Norton Dominator van 1957 leeft weer

Dank je wel! Ik ben nog elke keer verbaasd als ik die motor zie staan. Te bedenken dat hij zo lang uit elkaar heeft gelegen, het is gewoon bizar.
 
Hallo Han,

Ik heb je topic laatst met veel plezier zitten lezen. Vooral die foto's op het eind maken het tot een prachtig verhaal.

Toeval wil dat vorige week het laatste nummer van Het Motorrijwiel op de mat viel en dat is voor het grootste deel gewijd aan de Norton Twins. Mooie artikelen en ook nog wat technische informatie.

Jammer dat ze jou niet op tijd gevonden want dat was ook een mooi artikel geworden. Er staat nog wel een soortgelijk verhaal; een Vlaming die hem in de jaren 50 nieuw kocht en er nog steeds dagelijks op rondrijd. In die jaren zo'n 900.000km...
 
Hallo Han,

Ik heb je topic laatst met veel plezier zitten lezen. Vooral die foto's op het eind maken het tot een prachtig verhaal.

Toeval wil dat vorige week het laatste nummer van Het Motorrijwiel op de mat viel en dat is voor het grootste deel gewijd aan de Norton Twins. Mooie artikelen en ook nog wat technische informatie.

Jammer dat ze jou niet op tijd gevonden want dat was ook een mooi artikel geworden. Er staat nog wel een soortgelijk verhaal; een Vlaming die hem in de jaren 50 nieuw kocht en er nog steeds dagelijks op rondrijd. In die jaren zo'n 900.000km...
Anders dus dan Bertus uut de Achterhoek, die met zien Norton om het leven gekomen is ... -O-
 
Hallo Han,

Ik heb je topic laatst met veel plezier zitten lezen. Vooral die foto's op het eind maken het tot een prachtig verhaal.

Toeval wil dat vorige week het laatste nummer van Het Motorrijwiel op de mat viel en dat is voor het grootste deel gewijd aan de Norton Twins. Mooie artikelen en ook nog wat technische informatie.

Jammer dat ze jou niet op tijd gevonden want dat was ook een mooi artikel geworden. Er staat nog wel een soortgelijk verhaal; een Vlaming die hem in de jaren 50 nieuw kocht en er nog steeds dagelijks op rondrijd. In die jaren zo'n 900.000km...

Ik weet niet of die redactie heeft zitten slapen, want ze zijn al in het najaar van 2014 door een kennis van mij geïnformeerd over mijn Norton en de restauratie daarvan.

Niet dat ik nou zo graag met mijn porum in een blad sta, want dat zal me echt jeuken, maar wel een gemiste kans op een mooi artikel.
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik denk dat jouw verhaal wel genoeg is voor een compleet artikel. Dit dossier was toch vooral een beschrijving van de modelgeschiedenis en op het eind een paar gebruikers met hun motor.
 
Wat overigens wel enorm scheelt, is dat als je effe de tijd neemt om te lezen, je op bladzijde 60 de eerste kolom halverwege ziet:
" In de jaren 60 was er in en rond Hoorn een clubje Nortonrijders waar Han.Sw.deel van uitmaakte."

De rest mag iedereen zelf lezen....... })
 
Han, je bent een ingewikkeld persoon, je hebt zo'n prachtige norton, ik ben jalours.. en dan begin je een topic over een tokkie-japanner-chopper-ding??
 
Wat overigens wel enorm scheelt, is dat als je effe de tijd neemt om te lezen, je op bladzijde 60 de eerste kolom halverwege ziet:
" In de jaren 60 was er in en rond Hoorn een clubje Nortonrijders waar Han.Sw.deel van uitmaakte."

De rest mag iedereen zelf lezen....... })


Ik heb het blad opgehaald, leuk dat ze iets plaatsen, maar daar wist ik dus niets van en hoe ze aan die informatie komen? Ik heb wel een vermoeden, alleen klopt het verhaal niet en dat is verder niet belangrijk, maar wel een beetje jammer en als ze het even hadden kortgesloten door mij te mailen of te bellen, dan had het wel geklopt.

Ik zal ze mailen.
 
Han, je bent een ingewikkeld persoon, je hebt zo'n prachtige norton, ik ben jalours.. en dan begin je een topic over een tokkie-japanner-chopper-ding??

Klopt, ik ben een nogal gecompliceerd figuur. Maar wat is er mis met een Super Magna? De Norton is alleen voor speciale gelegenheden en ik heb het weer zo te pakken dat ik er een fiets bij wilde hebben en dat zijn er twee geworden, een Yamaha en een Honda.

Beide jappers zijn ook lekker snel, zo snel dat je beseft dat er geen snelle auto's zijn, op een enkele exoot na.

Dat is lekker en dat is fijn.
 
Dont shoot me, I'm only the messenger.... :+


Overigens, blijft een mooi ding , die 99-er van jou. :}
 
Ik heb dat blad een mail gestuurd met de complimenten voor hun mooie artikelen over die oude Norton meuk en ik heb ze uitgelegd hoe het verhaal in elkaar steekt, met een link naar dit topic.

Maar geen antwoord gehad, ook niet een bevestiging en dat valt me toch wel van ze tegen. Dat blad ga ik niet meer kopen.
 
Laatst bewerkt:
Tja, ze zullen wel veel mail krijgen denk ik, maar een bevestiging vind ik altijd wel netjes.

Over de Norton: afgelopen vrijdag was het behoorlijk warm en dan kan zo'n luchtgekoelde motor behoorlijk heet worden. Ik reed naar een vriendje, bak koffie gedaan en ik zou de Norton met een welgemikte schop weer tot leven wekken, maar die gaf geen teken van leven.

Twee mannen mij duwen, maar helemaal niks. Dus kijken of ik vonk had en benzine en dat was er allemaal, maar helemaal niet willen lopen.

Na een uurtje klooien en veel trapwerk kwam er weer muziek uit en terug naar huis gaf hij geen verkeerde klap meer. Daar heb ik hem op de middenbok gezet, vijf minuten gewacht en weer met geen mogelijkheid willen lopen. Ik raakte een van de carburateurs aan en het viel me op dat die behoorlijk heet was en toen viel het kwartje: vapour lock.

En dan kun je starten tot je ballen uit je broek rollen, hij gaat het niet doen.

Origineel zit er op zo'n type 99 een enkele carburateur met een spruitstukje naar de twee inlaatkanalen, maar mijn zwager heeft er in 1970 twee carburateurs op gebeund met een spruitstuk dat bestaat uit een blok aluminium en we weten dat aluminium een voortreffelijke geleider is.

Zo'n cilinderkop wordt bloedheet en dus ook de carburateurs. Ik ben ff lekker gaan eten en na zo'n anderhalf uur weer naar zijne hoogheid gegaan en verdomd, met een trap liep hij als nieuw.

Dan lig je s'nachts te denken aan de oplossing en ik dacht dat de meeste moderne motoren de carburateurs niet meer koud op de cilinderkop hebben, maar met een stuk rubber er tussen.

Dus ben ik in het weekend gaan boren lassen en slijpen en heb vier spruitstukjes gemaakt en vanmiddag heb ik dat allemaal gemonteerd. Stukkie rubber slang tussen de kop en de carbs, de motor goed warm laten lopen (het regende) en tot nog toe is het starten en meteen lopen.

Als het morgen droog blijft gaan we een stuk blazen en kijken of dit de oplossing is. De kop werd bloedheet en de carbs bleven koud vanmiddag.

Foto:

SDC11461_zps1pnqhnc2.jpg


Dit is nog een proefje, als alles goed werkt ga ik een nettere oplossing maken.
 
Fijn om te horen. Ik heb me vrijdag leeg staan trappen op een MZ die na een snelweg rit en even tanken niet meer aan wou. Toch prettig dat ik niet alleen was. :')
Heeft, had de Norton helemaal geen isolator? Ook geen pertinax tussen de kop en de flens van de carburateur?
 
Bij de engelse meuk zit zo'n carburateur zo tegen de kop geschroefd. Zit wel een dun stukje bruine pakking tussen, maar het kan behoorlijk heet worden daar in die carburateur.

Toen ik er mee reed tussen 1966 en 1970 had hij een enkele carburateur en eigenlijk kan ik me niet herinneren dat ik ooit startproblemen heb gehad met een goed hete motor.

Norton-Dominator.jpg


Norton-1957-Dominatot-4.jpg


Kijk, zo is het origineel en dat zit ook ongeveer zo bij Triumph, BSA en al die andere engelse motoren.

Maar vrijdag was het echt dramatisch, je krijgt gasvorming in de carburateur en een brandbaar mengsel kun je vergeten. En vanmiddag heb ik hem echt goed heet laten lopen en de carburateurs bleven gewoon koud na een tijdje stilstand. Rubber is een uitstekende warmte isolator.
 
Ik kan me herinneren dat ik me met de Triumph TR7, met een 2 in 1 manifold, ook wel lens heb staan trappen als hij warm was. Dan moest je nog vlotteren, en dan verzoop hij weer.
Daar zat ook niets tussen, de Amal sluit keurig af met een O-ring.
Met je huidige oplossing kan je het originele luchtfilterhuis niet meer gebruiken. Als je er een hard kunststof of pertinax isolator tussen maakt gaat dat waarschijnlijk wel. Hoewel dat voor mijn MZ blijkbaar ook niet afdoende is.
 
Op die oude engelse motoren zat geen luchtfilter, dus dat probleem hebben we niet. Vanmiddag ga ik het allemaal uitproberen, ik ben benieuwd.
 
Bij de engelse meuk zit zo'n carburateur zo tegen de kop geschroefd. Zit wel een dun stukje bruine pakking tussen, maar het kan behoorlijk heet worden daar in die carburateur.

Toen ik er mee reed tussen 1966 en 1970 had hij een enkele carburateur en eigenlijk kan ik me niet herinneren dat ik ooit startproblemen heb gehad met een goed hete motor.

[afbeelding]

[afbeelding]

Kijk, zo is het origineel en dat zit ook ongeveer zo bij Triumph, BSA en al die andere engelse motoren.

Maar vrijdag was het echt dramatisch, je krijgt gasvorming in de carburateur en een brandbaar mengsel kun je vergeten. En vanmiddag heb ik hem echt goed heet laten lopen en de carburateurs bleven gewoon koud na een tijdje stilstand. Rubber is een uitstekende warmte isolator.

Het lijkt me dat een enkele carburateur toch meer koeling krijgt dan twee exemplaren omdat er meer lucht doorheen stroomt. Overigens heb ik het ook wel eens gehad op mijn Honda terwijl daar wel rubberen manchetten opzitten. Vergeet niet dat de boel aardig heet kan worden door de straling alleen al. Loopt hij niet wat te arm?
 
Bij russische zijkleppers zetten ze soms naast een dikke pakking ook een hitteschildje van blik tussen blok en carb. misschien een idee?
 
Terug
Bovenaan Onderaan