Tekort olie?

9 dec 2006
164
0
Westfriesland
Ik ben bezig met het vervangen van mijn motorolie.

Volgens het handboek moet ik bij een olie+filter wissel 2400ml bijvullen.

Nu heb ik 2000ml bijgevuld, maar mijn pijlglas staat nu al halverwege. Ik neem aan dat dit voldoende is? Of gewoon het handboek volgen, en tot 2400ml doorgaan, en het pijlglas tot max. toe vullen?
 
Met deze theorie hoef je de fiets ook helemaal niet te peilen.
Staat toch voorgeschreven .
en en als het fout gaat blaas je toch gewoon je keerringen eruit.

Mijn optiek en ervaring altijd beginnen met het systeem te vullen met minder vloeistof/olie dan voorgeschreven is.
Dan heb je achteraf geen problemen met olie eruit te halen of een keerring die eruit ligt.
Of nog erger vb. dat een diesel motor op hol slaat dat is een extreem geval natuurlijk.

Als je de fabriekshoeveelheid erin mikt na loshalen van carterplug én oliefilter blaas je er echt geen keerring uit hoor, de hele stuntwereld rijd met pak 'm beet een liter extra en die zijn echt niet hele dagen keerringen aan het wisselen.
 
Als je de fabriekshoeveelheid erin mikt na loshalen van carterplug én oliefilter blaas je er echt geen keerring uit hoor, de hele stuntwereld rijd met pak 'm beet een liter extra en die zijn echt niet hele dagen keerringen aan het wisselen.

Jij zegt het, maar dat zal zijn redenen wel hebben . Het enige wat ik dan kan bedenken waarom dat ze i meer olie erin gooien dat deze motoren veel op het achterwiel rijden daardoor het blok een andere hoek krijgt.en zo er geen spat smering is.
Maar waarom gooien ze dan daadwerkelijke meer olie in het blok?
 
Jij zegt het, maar dat zal zijn redenen wel hebben . Het enige wat ik dan kan bedenken waarom dat ze i meer olie erin gooien dat deze motoren veel op het achterwiel rijden daardoor het blok een andere hoek krijgt.en zo er geen spat smering is.
Maar waarom gooien ze dan daadwerkelijke meer olie in het blok?

Heeft te maken met de olieaanzuiging, veel carterpannen zijn zo gevormd dat bij lang op het voor óf achterwiel rijden de aanzuigleiding droog komt te staan.

Maargoed, een blok loopt echt maar zo niet stuk op teveel olie, dat is een mythe hier. Al gooi je er te veel in (en dan praten we over een liter extra of meer, niet de 100mL extra die nog in je blok zit na het verversen) dan nog zal het teveel aan olie er normaliter via de carterventilatie uitgeblazen worden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog nooit in een wphb gelezen vul de olie filter.

Start de motor zondef dat deze aanslaat.
Maar goed olie is bijgevuld en staat op peil, volgende keer een beurtje!

Lees: monteer het filter nadat je het in de olie gezet hebt. "Nat monteren" dus.
Daardoor hoeft het filter niet eerst in het blok gevuld te worden en zal de olie veel eerder door het hele systeem gaan stromen = minder slijtage.
 
Je kan beter op 50% van de peil'range' zitten

Als je dit bij een kawa zzr1100 doet dan weet je 200% zeker dat je krukas aan gort loopt.

Tot een halve liter extra olie boven max peil kan in geen enkel model of type motor(blok) zowel koekblik als motorfiets enige vorm van schade veroorzaken of ervoor zorgen dat een blok kapot loopt of keerringen er uit klappen.

Sterker nog bij een FZR1000 wordt er tot 1 ltr extra olie in het blok gemikt juist om te voorkomen dat deze bij regelmatig wheely trekken kapot lopen.
 
Ik heb nog niks gehoord over de spatsmering bij de motor fiets.dan ben ik ook wel benieuwd naar want als de Hoeveel Olie niet klopt want dan slaap de Wang en in de Olie of niet krijg je schuim voorming en geen smering meer, mar zal er te weinig in zitten
 
Ja, en het is ook beter om eerst je oliefilter met olie te vullen voordat je hem vastschroeft. Anders heb je een hele grote luchtbel in je systeem. Bij de eerste keer starten gaat die luchtbel langs je nokkenassen, en lopen die eventjes droog.

Drooglopende nokkenassen is zo'n beetje het laatste wat je wil, want het verkort de levensduur van je motor aanzienlijk.

je kan ook even starten met de killswitsch op of, totdat het lampje uitgaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan