K100 en zijspan hersenspinsels

Als de racert klaar is zal ik mijn R etje ook weer eens tot leven wekken. Kan ik misschien ook met goed fatsoen eens naar één of ander treffen.
 
Vandaag een stukje pijp gescoord voor de vorkpoten, met dank aan Hellracer voor de tip. Prima bedrijf, uh.. ik ben particulier hoor. Geen probleem, loop maar door en vraag naar die en die. Pijp uit het rek getrokken, zaag zaag en klaar.

Verder nog de nw bandjes 155/65-15 rond de velgjes gedraaid. Toch weer wat verder :-)
 
GS met Vorkpoten in de maak bij mij thuis.
Mijn mannetje houd de wacht :-)
360.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi mannetje en heel mooi gereedschap. Ik heb een paar keurige poten mogen draaien.

Bedankt nog Mielko, was gezellig.
 
Vandaag begonnen aan de schommel, wordt eenzijdig. Op de autosloop hier in de buurt heb ik 2 smart naven gekocht en schijven. Jullie zullen wel denken dat het veel op de 'wifi' van Enigma lijkt.. Klopt. Vind dat een leuk principe.
De arm is van 50x4 pijp, dat had ik liggen en er zat al een 90 gr bocht in. Die heb ik dus in de bocht afgezaagd en er een schetsplaat op gelast. Dan de lengte bepaald en er haaks een koker aan gelast. Hier het 'uitlijnen' ;)
720.jpg

Het ziet er primitief uit waarschijnlijk, ik heb geen mooie opspan banken enzo. Pruts maar wat aan in het schuurtje, slijptol, handboor.. Ik heb wel een heel goed lasapparaat.
720.jpg

Tussendoor nog even aan het avond eten bezig, deze moeten nog 4 uur :P
720.jpg

De arm afgelast en even aan het wiel gezet. De dwarsbalk wordt natuurlijk nog op lengte gemaakt;
720.jpg


Zo ben ik best lekker opgeschoten vandaag. Het wachten is nu op de scharnierpunten. Dan kan ik het spul opstellen en de hoek van de poten bepalen.

Het geheel is allemaal zo goed mogelijk haaks gemaakt. En of ie straks spoort? Och, welke zijspanrijder doet dat wel :?
 
Dat gaat lekker toch?
Als je straks het midden van de band maar in de balhoofdlijn hebt liggen komt het goed. Ga je de remklauw nu vast of roterend maken?
 
Roterend, met een reactiestang. Er komt een asje door de naaf. Daarop 1 of 2 lagers met de remklauw-plaat.

Ik moet nog wel even op zoek naar een paar 'lage' klauwen. De schijf kan ik nog wel wat kleiner draaien. De originele K klauwen passen zeker niet.

Het midden is makkelijk te bepalen op de koker. Daar de U-stukjes op knetteren en klaar.
 
Laatst bewerkt:
een slijptol en een goed lasapparaat; wat heb je nog meer nodig?

(oke, misschien een paar lekkere spareribs! :) )


goed bezig dus!
 
Van het weekend nagedacht over de bevestiging van de remklauwen. De schetsplaat en de reactiestang zijn niet zo moeilijk. Het scharnierende deel gaat het mij om.
Ik heb vanmorgen dit gemaakt;
720.jpg


Een plaat van 5 mm die met dezelfde bouten als de naaf vastzit. In het midden een gat gemaakt en daar een pasbout in gelast (haaks natuurlijk). Daar wil ik dan met een bronzen glijlager de schetsplaat opzetten. Zou dit sterk genoeg zijn? De meeste kracht komt volgens mij in de draairichting van de schijf en dus op de reactiestang?

Een andere optie is een as door de naaf, die is van een smart (achter) en heeft een vertanding erin. Die hoef ik natuurlijk niet te gebruiken, maar de as zal wel met de naaf meedraaien. De ophanging van de remklauw moet dan met lagers en dat is voor mij iets lastiger te maken.

De huidige as is 16mm, glijlager wordt 25mm lang en komt in een bus van rond 30mm die ik in een plaat wil lassen.

Excuus voor de wazige foto, het is weekend geweest hè 8-)
 
Probleempje waar je tegenaan loopt is dat de remklauw nogal diep verzonken ligt in de velg. Daardoor liggen de klauw ophanging en de reactie-arm niet in het hart van de schijf. De remkracht ligt wel in het hart van de schijf dus je gaat een moment krijgen in de ophanging en/of de reactie-arm.
Even opletten dus, een bronzen bus kan niet veel moment opvangen want dan gaat hij alleen op de randjes dragen
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk, dank. Wat zou een normale dikte zijn om de schetsplaat van te maken? Komt wel een verzet in, maar niet heel veel denk ik.
Kans is groot dat ik in één van de remklauw-bouten een langere zet met een bus erachter om daar de arm aan te zetten.
 
Dat is een lastige.
Zoals het er nou uitziet moet ook die schetsplaat een moment opvangen en een plaat is daar niet zo heel goed in. Het zal al snel sterk genoeg zijn, het zal niet afbreken dus. Maar de torsiestijfheid van een vlakke plaat laat te wensen over en dat resulteert in verdraaien van de klauw met een soppig remgevoel ten gevolg.

Dus het is een beetje lastig om te zeggen wat een goede dikte is, dat hangt van een heleboel andere factoren af
 
Laatst bewerkt:
Kun je niet met een adapter de remschijf een stuk naar buiten halen?

Nee, dat gaat niet. Zijn de standaard smart schijven en die zitten tussen wiel en naaf opgesloten. Maar het valt wel mee hoor, verzet is niet zo groot.

Dit is hetzelfde idee, foto is gejat hoor;
720.jpg


Worden ook nagenoeg dezelfde klauwen. Hier is voor de as dóór de naaf gekozen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan