kortsluiting solenoid tijdens het rijden xv920

matteke

Rookie
29 aug 2013
19
0
venlo
Hoi,

Vanmiddag lekker aan het toeren met een maat van me, toen plotseling alles uitviel. Door een laatste plofje al dweilend tussen een paar vrachtwagens door de vluchtstrook weten te bereiken.
Anwb gebeld, en die ondekte dat er een fikse kortsluiting is ontstaan door de solenoid start relais.
De pluspool van de nieuwe accu is compleet weg gesmolten.
Als we startkabels rechtstreeks op de startmotor zetten , dan draait ie wel rond. Maar verder geen vonk of verlichting.
Morgen eerst een nieuw solenoid en accu zien te krijgen.
Maar waarom hij geen vonk geeft begrijp ik niet goed.
Of kan dit ook komen door een defect start relais ?

Groetjes
Uit venlo
 
Laatst bewerkt:
Nou,

Ben stap voor stap gaan meten, en ben tot de conclusie gekomen dat de onstekingsspoelen beide defekt zijn en het startrelais.
Dat maar eerst vervangen dan maar verder kijken.
 
De solenoid zit tussen de plus van de accu en startmotor.
Als er onder het rijden sluiting ontstaat
gaat de startmotor draaien.
En dat lijkt me wel op te vallen door een geluid.
Een accu pool kan ook heel heet worden
door vevuilde en/of losse verbinding.
 
De solenoid zit tussen de plus van de accu en startmotor.
Als er onder het rijden sluiting ontstaat
gaat de startmotor draaien.
En dat lijkt me wel op te vallen door een geluid.
Een accu pool kan ook heel heet worden
door vevuilde en/of losse verbinding.
Een solenoid is een spoel zoals die b.v. gebruikt word voor een lineaire motor.
Ik denk dat ze de spoel van het startrelais bedoelen maar als daar sluiting in komt heeft dat geen gevolgen zolang je de startknop niet bediend en al bedien je die wel dan spring je zekering.
 
Nou,

Ben stap voor stap gaan meten, en ben tot de conclusie gekomen dat de onstekingsspoelen beide defekt zijn en het startrelais.
Dat maar eerst vervangen dan maar verder kijken.
Is je laadspanning niet veel te hoog geweest waardoor de bobines defect zijn geraakt?
Spanningsregelaar stuk?
Hoe heb je vastgesteld dat je startrelais stuk is?
rare combinatie.
 
saTzB6


Zo ziet een Accu Pool eruit na een kortsluiting
 
Nou,

Het startrelais is op 1 of andere reden losgraakt. En heeft met een aansluiting tegen het chassis gelegen. Op die plek is nu een soort van las plek te zien.
Zo'n relais kun je gwoon doormeten.. door spanning op het spoeltje te zetten en dan tussen de klemmen van het contact te meten.
Ook heb ik voor de zekerheid met startkabels het relais overbrugt, en toen begon de startmotor te draaien.
De spanningsregelaar is inderdaad iets waar ik nog niks meegedaan heb.
Zal daar morgen eens naar kijken.
Bedankt voor de tip.
 
Hoi,

Vanmiddag lekker aan het toeren met een maat van me, toen plotseling alles uitviel. Door een laatste plofje al dweilend tussen een paar vrachtwagens door de vluchtstrook weten te bereiken.
Anwb gebeld, en die ondekte dat er een fikse kortsluiting is ontstaan door de solenoid start relais.
De min pool van de nieiwe accu is compleet weg gesmolten.
Als we startkabels rechtstreeks op de startmotor zetten , dan draait ie wel rond. Maar verder geen vonk of verlichting.
Morgen eerst een nieuw solenoid en accu zien te krijgen.
Maar waarom hij geen vonk geeft begrijp ik niet goed.
Of kan dit ook komen door een defect start relais ?

Groetjes
Uit venlo

Op de foto zie ik toch echt een + pool die weg is :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan