Geen weerstand bij afwezigheid luchtbellen bij ontluchten

BikeMau5

MF'er
17 mrt 2012
75
0
Hoi Motorrijders,

Ik ben de remmen van mijn 2005 zx-6r aan het ontluchten na een revisatie en reiniging van de klauwen. Echter bouwt de cilinder geen druk meer op en zie ik bij het inknijpen van de remhendel de remblokken 1,5 mm naar buiten komen, zachtjes de remschijven aanraken en weer 1,5 mm naar binnen zakken als ik de hendel loslaat.

Bij het ontluchten hou ik deze volgorde aan: remcilinder, rechter klauw, linkerklauw. Er zit op de rechterklauw een dubbele banjobout welke de remleiding doorlust naar de linkerklauw. Deze leiding wordt zo laag mogelijk gehouden om luchtbellen zichzelf richting de remklauw te werken

Bij het ontluchten heb ik op alle plekken een constante stroom van schone remvloeistof, geen bellen. Ook niet na het langdurig op druk houden van het systeem.

Kan iemand me vertellen wat de oplossing of het probleem kan zijn?

Alle hulp is welkom! *O*

Alvast bedankt,

BM
 
Als er geen remkracht is zal er echt ergens nog lucht in zitten.

Ik zou eerst proberen om één remklauw op het systeem aan te sluiten. (Dus de enkele banjo bout gebruiken) Dan weet je zeker dat deze straks goed ontlucht is en kan je daarna de tweede er bij zetten.

De remklauw even los van het wiel maken zodat je deze kan bewegen wil ook nog wel eens helpen. De lucht kan dan door de beweging verplaatst worden.

Tegen de leidingen tikken om de luchtbel los te krijgen is ook nog een optie.
 
Toch ergens een luchtbel in de leiding, voor zover dat kan de remleiding in alle mogelijke hoeken duwen tijdens het ontluchten. Maar dat zal dan met name in de leiding tussen de klauwen zitten.
 
Vaak zit er achter de banjobouten een luchtbel die er moeilijk uit te krijgen is .
Wat kan helpen is deze banjobouten iets lossen terwijl je druk opbouwd waardoor de lucht verdwijnt .
 
Vaak zit er achter de banjobouten een luchtbel die er moeilijk uit te krijgen is .
Wat kan helpen is deze banjobouten iets lossen terwijl je druk opbouwd waardoor de lucht verdwijnt .

Hou ik nooit zo van.Zou betekenen dat je ook de dichtingsringen voor de tweede keer zou kunnen gebruiken.Als die bouten eenmaal aangedraaid hebbben gezeten zijn ze vervormd en samengeperst.Tis maar alu of koper.
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens op website van Stahlbus,hebben mooie banjobouten met ontluchter ingebouwd.Niks meer losdraaien,slangetje erop,nippel open en pompen maar.Heb die dingen al 7 jaar er op zitten en werken perfect.
 
Hartelijk dank voor de reacties :)

Bovenstaande heb ik allemaal meerdere keren geprobeerd. Het probleem is dat hij niet eens druk opbouwt wegens de afwezigheid van een vacuümwerking van de rempomp. Deze zuigt gewoonweg niet het reservoir leeg op het moment dat ze ook maar een miniem beetje druk op de remleiding voelt staan.

Ik ben gisteren naar Affetto in Overasselt geweest en Leo vertelde me dat een rempomp een vacuümgat heeft zitten welke zich aan de achterkant van de zuiger in de rempomp bevindt. De werking van dit gat zou door midden van een stelschroef afgesteld worden. Deze schroef zou immers de uiterste positie van de zuiger bepalen welke ervoor zou zorgen dat de zuiger bij het gat van de aanvoer van vloeistof kan komen. (Dit is wat mij in grote lijnen is verteld, op een ducatipomp is dit namelijk wel het geval..)

Nu heeft mijn rempomp niet een dergelijke stelschroef. Sterker nog: deze heeft slechts 1 ingang: (reservoir) en 2 uitgangen (ontluchtingsnippel en remleiding).

Heeft iemand ervaring met dergelijke rempomp? (het gaat om zo'n jongen: Rempomp op ebay) Kan het zijn dat ik het interne werk moet reviseren? Ik ben er van overtuigd dat alle remleidingen 100% luchtvrij zijn, er komt geen enkele mini-bel meer uit.
 
Laatst bewerkt:
Draai de banjobout op de hoofdremcilinder eens een halve slag los en knijp dan je remhendel nog eens in. Houdt wel een doek bij de banjobout want remvloeistof werkt beter dan verfafbijt. In het bovenste deel van de banjobout blijft altijd een luchtbel over die je op deze manier weg kan krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat je rempomp niet helemaal tot het einde terug komt en dat daardoor het hele kleine retour gaatje wat er in je pomp moet zitten net niet vrij komt. Hierdoor kan er niet genoeg remvloeistof in het cilindergedeelte van je rempomp stromen. Dat verklaart ook wrm je maar weinig vloeistof per slag verplaatst.

Of de rempomp is te klein qua diameter voor de grootte van de remzuigers waardoor je pomp te weinig vloeistof verpompt om de zuigers te verplaatsen en ook nog eens druk op kan bouwen.
 
Zit geen lucht in het systeem, je remzuigers zitten klem in de rubbers, daarom als je in de rem knijpt zie je de blokken bewegen en dan weer terug gaan in de tang.
Los dit eerst maar even op, maar gebruik geen WD40!!!!!!!
 
Denk dat je rempomp niet helemaal tot het einde terug komt en dat daardoor het hele kleine retour gaatje wat er in je pomp moet zitten net niet vrij komt. Hierdoor kan er niet genoeg remvloeistof in het cilindergedeelte van je rempomp stromen. Dat verklaart ook wrm je maar weinig vloeistof per slag verplaatst.

Of de rempomp is te klein qua diameter voor de grootte van de remzuigers waardoor je pomp te weinig vloeistof verpompt om de zuigers te verplaatsen en ook nog eens druk op kan bouwen.

dat zou, vooral met aftermarket hendels, zo maar eens kunnen.
ik heb het ook gehad na montage van cheap-ass hendels, alleen mijn rem was wel hard.
de boel kwam alleen niet helemaal meer vrij.
 
Er zitten geen aftermarket hendels op :) Ik heb de rempomp gedemonteerd en uit elkaar gehaald om te kijken of er vuiligheid aan de binnenkant van de cilinder zat. Dit was niet het geval. Ik heb een Brembo pomp van mijn broer kunnen lenen welke ik morgen monteer om te kijken of het probleem in de originele rempomp zit of in de ontluchting van de leidingen.

Ik zal morgen een update geven van de bevindingen, ik moet eerst nog een fijndradinge enkele banjobout scoren bij de locale Ducati dealert ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan