Afstellen Mikuni BS 34 (CV)

VerteX

MF veteraan
23 jan 2007
1.433
0
Zuid - Holland
Heren,

Ik heb een yamaha sr 250 waarvan ik de carburateur wil afstellen, het gaat om een mikuni BS 34 met het CV systeem.

Er zitten 2 afstelmogelijkheden op met betrekking tot het stationair toerental.
De eerste is de stationair mengsel schroef en de tweede is de afstelschroef van de vlinderklep.

Kan iemand mij vertellen hoe ik de vlinderklep moet afstellen? moet deze volledig dicht staan? Of mag deze een stukje open staan? als de motor stationair loopt en ik geef een snelle gas respons dan slaat de motor bijna af, hoort dit bij een CV carburateur ?
 
Zoals je zelf al zegt is er de stationair MENGSEL schroef, deze is dus om het stationair MENGSEL af te regelen niet het toerental. Vervolgens heb je nog de throttle stop, dit is de schroef aan de zijkant waar je het toerental mee afstelt, de kleppen zullen dan dus inderdaad een beetje open staan.
 
Heren, bedankt voor de reactie.

Graag wil ik nog weten hoe ik de stationair mengselschroef zo goed mogelijk afgesteld krijg, het beste is natuurlijk een gasmeting maar ik vraag me dan af of dit echt nodig is in dit geval.
Voor de mengselschroef is maximaal 3 slagen open, nu ben ik begonnen op 3 slagen en teruggedraaid naar 2 slagen met geen verschil.

Is het de bedoeling dat als ik 50 rij en dan de koppeling inknijp, het toerental direct terug moet zakken naar 1500 toeren en niet een paar seconden mag blijven ´hangen´ op 2000 a 2500 toeren ?
Het filmpje geeft een indicatie van hoe je 2 gelijke carbs moet afstellen op het vlinderklep gebeuren, maar ze zeggen daar niks over de mengselschroef. Kan iemand mij via stappen vertellen hoe ik het beste te werk kan gaan?
 
Starten en de vlinderklep iets open stellen dat hij iets hoger stationair gaat draaien. Dan met de mengselschroef het hoogst mogelijke toerental opzoeken. Daarna de vlinderklep afstellen tot hij weer normaal stationair toerental draait.
 
Als de motor goed stationair loopt, dan staat de vlinkerklep goed.
Vaak is het afstellen van de vlinderklep gewoon hetzelfde als het stationair toerental bepalen.
Je stelt met een schroef gewoon in hoever de gasklep uit zichzelf al open staat.

Bij meerdere carburateurs kan je hiermee de carburateurs synchroniseren, bij een enkele stel je gewoon het stationair toerental in.

Als de motor bijna afslaat bij een flinke dot gas zou ik eerder bij de mixture screw kijken.
Zet de schroef gewoon eens op de standaard instelling, of kijk wat er gebeurt als je hem wat rijker zet.

Bij oude CV carbs kan het wel zijn dat de motor slecht reageert omdat bij plotse opening van de vlinderklep de afstelling tijdelijk armer wordt.
 
Laatst bewerkt:
Als de motor goed stationair loopt, dan staat de vlinkerklep goed.
Vaak is het afstellen van de vlinderklep gewoon hetzelfde als het stationair toerental bepalen.
Je stelt met een schroef gewoon in hoever de gasklep uit zichzelf al open staat.

Bij meerdere carburateurs kan je hiermee de carburateurs synchroniseren, bij een enkele stel je gewoon het stationair toerental in.

Als de motor bijna afslaat bij een flinke dot gas zou ik eerder bij de mixture screw kijken.
Zet de schroef gewoon eens op de standaard instelling, of kijk wat er gebeurt als je hem wat rijker zet.

Bij oude CV carbs kan het wel zijn dat de motor slecht reageert omdat bij plotse opening van de vlinderklep de afstelling tijdelijk armer wordt.

Van dat ''dode punt'' probleem met een dot gas heb ik ook last.
ik ga eens kijken of ik de mengselschroef zó kan afstellen dat dit verbeterd.

Starten en de vlinderklep iets open stellen dat hij iets hoger stationair gaat draaien. Dan met de mengselschroef het hoogst mogelijke toerental opzoeken. Daarna de vlinderklep afstellen tot hij weer normaal stationair toerental draait.

Duidelijk, dat is wat ik wou weten! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan