hulp gezocht bij modificatie koppelingskorf DL1000

bibaboeba

MF'er
25 jan 2013
123
0
Utrecht
Beste MF-ers,

Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een Suzuki DL1000 uit 2004.
Dit is zeker een vooruitgang op mijn XJ600 uit 1985 maar ik zit met één probleem.
De koppelingskorf van dit type motor is namelijk niet echt van hoogstaande kwaliteit waardoor deze zo rond de 3000 toeren gaat trillen.
Een erg groot probleem is het niet maar het zou zeker leuk zijn om dit op te lossen.

Het grote punt is dat ik de oplossing wel weet maar ik heb zelf niet het gereedschap en de kennis om deze modificatie uit te voeren. Er zijn ook bedrijven in engeland en de US die de modificatie uitvoeren maar dit kost me minimaal €400,- en dit heb ik er niet voor over.
Het voornaamste punt is namelijk dat er speling komt op de lager, dit is op te lossen door de boel een stukje uit te slijpen en er een bronzen lager in te zetten.
Daarnaast moet de plaat waar de veren in zitten vastgezet worden maar dit kan ik eventueel zelf ook wel.

Kortom, is er iemand met het juiste gereedschap die me hierbij wil helpen, of weten jullie iemand die dit kan? Een betaling is zeker geen probleem maar het moet niet te duur worden.

(In dit filmpje wordt precies uitgelegd wat het plan is: https://www.youtube.com/watch?v=fAOMrZjCLz8 )
 
Het is een oud topic, maar nog wel even de moeite waard om omhoog te schoppen.
Het aanpassen in UK of USA is prijzig en voor zover ik heb kunnen vinden passen ze 3 dingen aan die daadwerkelijk zin hebben:

- Lager in de korf slijt uit en word vervangen door een bronzen glijlager
- De basisplaat ligt los tegen de korf en rammelt, deze word vastgezet, in de USA of UK met 3 bussen rond de 3 uitstulpsels waar de klinknagels doorheen zitten
- sommige veren liggen los en rammelen.

De eerste 2 zijn het belangrijkst.
Verder draaien ze hem glad af en zeggen ze dat ze hem balanceren, beide zeg ik: lekker boeiend!

Ik heb dit laten doen bij vvmracing waarbij het lager op maat is gemaakt en de basisplaat is vastgezet. Dit kan doorgaans redelijk snel (binnen een week) en heeft mij 70 euro gekost. Hij weet nu wat de bedoeling is, was ook de eerste keer bij mij, maar het is goed verlopen en mijn ei-vormig uitgesleten korf is nu weer mooi rond :)

De losse veren zijn niet aangepast, deze zijn ook alleen tijdens stationair te horen.
Het is in ieder geval beter dan +300 euro betalen voor dezelfde en onzinnige modificaties.
 
Terug
Bovenaan Onderaan