droogkokende accu Soes gsx 1100 F

wipri1960

MF'er
8 aug 2013
47
3
Beverwijk
Is volgens de verschillende topics een bekend probleem bij deze Suzuki.
Wie weet hoe het te voorkomen is. Van de week heb ik de opgeladen accu weer aangesloten en het blijkt dat tijdens het starten, de +kabel behoorlijk heet word.
Heb ik een probleem met mijn spanningsregelaar?
Levert de ontsteking een te hoog ampèrage?
Is het voldoende om en dikkere + kabel te monteren?
Of is er en andere oplossing?

Uw bemoeienis word zeeeer op prijs gesteld.
Alvast dank.
Groeten, Willem.
 
Hallo Willem,
Tijdens het starten wordt er behoorlijk wat stroom door de kabel getrokken om de startmotor te laten draaien, de weerstand van de kabel zorgt ervoor dat een deel van de energie omgezet wordt in warmte in de kabel. Het lijkt mij dus dat het zeker zou helpen om een dikkere kabel te installeren aangezien de weerstand daarmee omlaag gaat. Met deze motor heb ik er echter geen ervaring mee. Wel heb ik bij mijn xj600 de kabel vervangen voor een paar slagen dikker, dit was vooral omdat hij nogal slecht startte. Bij mijn xj heeft dit zeker geholpen, de startmotor draaide erna veel sneller rond en de motor sloeg dan ook veel sneller aan.

Het lijkt mij echter niet normaal dat de kabel overdreven heet wordt en een droogkokende accu lijkt me al helemaal niet de bedoeling. Dit zou dan denk ik eerder veroorzaakt worden door een slechtlopende startmotor (versleten koolborstels bijvoorbeeld) dan door de ontsteking die veel stroom trekt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
 
Als je dan toch bezig bent zou je gelijk je startmotor er eens af kunnen schroeven.. Even kijken of hij overdreven zwaar loopt, koolborstels controleren, boel beetje schoonmaken, smeren en weer terug. Kan ook nooit kwaad. (ik weet niet hoe makkelijk je bij jouw fiets bij de startmotor kunt)
 
Is volgens de verschillende topics een bekend probleem bij deze Suzuki.
Wie weet hoe het te voorkomen is. Van de week heb ik de opgeladen accu weer aangesloten en het blijkt dat tijdens het starten, de +kabel behoorlijk heet word.
Heb ik een probleem met mijn spanningsregelaar?
Tijdens het starten doet de spanningsregelaar niet veel.
Ik kan me hooguit voorstellen dattie helemaal stuk is, en bijv overdreven veel volts doorlaat. Maar gezien de korte tijd van starten, denk ik daar niet direct aan.
Is te meten met een multimeter op de accupolen, ook tijdens starten controleren.

Dat zou dan iets zijn over de droogkokende accu, niet over de hete plus kabel. Daar heeft de spanningsregelaar dan weer niet zoveel mee.

Wel -zoals al aangegeven- de zeer hoge belasting die er doorheen gaat. Dat kan komen door een brakke kabel, of door ht ding war er aan hangt: de starter.

Samen gezien, gok ik op een gare starter (of + kabel/aansluiting), omdat die ook voor een te grote belasting van je accu kunnen zorgen.

En je hebt beide symptomen.

Wederom is meten over de polen, tijdens een startpoging, een aardige indicatie van wat er van je accu wordt gevraagd (inzakkende spanning).
Levert de ontsteking een te hoog ampèrage?
Nee, die levert helemaal niks.
Die gebruikt een minimale hoeveelheid prik van je accu.
Is het voldoende om en dikkere + kabel te monteren?
Of is er en andere oplossing?

Uw bemoeienis word zeeeer op prijs gesteld.
Alvast dank.
Groeten, Willem.
 
dat zal wel wat werk zijn.
Stroomlijn zal er deels af moeten en misschien de uitlaten, maar ik zal v/d week ff kijken.
Dat klinkt ingewikkeld, volgens mij valt het wel mee.

Plus van de accu los maken, dan van je starter (moertje 15).

Dan boutjes 16 lossen.

suzuki-gsx1100-f-1988-1993-usa-starting-motor_bigsuusa96897_c5c2.gif


Volgens mij kun je de starter dan uit het blok wurmen.
 
Is volgens de verschillende topics een bekend probleem bij deze Suzuki.
Wie weet hoe het te voorkomen is. Van de week heb ik de opgeladen accu weer aangesloten en het blijkt dat tijdens het starten, de +kabel behoorlijk heet word.
Heb ik een probleem met mijn spanningsregelaar?
Levert de ontsteking een te hoog ampèrage?
Is het voldoende om en dikkere + kabel te monteren?
Of is er en andere oplossing?

Uw bemoeienis word zeeeer op prijs gesteld.
Alvast dank.
Groeten, Willem.

hoe kom je tot de conclusie dat de accu droog kookt?
dit zou n.l. niks met het starten te maken hebben,
wel met het laadsysteem.

maar dat is te controleren:
how to - accu en laadsysteem controleren.
 
Dit is een bekend probleem bij de oudere 1100F's en ook een een aantal andere modellen uit de zelfde tijd. Oorzaak is het ontstaan van overgangsweerstanden in de gehele bedrading en vaak met name de solderingen onder het contactslot. Ik ben lid van de duitse GSX1100F club en hier is het probleem dusdanig vaak opgedoken dat men er een slimme oplossing voor heeft bedacht. Meet je laadspannning (Dus met draaiende motor) direct aan de accupolen. De laadspanning mag niet boven de 14,5 Volt komen. (daar boven gaat de accu koken) Zet vervolgens de verlichting aan en meet nogmaals de laadspanning. Waarschijnlijk ga je zien dat deze boven de 15 Volt gaat. Dit wordt dan veroorzaakt door de weerstand in het bedradingscircuit.
Als je bovenstaande constateert kun je mij een PB sturen met je e-mail adres. Ik stuur je dan een
How-to met de oplossing van dit probleem.

grtz,

Cees
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de aanvulling Bluesrider.
Dat is bij mij idd het geval.
Ik stuur je een PB tje want ik wil graag de howto ontvangen.

De startmotor gaat er ook ff af om de boel daar ook weer spic en span te maken.
Bedankt allen voor jullie input.
 
In principe is het zo dat bij de oudere Suzuki's het oplaadcircuit via het verlichtingscircuit loopt. Dit kun je uit de elektrische schema's lezen. Suzuki deed dit mogelijk om de lampen wat feller te laten branden. Eind jaren 90 zijn ze daar weer van af gestapt. Nu zijn deze motoren inmiddels zo'n 25 tot 30 jaar oud en zijn de verbindingen vervuild cq geoxideerd. Met name de soldeerverbindingen onder het contactslot zijn erg gevoelig. Dit geeft een hogere weerstand in het circuit en resulteert daardoor in een hogere laadspanning. En inderdaad zo als Robinjo al aangeeft wordt dit ondervangen door bijplaatsen van een relais waarmee een bypass voor de laadstroom naar de accu gecreërd wordt.

grtz,

Cees
 
Beste Cees,

Heb je wellicht de spanningsregelaar modificatie van de gsx 1100 f voor mij op schema?

Heb ook last van een wat hoge laadspanning. Sinds kort lithium accu, die schijnt alles boven de 14.4 v niet prettig te vinden ;-)

Ik meet met de lichten aan soms boven 15 v op de accupolen.

Bij voorbaat dank,

Wolter Lemstra
 
@martell

De modificatie is ontwikkeld door 1 van de leden van de duitse typeclub (www.gsxf-1100.de) na dat veel leden last bleken te hebben van het zelfde probleem. De modificatie bevindt zich in het afgeschermde "Downloadbereich". Toegang hier in verkrijgt men na 10 postings. De leden is verzocht hier als een soort copyright mee om te gaan. 1 op 1 delen met andere GSX1100f rijders is echter niet bezwaarlijk.
Daarom gooi ik de oplossing niet zo maar op het WWW, maar stuur deze op verzoek eventueel toe.

grtz,

Cees
 
Terug
Bovenaan Onderaan