RIP Voorvork - steenslag

T_Gixxer

MF veteraan
11 mrt 2011
1.641
0
IJmuiden
Dit is de RSU voorvork van mijn gsxr, en uiteraard zoek ik voor een vervangende vork. Is het voorlopig een kwestie van even fijn oppoetsen/opschuren voor een ritje of is het een doodswens? :')
2hozcr4.jpg

2myt84h.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoe ziet 't "spatbord" van jouw fiets er uit? Ik krijg met een origineel spatbordje dát soort grappen niet voor elkaar bij een USD voorvork, laat staan met een (goed) aftermarket Carbon schermpje.

Foto's zijn overigens niet van USD poten :N
 
Laatst bewerkt:
Aiai ziet er niet best uit, mijn cb-1tje uit '89 heeft ook wat pitting, met het blote oog bijna niet zichtbaar en het laat de poten heel ietsje zweten, maar dat is absoluut niet te vergelijken met de kraters te zien in deze foto's.
 
Je zou het eventueel met scotchbrite glad kunnen schuren zodat de keerring niet stuk wordt getrokken.
Maar het zal toch een keer vervangen moeten worden.
 
Ik heb het al gladgeschuurd met zeer fijn schuurpapier, dus als ik er met de vinger overheen ga voelt het glad aan. De grotere gaten voel je door het dikteverschil maar niets scherps.

Het zal toch wel even mee kunnen voor een paar honderd km? Dan wil ik de vervangende vork ook aanpassen door er iets beschermends voor te doen zoals een lap rubber oid.
 
Laatst bewerkt:
Steenslag is niet zo'n probleem. Een jaar doorrijden zonder ook maar een keer een doek er over heen te halen of even poetsen met iets wat een beschermlaagje achterlaat is dat wel.
Inderdaad, de steenslag is maar een klein miniscuul pitje, maar het is de roest die onder de chroomlaag komt en er van onderen van de poot af drukt.

Ik heb zelfs pitten op de poten tussen het T-stuk en kroonplaat, geen idee hoe dat voor elkaar is gekregen :')
 
Laatst bewerkt:
Dit is geen steenslag maar gewoon slecht onderhoud van de vorige eigenaren.
Nooit een doekje met siliconenspray na een regenrit / buiten stallen / winter rijden. '(

Suzuki heeft er trouwens wel meer last van. (slechte gebruikers of matige chroom kwaliteit?)

 
Upside-up :?

RSU lijkt mij de correcte (meest gebruikte) term.

Zolang er geen olie langs de poten loopt...... Voor hoelang dit goedgaat :/

Je kan met een epoxy de putjes opvullen en gladvijlen, schuren en polijsten.
Pokkewerk B| maar het kan...

Of de poten opnieuw laten hardchromen, goedkoper dan nieuwe en beter dan imitatie (en ook dan nog goedkoper)
 
Upside-up :?

RSU lijkt mij de correcte (meest gebruikte) term.

Zolang er geen olie langs de poten loopt...... Voor hoelang dit goedgaat :/

Je kan met een epoxy de putjes opvullen en gladvijlen, schuren en polijsten.
Pokkewerk B| maar het kan...

Of de poten opnieuw laten hardchromen, goedkoper dan nieuwe en beter dan imitatie (en ook dan nog goedkoper)

Met epoxy opvullen? Hoe lang blijft dat zitten?

Idd, Right Side Up.
Maar opnieuw hard verchromen kan ook. 150-200 euro, paar knaken voor een set keerringen en good to go.

(Had jij me gebeld/gemaild mbt de voorvork?)

:Y
 
Ik heb niks te verliezen, dus ik wil het best zo even proberen. Het gaat er dan voornamelijk om dat de epoxy op de plekken blijft waar de vork zelden komt, zodat die plekken in ieder geval roestvrij blijven.

Als ik een manier heb gevonden om mijn voorvork goed te beschermen tegen steenslag dan ga ik wel denken aan verchromen, anders neig ik meer naar een ombouw tot USD want anders blijf ik verchromen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan