korter draaien supersport

jonathan82

Rookie
12 apr 2015
20
0
menen
hallo iedereen ,

ik heb 2 weken geleden een aprilia sl1000 falco gekocht , dit is mijn eerste supersport, ik heb altijd met een yamaha virago gereden, dus een groot verschil van motor

de aprila is een 2-cilinder dus bikt redelijk veel in te hoge toeren of als ik traag wil rijden
ik ben altijd geneigd in bochten of ronde punten om te remmen of te weinig gas te geven of te kort met stuur te draaien

hebben jullie tips om perfect of toch zeer goed te draaien met deze motor?


alvast bedankt

grts
 
Ik kan niet veel maken van de codetaal uit de openingspost, maar ik ga het proberen. Een 1000cc supersport heeft waarschijnlijk lange versnellingen, want hij is gebouwd voor het circuit en niet voor op staat. Als je er op staat stoer mee wilt doen, moet je ook stoer rijden ;) flink gasgeven en plat door de bocht, dan bokt ie ook niet.
 
Idd gewoon wat meer afschuinen ik heb voor mn falco ook een oldtimer gehad. Ik heb om te wennen gewoon op een parkeerterrein wat geoefend. En na een paar ritjes werd het vanzelf beter. De motor wil wel kort draaien maar je moet gewoon ff het vertrouwen vinden :P
 
Het is me niet helemaal duidelijk of je nu het reguliere bochtenwerk bedoeld of het z.g.n. straatje keren.

Straatje keren:
Geef iets meer gas om de motor gelijkmatiger te laten lopen en pak licht de achterrem erbij om het teveel aan snelheid af te remmen. Verder de motor goed afschuinen. Druk de motor daarvoor van je af naar links of rechts en blijf zelf rechterop zitten. Hoe schuiner de motor hoe krapper de bocht die hij kan maken.

Gewone bochten:
Snel en scherp sturen doe je met je stuur. Ja, je moet je gewicht ook verplaatsen maar daarmee kan je niet snel en precies mee sturen. Wel stuur je met je stuur andersom dan je zou verwachten. Dus stuur naar linksdraaien om naar rechts te gaan en vise versa.

Kijk verder eens naar je banden. Dus bandenspanning, bandenmaat en slijtage.
 
Grote kans dat er nog een originele vertanding, tel even je tandwiel tandje voor en achter en vergelijk die even met dit topic: Chain and Sprocket kit question? op het Aprilia forum.

Volgens mij hebben de meeste 2 tandjes groter achter, en/of 1 tandje kleiner voor.
Bij mijn tuono zit er ook een kleiner tandwiel voor op, daarmee pak je makkelijker rotondes/korte bochten. Je verliest dan een paar km topsnelheid, maar die gebruik ik toch niet.
 
Ik kan niet veel maken van de codetaal uit de openingspost, maar ik ga het proberen. Een 1000cc supersport heeft waarschijnlijk lange versnellingen, want hij is gebouwd voor het circuit en niet voor op staat. Als je er op staat stoer mee wilt doen, moet je ook stoer rijden ;) flink gasgeven en plat door de bocht, dan bokt ie ook niet.

is geen echte circuit motor , en is ook de bedoeling niet dat ik op circuit ga
het is ook niet om stier mee te doen, ik ben enkel een motor fanaat en heb deze motor goedkoop kunnen kopen wegens een scheiding
het is enkel moeilijk voor mij om hem nu onder de knie te krijgen bij het sturen
 
bedankt iedereen a voor de hulp
ik probeer alleszins iedere dag te rijden en te proberen
maar ik heb net vernomen dat ik met een zeer slechte achterband zit , waarschijnlijk super goedkoop ,
op rotondes schuift mijn achterste band altijd
vanmiddag vliegt er al een nieuwe band op
en volgende week ga ik binnen om te kijken om hem helemaal op punt te zetten
ik heb nog nooit met een 2-cilinder gereden maar ik denk ook echt dat hij niet goed is afgesteld
als ik hem kocht en ik starte hem liep hij zowiezo op 2000 toeren als hij warm had
als ik hem afstel naar 2000 toeren maakt hij geluid van een brommerke die 20 jaar oud is :D
het is ook moelijk om gelijlmatige snelheid te houden, gisteren moest ik in de file 30 km/uur rijden en ik kon dit niet ik moest al schokkend verder rijden :p
 
bedankt iedereen a voor de hulp
ik probeer alleszins iedere dag te rijden en te proberen
maar ik heb net vernomen dat ik met een zeer slechte achterband zit , waarschijnlijk super goedkoop ,
op rotondes schuift mijn achterste band altijd
vanmiddag vliegt er al een nieuwe band op
en volgende week ga ik binnen om te kijken om hem helemaal op punt te zetten
ik heb nog nooit met een 2-cilinder gereden maar ik denk ook echt dat hij niet goed is afgesteld
als ik hem kocht en ik starte hem liep hij zowiezo op 2000 toeren als hij warm had
als ik hem afstel naar 2000 toeren maakt hij geluid van een brommerke die 20 jaar oud is :D
het is ook moelijk om gelijlmatige snelheid te houden, gisteren moest ik in de file 30 km/uur rijden en ik kon dit niet ik moest al schokkend verder rijden :p

Stationair?is wel vrij hoog :')
Moet,volgens mij,1000 of eerder minder toeren per minuut stationair draaien
 
Wat je beschrijft, lijkt me normaal gedrag voor een tweecilinder. De een vind het geweldig, de ander kan er niet aan wennen.... Je moet er mee leren omgaan, vooral op lage snelheid.
 
wa die pk betreft heb ik een formulier van de testbank van de vorige eigenaar
, zodus ik kan dan maar vertellen wat ik op papier zie
de motor staat op full power maar wat heeft dit er hier eigenlijk in godsnaam mee te maken
ik vraag tips bij het draaien
ik kan er ook niet aan doen dat er hier sommige weer jaloers zijn he
 
Even voor de duidelijkheid ,zelf de meest sterke v twin 1000 cc brommers(supersport) als bv de ducati 999 hebben geen 156 pk,laat staan een terug getunded rsv 1000 blok :')
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan