Toen ik de lader aansloot ging ook de navigatie aan. Die had ik met de hand weer uit gezet, maar zodra de spanning eraf is geweest en die er opnieuw opgezet wordt zal hij opnieuw aanspringen en dat is precies wat er gebeurt.
Het probleem is de accu onderhoudscyclus van de druppellader. Er wordt steeds een half uur lang geladen, daarna volgt een spanningsbehoud test van een half uur waarin er niet geladen wordt. Na een tijdje schakelt de CAN bus dan vanzelf uit :z

Telkens aan het begin van een druppellaad cyclus wordt de CAN bus weer geactiveerd en zal de navigatie opnieuw aangesprongen zijn. :Z

De simpele oplossing is de navigatie te verwijderen tijdens het laden. Beter is het om de stroom voorziening ervan ergens anders op aan te sluiten bijvoorbeeld de koplamp.

Ik ben hem nu aan het testen en het lijkt tot nu toe goed te gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan