De onwetendheid slaat toe.

Thwizzle

MF'er
26 mrt 2015
153
63
Amersfoort
Hey MF'ers,

Op 10 februari haalde ik mijn motorrijbewijs en sinds ruim een maand ben ik een trotse bezitter van een Honda CBR600 F3 uit '97. Helaas ben ik totaal niet handig, heb nooit iets technisch uitgevoerd en heb ook (nog) geen gereedschap (het houdt op bij een multi-tool).

Nu loopt mijn Honda niet super. Hij pruttelt bij een constante snelheid en tijdens het wegrijden. Een dure motorzaak bij mij in de buurt zei meteen dat hij op 3 cilinders liep i.p.v. 4. Zo erg verwacht ik niet dat het is, maar wat weet ik ervan?

Nu ben ik wel zover gekomen dat ik voor mijn motor 4 nieuwe bougies, remvloeistof, olie, oliefilter, brandstoffilter, luchtfilter en remblokken heb besteld. Helaas kan ik hier dus niks mee. Ik stel me hier kwetsbaar op door erbij te zeggen dat ik echt baal dat ik zo weinig kan. Ik weet niet eens wat een momentsleutel is en waar het voor dient. Ik schaam me ervoor. Nu heb ik een WPHB van de Honda, maar ik kom denk ik verder met een chinees woordenboek. Ik snap er niks van.

Ik sta nu voor 3 keuzes:

1; Ik breng de motor naar de garage en laat een monteur al mijn nieuwe spul erin zetten. Zo is het snel opgelost maar weet ik er zelf niks vanaf.
2; Ik probeer het zelf via YouTube, koop wat gereedschap, maak wat stuk en ben waarschijnlijk meer geld kwijt dan wanneer ik hem naar de garage breng.
3; Een sleutelcursus. Helaas kwam ik erachter na wat lezen op het forum dat je er te weinig van opsteekt en het nogal een geldverspilling is.

Alle 3 niet echt opties om mijn probleem op te lossen, tenminste, zo zie ik het.
Ik was daarom benieuwd of er mensen zijn in de buurt van Amersfoort, Barneveld of Ede (een beetje rond de Veluwe dus) die mij vrijwillig of tegen een vergoeding iets kunnen leren over het sleutelen aan mijn motor. Het liefst gewoon de basics. Ik wil het liefst een sleutel-buddy die af en toe over mijn schouder meekijkt en die tips e.d. heeft over gereedschap en aanpak.

Mochten jullie hier een andere mening over hebben of iets voor mij weten, alsjeblieft, deel het..
 
Ik zou youtube proberen, zelf had ik er ook totaal geen verstand van maar inmiddels 3 jaar verder en heel veel youtube kijken en forums lezen, heb ik toch een hele mooie caferacer weten te maken.
En super trots dat ik er nu op ben, dat geeft pas echt voldoening.
 
als het ophoud bij een multitool is het voorlopig stukken goedkoper om hem naar een garage te brengen. als je een beetje redelijke kwaliteit gereedschap moet kopen ben je voor het basis gereedschap zo maar ergens tussen 500 en duizend euro kwijt.
je begint al met een set steeksleutels/ringsleutels/ring steeksleutels en vaak al 2 sets om zowel de bout als de moer te kunnen bedienen.
dan gaan we verder met een paar tangen, een uitgebreide doppen set met verschillende soorten bit, een paar momentsleutels, bougiessleutel, wat schroevendraaiers, een oliefilter sleutel, een redelijke multimeter en dan komen er in de loop van de tijd nog veel meer dingen bij waar je huidige gereedschap net niet volstaat.
en dan natuur natuurlijk nog het leergeld wat je gaat betalen aan of dingen die je sloopt of de gene die je er voor behoed.
maar veel garages zijn er niet happig op om spullen die jij aanlevert er op te schroeven dus de optie van spullen aan de garage geven om ze er op te schroeven gaat hem waarschijnlijk ook niet worden. enerzijds heeft dat te maken met winst anderzijds heeft dat te maken met vertrouwen en aansprakelijkheid. als jij spullen aanlevert die niet goed zijn of kapot (kan gebeuren) dan kom je bij de monteur klagen dat het niet werkt en dat levert uiteindelijk veel meer boze klanten op als dat ze zelf de spullen leveren en defecte spullen kunnen claimen bij de leverancier.
maar als je het oordeel van de monteur van het op 3 cilinders lopen niet vertrouwt kun je dat heel makkelijk testen. start de motor, loop naar binnen, pak de planten spuit en spuit dan op elke uitlaat vlak bij de kop wat water. als dat bij alle 4 meteen begint te verdampen loopt hij op 4 cilinder als er 1 anders reageert loop hij op 3.
 
Laatst bewerkt:
Helaas heb je voor jouw motor geen gerichte club (zoals bijv. de Transalp club of Honda VFR club). Die organiseren nml sleuteldagen waar je wat aan hebt.

Ik zou adviseren om de werkzaamheden de eerste keer te laten doen, doch wel in een werkplaats waar je stilletjes en vanaf een afstand kan kijken wat er allemaal gebeurd. Allicht knap je af op zelf sleutelen wanneer je ziet hoe veel gereedschap er bijv. voor nodig is, uit hoe veel losse onderdelen zo'n fiets wel niet bestaat, of hoe lang men er mee bezig is.

Als jij het na een keertje kijken toch als een leuke hobby ziet, en bereid bent om honderden euro's en vele uren van je tijd te investeren in kennis en gereedschap, en (zoals je zelf zei) de fouten die je zal maken dan kan je gewoonweg beginnen met oefenen: Het internet en Youtube zijn je grootste vrienden hierin.
 
In Amersfoort woont een MFer genaamd Leewis88. Stuur hem een pb met je vraag. Wie weet wil ie je wel helpen. Mocht ie geen respons geven wil ik ook wel een zaterdagmiddag helpen.
Heb eerder voor iemand een Honda VFR in orde gemaakt met uitleg.
Koffie en Limburgse vlaai is ok.
 
als het ophoud bij een multitool is het voorlopig stukken goedkoper om hem naar een garage te brengen. als je een beetje redelijke kwaliteit gereedschap moet kopen ben je voor het basis gereedschap zo maar ergens tussen 500 en duizend euro kwijt.
je begint al met een set steeksleutels/ringsleutels/ring steeksleutels en vaak al 2 sets om zowel de bout als de moer te kunnen bedienen.

.

maak TS niet zo bang.
Ja top klasse gereedschap kost geld. als je kijkt naar mannesmann o.i.d. dan kom je met 200 euro een heel eind op weg inclusief moment sleutel.
speciaal gereedschap scheelt in de regel vooral tijd. met basis gereedschap en improviseren kom je een heel eind. is het echt nodig, koop of leen het dan.

mijn tip voor TS is, zorg dat iemand je de basis leert. Kijk mee en laat iemand anders mee kijken. Dit geeft meer vertrouwen. Want als je nog nooit een schroevendraaier hebt vast gehad zou ik er niet aan beginnen om bijvoorbeeld direct je remmen los te halen.
 
Ik kan TS het boek; brommertechniek' of motorfietstechniek van Paul Klaver aanraden..

En.. er worden hier genoeg vragen gesteld waarin in de OP te merken is dat een TS geen idee heeft hoe een motor werkt.

Hier wordt dat vooraf meteen en eerlijk aangegeven. Zo is hij en wij sneller van hulp voorzien/aan te bieden.
 
speciaal gereedschap scheelt in de regel vooral tijd. met basis gereedschap en improviseren kom je een heel eind. is het echt nodig, koop of leen het dan.
Een ketting klinken met je blote handen duurt inderdaad best lang :P .
Ook dingen als een momentsleutel zou ik toch wel aanraden: Haalt erg veel giswerk uit dingen.

Wel moet ik bij Trutsetukker aansluiten m.b.t. het handgereedschap: Met een compleet setje boordgereedschap kom je een heel eind. Die steek en ringsleutels zijn vaak precies zo gevormd dat ze net kunnen komen waar "standaard" gereedschap klem komt te zitten. De bougiesleutel heeft precies de juiste lengte en sommige hebben een dubbele functie: De inbussleutel van een VFR kun je ook gebruiken om de tank mee omhoog te houden bijvoorbeeld.


mijn tip voor TS is, zorg dat iemand je de basis leert. Kijk mee en laat iemand anders mee kijken. Dit geeft meer vertrouwen. Want als je nog nooit een schroevendraaier hebt vast gehad zou ik er niet aan beginnen om bijvoorbeeld direct je remmen los te halen.

Gewoon herhaald omdat het waar is :) .
 
Helaas heb je voor jouw motor geen gerichte club (zoals bijv. de Transalp club of Honda VFR club). Die organiseren nml sleuteldagen waar je wat aan hebt.

Ik zou adviseren om de werkzaamheden de eerste keer te laten doen, doch wel in een werkplaats waar je stilletjes en vanaf een afstand kan kijken wat er allemaal gebeurd. Allicht knap je af op zelf sleutelen wanneer je ziet hoe veel gereedschap er bijv. voor nodig is, uit hoe veel losse onderdelen zo'n fiets wel niet bestaat, of hoe lang men er mee bezig is.

Als jij het na een keertje kijken toch als een leuke hobby ziet, en bereid bent om honderden euro's en vele uren van je tijd te investeren in kennis en gereedschap, en (zoals je zelf zei) de fouten die je zal maken dan kan je gewoonweg beginnen met oefenen: Het internet en Youtube zijn je grootste vrienden hierin.


:Y Zaterdag net weer een dag geweest, waar toch nog wel een paar interessante dingen voorbijkwamen, inclusief een imitatie remhandel, die de remmen deed aanlopen. En stationair mengsel afstellen met een 4 gas tester geeft toch wel een beter resultaat, dan 2 1/4 slag volgens het handboek van Honda.

En of je nu in 1 klap honderden euro's naar een motorboer brengt, voor een beurtje, of honderden euro's in gereedschap investeert, waar je een leven lang plezier van hebt, maakt niet uit in kosten, maar het is veel leuker om zelf iets goed voor elkaar te krijgen.

Ik zou die jankende 600 inruilen voor een fatsoenlijke V4 en dan via het VFR forum/dagen beginnen met sleutelen.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt alles al in huis? De meeste motorzaken vinden het geen probleem om een zelf aangeleverd accessoire te monteren. Maar als je de complete delenlijst voor een grote beurt al hebt zijn er niet veel zaken die daar in meegaan, en zo wel zal er flink arbeidsloon gerekend worden ter compensatie in het delenverbruik.
 
maak TS niet zo bang.
Ja top klasse gereedschap kost geld. als je kijkt naar mannesmann o.i.d. dan kom je met 200 euro een heel eind op weg inclusief moment sleutel.
speciaal gereedschap scheelt in de regel vooral tijd. met basis gereedschap en improviseren kom je een heel eind. is het echt nodig, koop of leen het dan.

mijn tip voor TS is, zorg dat iemand je de basis leert. Kijk mee en laat iemand anders mee kijken. Dit geeft meer vertrouwen. Want als je nog nooit een schroevendraaier hebt vast gehad zou ik er niet aan beginnen om bijvoorbeeld direct je remmen los te halen.
Is hier op MF niet een moderator die zo'n (web)winkel heeft waaronder dat mannesman gereedschap aangeboden?
Volgens mij zijn er best complete sets in koffer verkrijgbaar waarmee je toch het meeste van zo'n motor kan demonteren.


Toevoeging.
Kijk maar eens op de webpagina van deze aanbieder.

http://www.autogereedschap.com/c-476694/gereedschapskoffers-gevuld/
 
Laatst bewerkt:
1 ding mis ik even, waarom zou je er perse zelf iets aan moeten doen?
Je kan ook gewoon accepteren dat je er niet handig mee bent, hem gewoon wegbrengen en zelf je bezig houden met dingen waar je goed in bent. Ik zie het probleem daar niet van.

Als je hem naar een motorzaak brengt is het alleen niet erg handig om al met een hele tas vol onderhoudsspullen aan te komen inderdaad :?
 
Is het niet tijd voor wat ouderwetsch motorrijders support? Die jongen heeft vol goede moed een stapel onderdelen besteld voor een uitgebreide beurt en is niet te beroert om toe te geven dat hij niets weet en er eigenlijk geen hol mee kan.

Geen MF'er in de buurt van Kootwijkerbroek met enigszins zicht op een CBR600 die even voor zijn neus een filtertje kan wisselen met als beloning een appelflap oid? Iedereen moet ergens beginnen en iemand die slim genoeg is om te besluiten dat hij niets weet heeft dat toch zo opgepikt lijkt me.
 
cbr 600 f3 how to change ingetikt op youtube.
2 filmpjes van 199Xray

Verder staat youtube vol met filmpjes over hoe je iets moet vervangen of maken.
tik dingen in zoals " how to change motorcycle " en meteen zie je suggesties zoals kettingen en olie.

Je hoeft niet super handig te zijn en peper duur gereedschap te hebben.
Ik sleutel op het moment met 1 koffertje waar alle bitjes en doppen in zitten die ik nodig heb.
dit koffertje heeft bijna alles en koste 60 euro.
natuurlijk is het niet het beste maar je kan met iets minder ook prima sleutelen.

Wat misschien handig is als je een paar magneet bakjes haalt. action heeft deze voor een euro. verlies je teminste niet meteen all je schroeven ;(
 
Laatst bewerkt:
Er is een topic over Aldi-Lidl-Action gereedschap en dan heb je ook nog Herman Buitelaar (HBM) die belachelijk goedkoop is.

Momentsleutel van de Lidl, 18 euro en behoorlijk precies. Setje steeksleutels bij de Action, 7 euro, leuke doppendoos bij de Action (gebruik ik bijna dagelijks) voor geen 14 euro. Set ringsleutels bij Lidl voor geen 10 euro en van 6 mm tot 22 mm.

Complete set torx en inbus bij de Lidl voor 12 euro, set ratelringsleutels voor een paar tientjes.

Het nadeel van zaken als Lidl is dat ze het alleen af en toe hebben, maar Herman Buitelaar heeft het altijd.

En dan de nodige kennis: het internet puilt er van uit, maar je moet wel aanleg hebben en geen dingen gaan doen die je in gevaar kunnen brengen, laat dat over aan de pro. Maar ook daar heb ik hier een draadje over gezien waar ik niet vrolijk van word.

Succes en als ik je kan helpen moet je even naar Stedebroek rijden.
 
Hey MF'ers,

Op 10 februari haalde ik mijn motorrijbewijs en sinds ruim een maand ben ik een trotse bezitter van een Honda CBR600 F3 uit '97. Helaas ben ik totaal niet handig, heb nooit iets technisch uitgevoerd en heb ook (nog) geen gereedschap (het houdt op bij een multi-tool).

Nu loopt mijn Honda niet super. Hij pruttelt bij een constante snelheid en tijdens het wegrijden. Een dure motorzaak bij mij in de buurt zei meteen dat hij op 3 cilinders liep i.p.v. 4. Zo erg verwacht ik niet dat het is, maar wat weet ik ervan?

Nu ben ik wel zover gekomen dat ik voor mijn motor 4 nieuwe bougies, remvloeistof, olie, oliefilter, brandstoffilter, luchtfilter en remblokken heb besteld. Helaas kan ik hier dus niks mee. Ik stel me hier kwetsbaar op door erbij te zeggen dat ik echt baal dat ik zo weinig kan. Ik weet niet eens wat een momentsleutel is en waar het voor dient. Ik schaam me ervoor. Nu heb ik een WPHB van de Honda, maar ik kom denk ik verder met een chinees woordenboek. Ik snap er niks van.

Ik sta nu voor 3 keuzes:

1; Ik breng de motor naar de garage en laat een monteur al mijn nieuwe spul erin zetten. Zo is het snel opgelost maar weet ik er zelf niks vanaf.
2; Ik probeer het zelf via YouTube, koop wat gereedschap, maak wat stuk en ben waarschijnlijk meer geld kwijt dan wanneer ik hem naar de garage breng.
3; Een sleutelcursus. Helaas kwam ik erachter na wat lezen op het forum dat je er te weinig van opsteekt en het nogal een geldverspilling is.

Alle 3 niet echt opties om mijn probleem op te lossen, tenminste, zo zie ik het.
Ik was daarom benieuwd of er mensen zijn in de buurt van Amersfoort, Barneveld of Ede (een beetje rond de Veluwe dus) die mij vrijwillig of tegen een vergoeding iets kunnen leren over het sleutelen aan mijn motor. Het liefst gewoon de basics. Ik wil het liefst een sleutel-buddy die af en toe over mijn schouder meekijkt en die tips e.d. heeft over gereedschap en aanpak.

Mochten jullie hier een andere mening over hebben of iets voor mij weten, alsjeblieft, deel het..

Als je er van baalt dat je het zelf niet kan dan moet je het zelf leren.
De onderdelen heb je al, dus nu het gereedschap nog.
Het basis onderhoud is prima zelf te doen maar enige handigheid is wel nodig.

Begin gewoon eens met het vervangen van de olie+filter. Heb je wel een platte opvangbak en een priem/schroevendraaier nodig.
Want de oude filter zit vaak goed vast dus kan je er een schroevendraaier doorheen slaan zodat je een handgreep hebt om hem los te draaien.

Ik wil je er best bij helpen, maar dan moet je wel afreizen naar Zaanstad.
 
Als ik dit relaas even dubbel doorlees dan merk ik dat TS wel een motor heeft, geen verstand ervan hebt en ook geen geld voor onderhoud.
Zijn prima combinaties op behoud van ellende.
Monteur zegt dat de motor op 3 cilinders loopt, TS trekt dat in twijfel en totaal niet gehinderd door enige kennis van zaken denkt TS dat het best wel meevalt.
TS laat dus wel een gratis diagnose uitvoeren door een monteur en gaat toch zijn eigen gang.
En er ook vanuit gaande dat 1 keer meekijken je tot een ervaren monteur kan brengen klinkt ook hoopvol.
Kunnen we de opleiding motorfietstechnicus direct op aanpassen :-).
Rij maar even naar Almere, niet gratis, geen extra hoog tarief omdat je zelf je spullen hebt meegenomen, maar geen garantie op de door jou aangeleverde goederen.
Achter de balie kan je gewoon meekijken en als je kop mij aanstaat dan krijg je nog wat uitleg ook ;-)
 
Rij maar even naar Almere, niet gratis, geen extra hoog tarief omdat je zelf je spullen hebt meegenomen, maar geen garantie op de door jou aangeleverde goederen.
Achter de balie kan je gewoon meekijken en als je kop mij aanstaat dan krijg je nog wat uitleg ook ;-)

U bent te goed :}
 
Veel mensen denken dat het moeilijk is om aan motoren te sleutelen. Maar uiteindelijk is het belachelijk simpel: je draait een boutje of een moertje los om iets los te krijgen, en zet het in omgekeerde volgorde weer in elkaar. Verder kun je, als je écht veel te weten wil komen, deze man eens bekijken op youtube. Hij heeft veel projectjes, waaronder het bouwen van een cafe racer en het restaureren van een CB750.
 
Veel mensen denken dat het moeilijk is om aan motoren te sleutelen. Maar uiteindelijk is het belachelijk simpel: je draait een boutje of een moertje los om iets los te krijgen, en zet het in omgekeerde volgorde weer in elkaar. Verder kun je, als je écht veel te weten wil komen, deze man eens bekijken op youtube. Hij heeft veel projectjes, waaronder het bouwen van een cafe racer en het restaureren van een CB750.

Ja,.. en een huis bouwen is ook enorm simpel.
Net lego, gewoon wat stenen stapelen en klaar.

Legio mensen die nog moeite hebben met hun band te plakken voor een fiets..
Wat voor de een simpel is, is het totaal niet voor iemand anders.

Als ik de OP zo lees, snapt niks van een WPHB, geen gereedschap in zijn bezit, en nog redelijk eigenwijs ook.. Lijkt me geen goede combi..
 
Als ik dit relaas even dubbel doorlees dan merk ik dat TS wel een motor heeft, geen verstand ervan hebt en ook geen geld voor onderhoud.
Zijn prima combinaties op behoud van ellende.
Monteur zegt dat de motor op 3 cilinders loopt, TS trekt dat in twijfel en totaal niet gehinderd door enige kennis van zaken denkt TS dat het best wel meevalt.
TS laat dus wel een gratis diagnose uitvoeren door een monteur en gaat toch zijn eigen gang.
En er ook vanuit gaande dat 1 keer meekijken je tot een ervaren monteur kan brengen klinkt ook hoopvol.
Kunnen we de opleiding motorfietstechnicus direct op aanpassen :-).
Rij maar even naar Almere, niet gratis, geen extra hoog tarief omdat je zelf je spullen hebt meegenomen, maar geen garantie op de door jou aangeleverde goederen.
Achter de balie kan je gewoon meekijken en als je kop mij aanstaat dan krijg je nog wat uitleg ook ;-)

Ga gewoon naar deze persoon, dan weet je zeker dat het goed zit.
 
Nu loopt mijn Honda niet super. Hij pruttelt bij een constante snelheid en tijdens het wegrijden. Een dure motorzaak bij mij in de buurt zei meteen dat hij op 3 cilinders liep i.p.v. 4.

Nu ben ik wel zover gekomen dat ik voor mijn motor 4 nieuwe bougies, remvloeistof, olie, oliefilter, brandstoffilter, luchtfilter en remblokken heb besteld. Helaas kan ik hier dus niks mee. .

Je spullen monteren hoeft er niet voor te zorgen dat je motor ineens op 4 cilinders gaat lopen.

Dat is naar mijn bescheiden mening ook de grote toegevoegde waarde van een goede monteur. Een bougie verwisselen gaat je wel lukken. Maar zo snel mogelijk een juiste diagnose stellen en het probleem verhelpen daar heb je ervaring en kunde voor nodig.

Maar laat je daardoor niet tegenhouden om de spullen te monteren. Olie verwisselen is makkelijker dan je ketting stellen. Ook een luchtfilter vervangen stelt niet zoveel voor. Nu krijg ik weer commentaar door te zeggen dat je geen momentsleutel nodig hebt voor je bougie's en olie. (maar ik zeg het lekker toch)
 
Terug
Bovenaan Onderaan