gewicht, vermogen en dan remmen...?

patrickZ

MF veteraan
3 jul 2005
15.085
10.985
nultwintig
Hallo,

Ik ben met een projectje bezig,
Betreft een 700, of 1100cc wat klassiekkere motor (uit jaren 80)
Ik wil daar een USD opzetten, maar omdat deze van een enduro komt, heeft deze maar een remschijf,
Wel weer een 320 schijf..
De "lichtste" motor weegt 230 kg, de "grotere" nog 30kg meer...
Heb ik dan met dat ene schijfje voldoende remvermogen...
Gaat niet om hele hoge snelheden, maar meer over t gewicht...

De lichtere motor waar ik meer interesse in heb, en te koop staat, daar wordt niet op gereageerd.... helaas... :(

Duzzz
Wie heeft er een idee hoe dit gaat uitpakken....?
 
Laatst bewerkt:
Wat is het gewicht van een oude cb750 met een remschijf?
Het zal wel kunnen maar het ligt er aan hoe hard je wil remmen.
Ik denk wel dat je er goed aan doet om de veren in de voorvork te vervangen voor zwaardere veren.
 
Door de juiste overbrengingsverhouding te kiezen (componenten) kun je met een enkele schijf net zo hard remmen als met een dubbele. De ontwikkelde warmte gaat echter allemaal in die ene schijf en dat ene paar blokjes zitten.
 
Door de juiste overbrengingsverhouding te kiezen (componenten) kun je met een enkele schijf net zo hard remmen als met een dubbele. De ontwikkelde warmte gaat echter allemaal in die ene schijf en dat ene paar blokjes zitten.

^)

Voor op de Nederlandse openbare weg denk ik dat je voor een oldtimer best goed weg kunt komen met een enkele schijf, ik neem aan dat er niet extreem sportief mee gereden zal worden, dat ie niet het circuit op gaat en ook dat er geen sterke afdalingen mee worden gereden.
 
Voorveren vd USD worden idd aangepast aan t gewicht vd motor, dus dat zal geen issue zijn,
Veren worden ook korter, dus t zal geen halve enduro worden...knijpert aan t stuur zal niet veranderen,
De schijf krijgt wel idd de rem vd KTM, dus dubbele zuigerremklauw..
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe sterk die USD is, maar de lichte motor weegt 230 en de zware 260 kg. Met berijder heb je het dan al over 310 of 340 kg. Er van uit gaande dat de veren sterk zat zijn (en de schokdempers?) en de remschijf en blokken voldoende remkracht ontwikkelen, heb ik een zorg.
Bekend euvel van motoren met maar één remschijf en flink remmen is dat de voorvork gaat torderen. Alle stopkracht zit aan één kant van het wiel. Bij een auto met aan één kant werkende remmen is het probleem dat die auto naar links dan wel rechts trekt als je remt, dus naar de kant waar de rem zit. Je USD voorvork gaat trekken/draaien (= torderen) naar de kant waar de remschijf zit. Als je met 50 km in de stad een keer vol in de ankers moet, komt er best veel kracht op die remmen te staan en dus op de vork. Laat staan als het harder gaat.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe sterk die USD is, maar de lichte motor weegt 230 en de zware 260 kg. Met berijder heb je het dan al over 310 of 340 kg. Er van uit gaande dat de veren sterk zat zijn (en de schokdempers?) en de remschijf en blokken voldoende remkracht ontwikkelen, heb ik een zorg.
Bekend euvel van motoren met maar één remschijf en flink remmen is dat de voorvork gaat torderen. Alle stopkracht zit aan één kant van het wiel. Bij een auto met aan één kant werkende remmen is het probleem dat die auto naar links dan wel rechts trekt als je remt, dus naar de kant waar de rem zit. Je USD voorvork gaat trekken/draaien (= torderen) naar de kant waar de remschijf zit. Als je met 50 km in de stad een keer vol in de ankers moet, komt er best veel kracht op die remmen te staan en dus op de vork. Laat staan als het harder gaat.

kompleet mis.

een auto-wiel trekt scheef omdat het maar aan 1 kant vast zit. een moto-voorwiel zit aan 2 kanten vast.
 
Aan de ene kant zou je zeggen dat het zou kunnen, want de ene vorkppot zal gewoon de kracht van de remklauw te verduren krijgen van de remklauw. Aan de andere kant, als die kracht significant zou zijn, zou dat betekenen dat een motor met enkele schijf voorop ook je rijrichting zou beïnvloeden bij hard remmen, maar dat gebeurt absoluut niet. Heeft denk ik te maken met de stijfheid van de voorvorkconstructie, die laat geen spelling toe en daardoor is het mogelijk dat je een stoppie kunt maken met een enkele schijfrem voorop.
 
Bekend euvel van motoren met maar één remschijf en flink remmen is dat de voorvork gaat torderen. Alle stopkracht zit aan één kant van het wiel. Bij een auto met aan één kant werkende remmen is het probleem dat die auto naar links dan wel rechts trekt als je remt, dus naar de kant waar de rem zit. Je USD voorvork gaat trekken/draaien (= torderen) naar de kant waar de remschijf zit. Als je met 50 km in de stad een keer vol in de ankers moet, komt er best veel kracht op die remmen te staan en dus op de vork. Laat staan als het harder gaat.

_O-
 
Jouw kennis had ik hoger ingeschat. Het is een bekend euvel van voertuigen met een voorvork waar maar aan één kant het remvermogen wordt opgewekt. Kwestie van mechanica.

En lees dit draadje nog eens door: Stabiliteit van voorvork zónder voorspatbord..?

Of deze Motorshopper: Test: Honda CB 250 (1998) door beeperhorrie

:W


Ja sommige mensen hebben echt geen idee wat motorrijden inhoud...

Ik stam nog uit het tijdperk van de houten wielen, en als wij met motoren met een schijf moesten remmen, dan zetten we ons schrap, 2 handen aan het stuur, liefst aan de remkant, en als we dan remden, met man en macht proberen dat stuur recht te houden, want die trok altijd naar de kant van de schijf, en voor je het wist stond je achterste voren.....
Wat een opluchting die dubbele schijven, eindelijk bleef hij recht met remmen....

|( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |(
 
Ja sommige mensen hebben echt geen idee wat motorrijden inhoud...

Ik stam nog uit het tijdperk van de houten wielen, en als wij met motoren met een schijf moesten remmen, dan zetten we ons schrap, 2 handen aan het stuur, liefst aan de remkant, en als we dan remden, met man en macht proberen dat stuur recht te houden, want die trok altijd naar de kant van de schijf, en voor je het wist stond je achterste voren.....
Wat een opluchting die dubbele schijven, eindelijk bleef hij recht met remmen....

|( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |(


Gelukkig had de gemiddelde schijfrem in het verleden zo weinig remvermogen, dat op een normale weg zelfs blokkeren al uitgesloten was.
 
De banden hadden zo weinig grip, dat de wielen toch blokkeerden.

De schijfrem op mijncb 550 is zo slecht, dat ik bijna een schone onderbroek nodig had tijdens de proefrit. Alles losgehad, schoongemaakt etc. Weinig verbetering. Blokkeren wou niet, zelfs niet met een 15 jaar oude verdroogde band. Honda adverteerde zelfs met het feit, dat de remmen niet konden blokkeren. Met goede remmen voel je de voorvork buigen, maar met 2 schijven ga je wel rechtdoor :P
 
De "spillepootjes" van oude motoren - ik heb er ook mee gereden - wilden torderen omdat de motor soms nu eenmaal een andere kant op wilde dan de wielen, omdat frames gemaakt werden van elastiek, en doorsnee achterweging nog het meest op een setje fietspompen leek. Wielen, als ze maar snel genoeg draaien, willen alleen maar rechtdoor. Remmen met een enkele schijf in het voorwiel had daar weinig mee te maken, al was het maar omdat de remkracht destijds niet veel voorstelde, en ook motoren met dubbele remschijf hadden er last van.

Als je nou de voorgenomen voorrem in een 30 jaar oud vorkje zou plaatsen, dan zou het weleens spannend kunnen worden. Maar i.c.m. up-side-down die je óók wilt gebruiken (zowiezo al minder gevoelig voor torderen, i.v.m. constructie) verwacht ik dat het wat dat aangaat wel in orde komt.

Hoe een rem die bedoelt was voor een motor met pakweg 100 kg minder massa het gaat doen op eentje van 230-260 kg durf ik niet te voorspellen: als je er niet teveel van vraagt zal het geen probleem zijn, maar persoonlijk zou ik er niet up-tempo de bergen mee in gaan.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan