Tekort olie?

9 dec 2006
164
0
Westfriesland
Ik ben bezig met het vervangen van mijn motorolie.

Volgens het handboek moet ik bij een olie+filter wissel 2400ml bijvullen.

Nu heb ik 2000ml bijgevuld, maar mijn pijlglas staat nu al halverwege. Ik neem aan dat dit voldoende is? Of gewoon het handboek volgen, en tot 2400ml doorgaan, en het pijlglas tot max. toe vullen?
 
Ik ben bezig met het vervangen van mijn motorolie.

Volgens het handboek moet ik bij een olie+filter wissel 2400ml bijvullen.

Nu heb ik 2000ml bijgevuld, maar mijn pijlglas staat nu al halverwege. Ik neem aan dat dit voldoende is? Of gewoon het handboek volgen, en tot 2400ml doorgaan, en het pijlglas tot max. toe vullen?

Motor starten ff laten draaien. Motor uit en wachten dat alles gezakt is,dan kijken wat voor geschreven is op de midden bok of zijstandaard.
En na peilen en eventueel bijvullen.
 
Hij gooid het er net in... dus warm rijden en laten zakken lijkt me niet nodig.

Gewoon het handboek volgen en de aangegeven hoeveelheid er in mikken.

Of bedoel je dat je de filter niet hebt vervangen? Dan ietsje minder natuurlijk, verder vullen tot het kijkglaasje max aangeeft. Wel de motor netjes rechtop zetten ;)
 
Laatst bewerkt:
Hij gooid het er net in... dus warm rijden en laten zakken lijkt me niet nodig.

Gewoon het handboek volgen en de aangegeven hoeveelheid er in mikken.

Sommige motoren dienen juist gepeild te worden na een paar minuten stationair draaien en vervolgens weer even wachten.

Ik stel voor dat je de peilinstructie in je werkplaatshandboek volgt.
 
Hij gooid het er net in... dus warm rijden en laten zakken lijkt me niet nodig.

Gewoon het handboek volgen en de aangegeven hoeveelheid er in mikken.

Of bedoel je dat je de filter niet hebt vervangen? Dan ietsje minder natuurlijk, verder vullen tot het kijkglaasje max aangeeft. Wel de motor netjes rechtop zetten ;)

Met deze theorie hoef je de fiets ook helemaal niet te peilen.
Staat toch voorgeschreven .
en en als het fout gaat blaas je toch gewoon je keerringen eruit.

Mijn optiek en ervaring altijd beginnen met het systeem te vullen met minder vloeistof/olie dan voorgeschreven is.
Dan heb je achteraf geen problemen met olie eruit te halen of een keerring die eruit ligt.
Of nog erger vb. dat een diesel motor op hol slaat dat is een extreem geval natuurlijk.
 
Met deze theorie hoef je de fiets ook helemaal niet te peilen.
Staat toch voorgeschreven .
en en als het fout gaat blaas je toch gewoon je keerringen eruit.

Mijn optiek en ervaring altijd beginnen met het systeem te vullen met minder vloeistof/olie dan voorgeschreven is.
Dan heb je achteraf geen problemen met olie eruit te halen of een keerring die eruit ligt.
Of nog erger vb. dat een diesel motor op hol slaat dat is een extreem geval natuurlijk.
:^ gewoon vullen tot de max met peilen even laten draaien en bijvullen. nog een keer laten draaien en als er niks bijmoet kan je gaan rijden. :Y
 
Volgens het handboek moet ik de motor even stationair laten draaien, en dan weer pijlen.

Ga ik dat even doen, maar wilde het voor de zekerheid nog even navragen.
full
 
Achteraf gezien begrijp ik het ook wel, je oliefilter is natuurlijk helemaal leeg.

Bedankt voor de hulp!

Ja, en het is ook beter om eerst je oliefilter met olie te vullen voordat je hem vastschroeft. Anders heb je een hele grote luchtbel in je systeem. Bij de eerste keer starten gaat die luchtbel langs je nokkenassen, en lopen die eventjes droog.

Drooglopende nokkenassen is zo'n beetje het laatste wat je wil, want het verkort de levensduur van je motor aanzienlijk.
 
Ja, en het is ook beter om eerst je oliefilter met olie te vullen voordat je hem vastschroeft. Anders heb je een hele grote luchtbel in je systeem. Bij de eerste keer starten gaat die luchtbel langs je nokkenassen, en lopen die eventjes droog.

Drooglopende nokkenassen is zo'n beetje het laatste wat je wil, want het verkort de levensduur van je motor aanzienlijk.

de filter hangt bij mijn fiets op de voorzijde van het blok. dus als ik de filter wil plaatsen dan is deze al leeg gelopen voor dat deze gemonteerd is, op jouw manier?
hoe los je dat op ?
 
Ja, en het is ook beter om eerst je oliefilter met olie te vullen voordat je hem vastschroeft. Anders heb je een hele grote luchtbel in je systeem. Bij de eerste keer starten gaat die luchtbel langs je nokkenassen, en lopen die eventjes droog.

Drooglopende nokkenassen is zo'n beetje het laatste wat je wil, want het verkort de levensduur van je motor aanzienlijk.
Olie plakt he... nokkenassen lopen echt niet direct droog...
 
Als je je oliefilter kan vullen moet je dat gewoon doen, meestal staat dat ook wel in het werkplaatshandboek, maar niet altijd.

Bovenstaande filters die je dus kan vullen, moet je dus ook gewoon vullen, des te eerder heb je oliedruk, beter voor alles.
 
Terug
Bovenaan Onderaan