K100 en zijspan hersenspinsels

Vind ik ook, dit is de 'wifi' van Enigma. Hij heeft een as gemaakt die dóór de naaf loopt en dus een lager gebruikt. Ik wil ongeveer hetzelfde doen, maar dan met een bronzen bus en op een asje dat niet met het wiel meedraait. Lagertje zal dus amper draaien.

Klauw en schijf is nagenoeg hetzelfde, verzet dus ook.
 
Vind ik ook, dit is de 'wifi' van Enigma. Hij heeft een as gemaakt die dóór de naaf loopt en dus een lager gebruikt. Ik wil ongeveer hetzelfde doen, maar dan met een bronzen bus en op een asje dat niet met het wiel meedraait. Lagertje zal dus amper draaien.

Klauw en schijf is nagenoeg hetzelfde, verzet dus ook.

Enigma's as is wel veel dikker dan de jouwe, of zie ik dat verkeerd?
 
Klopt Kwastert, denk dat dat ook wel aan de materiaalkeuze ligt. Het gat in de naaf is ca 25mm. Valt dan goed te maken uit stukje rond 30.

Maar vraag aan jou, ik ben wat plaatwerk aan het spuiten en op één stuk blijft de lak 'brobbelen'. Denk silicone resten. Jij of iemand anders een idee hoe ik dit kan voorkomen? Is verf uit spuitbus, kan er dus niks aan toevoegen. Ik heb het ontvet met brake-cleaner.
 
Wat zit er onder? Als het siliconen zijn krijg je allemaal visseoogjes, rondjes zeg maar.
Als het craqueleert is het vaak opwerken van de ondergrond. Kun je een foto van het effect plaatsen?
 
Het is inderdaad meer craqueleren. De motor is door de vorige eigenaar blauw/paars gespoten. Zat er best fatsoenlijk op, verftype weet ik niet.
Eerst was het effect maar op een paar plekjes, die heb ik later geschuurd en nog eens geprobeerd. Het effect treed nu juist op náást het geschuurde.

Laatste poging heb ik er Motip filler opgespoten. Morgen als het goed droog is zal het wel weer schuren worden?
720.jpg
 
Dat is opwerken van de ondergrond. Die kan het oplosmiddel uit de spuitbus niet aan. Goed door laten drogen en weer gladschuren. En dan meerdere echt dunne lagen aanbrengen en tussendoor goed laten uitdampen is een mogelijke oplossing. En kaal schuren tot op de plaat is de beste oplossing........
 
Oké, bedankt voor de info. De tank zat/zit dezelfde lak onder en die is wel goed gelukt.
IK zal het wel helemaal schuren, zo groot is het niet.
 
Oké, bedankt voor de info. De tank zat/zit dezelfde lak onder en die is wel goed gelukt.
IK zal het wel helemaal schuren, zo groot is het niet.


Ik denk dat je ter plekke de nieuwe laag wat dikker gehad hebt. Of je hebt daar de oude laag meer 'open' geschuurd, zodat de oplosmiddelen beter in konden werken op de ondergrond.
 
Inmiddels weer wat verder. Ik dacht dat ik laatst de K goedlopend had, maar na een tijd stilstaan had ik weer hetzelfde euvel (verzuipen en niet zo'n beetje ook).
Schema bestudeerd en ik kwam steeds weer terug bij de temperatuur sensor. Ding blijkt niet enkel de fan aan te sturen maar verteld ook de inspuit unit hoe warm (of koud) de motor is. Mijn sensor gaf een oneindige weerstand en daardoor dacht de unit dat de motor op de Noordpool stond-->maximaal inspuiten. Getest met een stuk electrische tracing van de waterleiding ertussen en voila. Nw sensor erin en het is prima.

Maar wat betreft span, de bestelde naaf van Enigma was binnen. Dus achterwiel gemonteerd en de K gefixeerd op de brug op de juiste hoogte en de voorvork eruit gehaald. Positie van het voorwiel bepaald, pootjes gebogen en het spul in elkaar gehecht.

De schokbreker zit met tyraps vast, maar dat blijft niet zo ;-)
720.jpg
 
Las je nog een versteviging (onder of boven) tussen de twee vorkpoten? Anders gaan ze gegarandeerd draaien in de balhoofdplaten. Is mijn (praktijk)ervaring.
 
Las je nog een versteviging (onder of boven) tussen de twee vorkpoten? Anders gaan ze gegarandeerd draaien in de balhoofdplaten. Is mijn (praktijk)ervaring.

Jawel, dat staat voor vandaag of morgen op de planning. Wordt een stuk pijp waar ik netjes de ronding van de poten uit wil halen.
De schokbreker op de foto komt er niet op denk ik, diameter vind ik te groot. Ik heb er nog één van een k100 en die neem ik. De staat daarvan weet ik niet, maar het is wel handig om dezelfde als achter te nemen.

Ik vond het trouwens erg lastig om de voorpoten te richten dat ze 'recht' in de kroonplaat kwamen. De bussen onderop heb ik er haaks aan gehecht. Vervolgens ben ik heel lang met een grote blokhaak bezig geweest. Uiteindelijk kon ik een stuk rond 30 mm door beide bussen schuiven, dan zou het toch redelijk goed moeten zijn? In deze stand wil ik in ieder geval de brug ertussen lassen.
 
ik doe het altijd andersom.
In de onderste bussen zet ik een pasbus met dezelfde afmetingen als het scharnierrubber wat er later in komt.
Dan doe ik er een dikke Draadstang (M12 dacht ik) doorheen en zet de bussen met moeren op de juiste afstand.
De poten zet ik losjes in de kroonplaten en zet ze op het oog recht. Dan steek ik een lange stang door het balhoofd waarmee ik ook de naloop bepaal.
Die stang zit exact in het midden van je balhoofd, dus met de rolmaat kan ik dan de poten exact parallel stellen in de kroonplaten. meten is weten :)
Vervolgens leg ik de draadstang met scharnierogen op een garagekrikje, duw ze tegen de uitsparing in de poten en las ze dan vast.

zo weet ik zeker dat de poten zo goed mogelijk recht staan, maar nog veel belangrijker dat de scharnierbussen echt in 1 lijn onder de poten zitten. Dat is namelijk veel belangrijker dan dat je poten evenwijdig staan...

bij de Schommel van Max heb ik de poten juist bewust onderaan iets naar buiten gedraaid om voldoende ruimte voor de remmen te kunnen creeren.
 
op dit plaatje van de schommel voor Dasher kan je het wel aardig zien wat ik net heb proberen uit te leggen.
full
 
Duidelijk, bedankt. Is voor de volgende keer. Ik heb ook de afstand tussen de poten gemeten nét onder de kroonplaat en beneden net boven de bussen. Die is nu hetzelfde.
Al met al lijkt het me nu wel wat. Het spul is gehecht en zit vast in de kroonplaten. Als ik op de motor zit/sta kan ik het voorwiel zien en het lijkt aardig te sporen.

Ik heb het al eerder gezegd, ik pruts maar wat aan in de schuur en heb niet zoveel passtukken en meet spullen liggen. Ik gebruik maar een beetje wat er rond verspreid ligt.

Edit;@Enigma, ik zag dat jij een veer onder het balhoofd hebt geplaatst om het gewicht aan de rechterkant van de schommel te compenseren. Is dat dan zo goed voelbaar tijdens het rijden? Ik merk nu al dat het wiel iets naar rechts wil vallen op de brug. En werkt het?
 
Laatst bewerkt:
Edit;@Enigma, ik zag dat jij een veer onder het balhoofd hebt geplaatst om het gewicht aan de rechterkant van de schommel te compenseren. Is dat dan zo goed voelbaar tijdens het rijden? Ik merk nu al dat het wiel iets naar rechts wil vallen op de brug. En werkt het?

Ik heb het idee dat het werkt, op mijn andere zijspan (de Enigma 2) heb ik het met een gasveertje gedaan. Het nadeel daarvan is dat als die lek raakt je het niet ziet en de combinatie steeds meer naar rechts begint te trekken.
Er zijn er ook die, bij een rechtse enkelzijdige ophanging, het wiel iets uit het midden naar links plaatsen om het te compenseren.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt, ik ga het eerst maar eens proberen. Mijn verdere zijspan ervaringen zijn Urals/Dneprs met telescopen en heb een Suuz 750 met een schommel gehad. Die had ik ook zelf gemaakt, maar toen nog nooit van naloop,voorloop of wat dan ook gehoord.

Ik heb vandaag een verbinding tussen de poten gelast, laag, ongveer op halverwege de staande stukken. Vraag me nu af of dat wel zo handig is met inveren, maar zoveel veerweg zal ie voor toch niet hebben?
 
Paar foto's. Ik was niet tevreden met de dwarsverbinding zo laag. Ik had niet het idee dat het wiel zou raken met inveren, maar smoelde niet en wellicht komt het in de knoei met een spatbord. Zo is er in ieder geval meer ruimte.
720.jpg

De schokker is een achterschokbreker van een K, tussen de veer en de band is nog ruimte voor de reactie arm van de rem.
720.jpg

Te zien is waar ik eerst de dwarsverbinding had gemaakt
720.jpg

Volgens mij zit alles eraan en kan het afgelast worden. Ik heb geen bevestiging voor de stuurdemper gemaakt. Die wil ik proberen te combineren met de bovenste bevestiging van de schokbreker. Ik weet namelijk nog niet precies waar die komt.
720.jpg

Totaalplaatje
720.jpg


Ik ben er best blij mee. Streven is om hem deze week nog te lakken. Ik moet eind vd week voor een flinke periode naar Verweggistan en dan kan het mooi uitharden. Tegen dat ik terugkom is het zomer en kan ik vrij snel opbouwen. Bak,frame,schoren en wiel heb ik al. Kuip voor de motor ligt klaar. Streven is ook voor mij het EGT, nooit geweest en lijkt me wel leuk om ideëen op te doen.

Graag tips, commentaar als jullie denken dat ik wat vergeten ben. Dan kan ik gaan demonteren en aflassen.
 
Ziet er goed uit allemaal. Het enige wat ik nu de laatste jaren doe is de dwarsverbinding tussen de poten (zit bij mij ongeveer op dezelfde plek als bij die van jou) deelbaar te maken. Dat scheelt heel veel ellende met monteren. Omdat bij het lassen van de dwarsverbinding de boel altijd wat trekt (gebeurt trouwens ook weer bij poedercoaten) staan de twee poten niet meer parallel en zit je nogal te martelen om ze in het balhoofd te krijgen. Als de verbinding deelbaar is schuif je ze per stuk door de balhoofdplaten en bout je ze aan elkaar vast. Het is dus niet noodzakelijk om ze deelbaar te maken, maar het werkt wat makkelijker.
 
Laatst bewerkt:
Klopt wat je zegt. Ik zag de verbinding bij jou. Eerlijk gezegd heb ik ook behoorlijk gemarteld om ze er zo in te krijgen en mijn idee is om straks het hele zooitje eruit te halen met T-stuk en al. De poten kan verder niet heel veel mee gebeuren (zoals bij telescoop poten lekke keerringen enzo). Ik heb dan ook niet het idee dat ze er apart uit moeten kunnen.

Schilderen gebeurt bij mij gewoon met de kwast.

Ik heb hem zojuist van de brug gereden (wel aan de verkeerde kant trouwens en kon ternauwernood een krat bier ontwijken/lastig geen standaard). Ik heb wel al wel gemerkt dat de voorveer te slap is. Maar goed, het is gemaakt en een standaard veer, daar is tzt wel wat aan te doen.
 
.....Ik heb wel al wel gemerkt dat de voorveer te slap is. Maar goed, het is gemaakt en een standaard veer, daar is tzt wel wat aan te doen.

Ik heb ook een standaard K100 achterveer gebruikt in de voorvork van de WiFi. Maar bij mij zit ie volgens mij meer naar voren bevestigd op de schommel. Dat scheelt uiteraard ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan