gewicht, vermogen en dan remmen...?

patrickZ

MF veteraan
3 jul 2005
15.081
10.975
nultwintig
Hallo,

Ik ben met een projectje bezig,
Betreft een 700, of 1100cc wat klassiekkere motor (uit jaren 80)
Ik wil daar een USD opzetten, maar omdat deze van een enduro komt, heeft deze maar een remschijf,
Wel weer een 320 schijf..
De "lichtste" motor weegt 230 kg, de "grotere" nog 30kg meer...
Heb ik dan met dat ene schijfje voldoende remvermogen...
Gaat niet om hele hoge snelheden, maar meer over t gewicht...

De lichtere motor waar ik meer interesse in heb, en te koop staat, daar wordt niet op gereageerd.... helaas... :(

Duzzz
Wie heeft er een idee hoe dit gaat uitpakken....?
 
Laatst bewerkt:
Bekend euvel van motoren met maar één remschijf en flink remmen is dat de voorvork gaat torderen. Alle stopkracht zit aan één kant van het wiel.

Het wiel wil inderdaad torderen. Maar daarom zit er een as met lagers in: om dat tegen te gaan. Ik ga er natuurlijk wel van uit dat de as stijf genoeg is.

Het enige dat het wat zwaarder zal krijgen zijn de lagers. Die zullen aan 1 kant ietsje zwaarder belast worden.

Maar voordat je lagers daardoor versleten zijn, zijn ze al lang versleten door het vergaan van de rubberen pakking en het vermengen van water met het vet.

Maar wat veel belangrijker is: remmen betekent dat je snelheid omzet in hitte (d.m.v. wrijving). En met 1 remschijf heb je de helft van de koeling van 2 remschijven. De grootte van de schijf is ook weer alleen van belang voor de koeling, het zorgt er niet voor dat je harder of zachter kunt remmen.

Wat volgens mijn ook nog wel van belang is bij de grootte van de schijf is dat bij een grotere schijf, je grotere remblokken kan gebruiken. En daardoor zou je minder hard hoeven knijpen bij het remmen. Maar helemaal zeker weet ik dat niet, er zullen wel meer factoren bij komen kijken, dus misschien is het wel verwaarloosbaar.
 
Laatst bewerkt:
Het wiel wil inderdaad torderen. Maar daarom zit er een as met lagers in: om dat tegen te gaan. Ik ga er natuurlijk wel van uit dat de as stijf genoeg is.

Het enige dat het wat zwaarder zal krijgen zijn de lagers. Die zullen aan 1 kant ietsje zwaarder belast worden.

Maar voordat je lagers daardoor versleten zijn, zijn ze al lang versleten door het vergaan van de rubberen pakking en het vermengen van water met het vet.

Maar wat veel belangrijker is: remmen betekent dat je snelheid omzet in hitte (d.m.v. wrijving). En met 1 remschijf heb je de helft van de koeling van 2 remschijven. De grootte van de schijf is ook weer alleen van belang voor de koeling, het zorgt er niet voor dat je harder of zachter kunt remmen.

Wat volgens mijn ook nog wel van belang is bij de grootte van de schijf is dat bij een grotere schijf, je grotere remblokken kan gebruiken. En daardoor zou je minder hard hoeven knijpen bij het remmen. Maar helemaal zeker weet ik dat niet, er zullen wel meer factoren bij komen kijken, dus misschien is het wel verwaarloosbaar.
Meen je dat nou?
Een grotere schijf remt niet harder dan een kleine?
Wel eens gehoord van kracht maal arm?
Als je remblokken 2x zo groot zijn is de druk per cm² de helft.
De grote van de blokken heeft nauwelijks invloed.
 
...

De grootte van de schijf is ook weer alleen van belang voor de koeling, het zorgt er niet voor dat je harder of zachter kunt remmen.

...

Lesje mechanica nodig? Je hebt zeker meer remkracht met een grotere schijf omdat het een groter moment creëert en er gaat meer materiaal door de klauw per tijdseenheid. Of je daardoor ook sneller stilstaat is een ander verhaal, want als je met beide schijven kan blokkeren wordt je remweg dus niet korter. Dan is je band van groter belang. Je staat er dus niet sneller mee stil (zolang je met beide kunt blokkeren), maar je hoeft een stuk minder hard te knijpen voor dezelfde remkracht, dus wel degelijk een voordeel.
 
Lesje mechanica nodig? Je hebt zeker meer remkracht met een grotere schijf omdat het een groter moment creëert en er gaat meer materiaal door de klauw per tijdseenheid. Of je daardoor ook sneller stilstaat is een ander verhaal, want als je met beide schijven kan blokkeren wordt je remweg dus niet korter. Dan is je band van groter belang. Je staat er dus niet sneller mee stil (zolang je met beide kunt blokkeren), maar je hoeft een stuk minder hard te knijpen voor dezelfde remkracht, dus wel degelijk een voordeel.

Ik ben het met je eens, maar de hoeveelheid remoppervlak wordt gecompenseerd door het formaat hoofdremcilinder, waardoor de uiteindelijke uitkomst qua remvertraging ongeveer gelijk zal zijn. Het hele 1 schijf versus 2 schijven vraagstuk is niet meer dan 'wordt het niet te warm als ik de factor motorvermogen en de factor voertuiggewicht meereken in omstandigheden waarin de voorrem het flink te verduren heeft'.
 
Laatst bewerkt:
Blijft moeilijk he natuurkunde toepassen op dagelijkse dingen, en dan alle aspecten meenemen.....

maar blijft leuk om te zien hoe sommige alle natuurkundige regels en wetten aan hun laarslappen om hun eigen ideeen bevestigd te zien
 
natuurkundig gezien is het oppervlak van de remblokjes geen factor in de remkracht, die is alleen afhankelijk van de wrijvingsweerstand. maar je kan wel meer warmte dumpen en doorgeven met een groter oppervlak.

maargoed, natuurwetten zijn natuurlijk een persoonlijke voorkeur ;)
 
Ik hoop eea te monteren op een leuke lichte fiets,
andere opties zijn zwaardere motoren,
maar dat kost ook alleen maar meer benzine......

moet even afwachten of de adverteerder ooit eens reageert op mn mail...
dat heeft hij de laatste weken niet gedaan...
 
Terug
Bovenaan Onderaan