Slippende koppeling door verkeerde volgorde platen?

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.550
36.036
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Techno heren!

Mijn circuitragbak Suzuki GSX-R 750 uit 2004 heeft van de winter tot het laatst tandwiel op de werkbank gelegen. Leuk en aardig, het moet ook weer in elkaar. Omdat het allemaal last minute werk werd niet kunnen testen en dus woensdag de eerste ZAC race zonder test gereden.

De enige test die ik had was een afgelegen straat in z'n 1-2-3 volgas (nergens last van) heen en weer.
Op circuit kwam ik er snel achter dat ik op de rechte stukken in 4-5-6 hoog in de toeren (duh je bent aan het racen) wat last van koppelingslip had. Met nóg meer vrije slag in de kabel leek het minder te worden, maar dat kan schijn zijn.

Thuis dus al het werk (niet door mij gedaan) terug na gaan kijken en nu blijkt hij de dunne platen aan de binnenkant gedaan hebben terwijl dit aan de buitenzijde moet. Kan hierdoor de koppeling zijn gaan slippen? Het lijkt mij niet logisch omdat het in hetzelfde pakketje zit en de dikte ervan dus niet verandert? Maar hoor het graag als dit wel zo is!

Edit: Wat ik wel nog vergeten was, de kop is geflowd dus ik zou wat meer pk's moeten hebben. Maar het lijkt mij dat alleen flowen niet gelijk zoveel kracht levert dat de koppeling dat al niet meer trekt, beetje overbemeten zullen ze toch wel zijn?

Voor de duidelijkheid, geen nieuwe platen, geen nieuwe metalen schijven, dezelfde olie als vorige jaar gebruikt.



Edit:
Na weer een illegale test lijkt het probleem opgelost. De volgorde zou van belang zijn voor het slippen en/óf de afstelling op het blok/koppelingstift.
Op de testbank geen problemen. Na 4 mei weet ik het zeker.
 
Laatst bewerkt:
Thuis dus al het werk (niet door mij gedaan) terug na gaan kijken en nu blijkt hij de dunne platen aan de binnenkant gedaan hebben terwijl dit aan de buitenzijde moet. Kan hierdoor de koppeling zijn gaan slippen? Het lijkt mij niet logisch omdat het in hetzelfde pakketje zit en de dikte ervan dus niet verandert? Maar hoor het graag als dit wel zo is!

Voor de duidelijkheid, geen nieuwe platen, geen nieuwe metalen schijven, dezelfde olie als vorige jaar gebruikt.

Wat bedoel je met dunne platen ?

Alle 9 platen hebben toch dezelfde dikte ?
 
Nee, niet alle platen hebben altijd dezelfde dikte.
De "beginplaat" is vaak afwijkend van de rest van de platen.
(heeft óók een ander onderdeel nummer)
 
Wat bedoel je met dunne platen ?

Alle 9 platen hebben toch dezelfde dikte ?

Jein.

Je hebt (even uit het hoofd) 9 gevoerde platen. Die zijn even dik, maar daar is de eerste aan de binnenzijde wat kleiner want die moet om 2 andere ringen. Daarna komen er 7 dezelfde platen met bruine streep en nog 1 met een groene streep.

De metalen platen verschillen! Die hebben 2 diktes. 1.6mm en 2.0mm en daarvan horen de dunne aan de buitenkant.

Volgens mij heb een kort geleden een vergelijkbaar topic hierover gezien.
Exact dezelfde vraag!

Ik heb nog zitten zoeken, maar niet gevonden daarom dit topic.

Volgens mij zijn er bij meerdere motorfietsen dikke en dunne platen. En die volgorde is er natuurlijk niet voor niks. Het kost je een pakking en hooguit wat olie, dus wat let je?

Dat is gedaan, maar het is een circuitfiets en ik test niet graag op de openbare weg. Ik ga zaterdag op de testbank en heb weinig zin daar te staan met slippende platen. Het is nu dus de vraag kan dit hierdoor of moet het wat anders zijn.
Edit: Ik ga overigens wel nog even testen, maar is lastig omdat ik niet hoog in toeren de 4-5-6 kan testen alleen in een hoge versnelling en lagere toeren abrupt het gas erop gooien.
 
Laatst bewerkt:
Dat is gedaan, maar het is een circuitfiets en ik test niet graag op de openbare weg. Ik ga zaterdag op de testbank en heb weinig zin daar te staan met slippende platen. Het is nu dus de vraag kan dit hierdoor of moet het wat anders zijn.
Edit: Ik ga overigens wel nog even testen, maar is lastig omdat ik niet hoog in toeren de 4-5-6 kan testen alleen in een hoge versnelling en lagere toeren abrupt het gas erop gooien.
Ok, ik had e.a. ook even te snel gelezen.

Hij lijkt er op dat je slip optreedt bij vol vermogen (hoog toerental) en veel weerstand door hoge snelheid. Nu ga je testen door bij lage toeren snel veel gas te geven.

Kun je niet ergens een handelaarskenteken lenen en een stukje autobahn meepikken? Of wellicht in 3 bij vol gas in hoge toeren de achterrem gedoseerd er op te zetten?
 
Aha. Weer een leuk weetje erbij :( misschien is dat het probleem bij mijn eigen motor.

Zou dat ook zoals in jouw geval een slippende koppeling kunnen veroorzaken ?
Zoals je kan lezen is mijn eigen kennis ontoereikend om je te kunnen helpen :z

Dat is de grote vraag dus ;) Bij mij zaten ze verkeerd om en mijn koppeling slipt dus het is mogelijk...

Ok, ik had e.a. ook even te snel gelezen.

Hij lijkt er op dat je slip optreedt bij vol vermogen (hoog toerental) en veel weerstand door hoge snelheid. Nu ga je testen door bij lage toeren snel veel gas te geven.

Kun je niet ergens een handelaarskenteken lenen en een stukje autobahn meepikken? Of wellicht in 3 bij vol gas in hoge toeren de achterrem gedoseerd er op te zetten?

Klopt en nee. Ik heb niet eens een frame nummer.

In principe gaat een koppeling meestal pas slippen in de hogere versnellingen door de zwaardere belasting. In lagere toeren zou hij nog harder moeten werken en dus ook slippen.
(Dat is de theorie tenminste)
 
Laatst bewerkt:
WHAT THE F***???

2 WPHB-en, 2 verschillende volgordes! B|
Volgens digi WPHB zaten ze goed (dun binnen), volgens Haynes zitten ze nu goed (dun buiten).

Digi WPHB:
full

Haynes boek:
full
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou een fabrikant een volgorde voorschrijven, als volgorde geen invloed zou hebben.

Als de koppeling voor demontage goed was, zou hij het nu ook goed moeten doen.

Klopt, maar daardoor hoeft de fout/het probleem niet per se in de volgorde te zitten.
En zoals ik in mijn vorige post zei, heb nu 2 boeken die het niet met elkaar eens zijn.


Wat ik overigens vergeten te melden ben... de kop is geflowd dus hij zou iets meer power moeten hebben maar ik zou zeggen dat een koppeling wel overbemeten voor het standaard vermogen is? Of denk ik nu verkeerd en kan het wel zijn dat de koppelingsveren nu te zwak zijn?
 
Laatst bewerkt:
Fabrikant gaat voor een ander handboek.



Vind ik ook. :Y


Roy, hoe staat deze afstelling ?


full



Zwaardere veren is ook te overwegen je gaat wel een lamme handkrijgen ;) En de vraag is hier ook of dat het zal helpen want er zijn ook nog betere voeringen te koop.En dat gaat niet echt helpen denk ik want er is geen 50pk bijgekomen toch ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan