Prop uit olieboorkanaal gesprongen van 7 jr oude motorfiets

rpmp59

Rookie
20 apr 2015
4
0
Mag/Kan het voorkomen dat een prop uit een olieboorkanaal springt bij een 7 jaar oude motorfiets. Ik dacht dat die eenmaal geplaatst voor de levensduur van de motor (meer dan 20 jaar?) zouden moeten blijven zitten. De motor is altijd in onderhoud geweest bij de merk-dealer. De opgetreden olielekkage als gevolg van het technisch mankement heeft een behoorlijke gevolgschade veroorzaakt. Zou het in voorkomend geval dan niet redelijk zijn dat de fabrikant een coulance regeling treft? Gaarne jullie reactie/ervaring hierop.
 
Voor diegene die het willen weten: het gaat om een BMW R1200 GS Adventure.
Uiteindelijk bleken ook nog de krukaslagers naar z'n grootje te zijn wat dus al met al de reparatie kosten nog behoorlijk deed oplopen. De dealer is mij daarin ruimschoots tegemoet gekomen maar BMW ho maar!

Dus dikke pluim voor Motorport Zelhem en een ijskoude douche voor BMW.

Nou maar weer veel kilometers maken om de kosten per kilometer te drukken ;) .
 
Die auto's met een BMW propeller zijn eigenlijk Dixi's
Als je op een Opel een Mercedes ster plakt blijft het toch nog steeds een Opel?
BMW maakt vliegtuigonderdelen en motoren, de vierwielers en chineesjes zijn gewoon badge engineering.


Altijd al geweten, dat de term Bayerische Mest Wagen ergens vandaan moest komen. Dat het letterlijk dixi's waren wist ik weer niet. _O-
 
waarom verbaast het mij toch niet dat BMW het probleem bij de dealer en klant laat liggen. het lijkt er sterk op dat als je niet elke 2 jaar een nieuwe koopt ze je liever niet hebben bij BMW. en al helemaal als er problemen zijn natuurlijk aan je motor want premiummerk en klagen over reparaties past natuurlijk niet bij elkaar. je hebt geld zat als je premium :X rijd?
 
Het had mij eerlijk gezegd verbaasd als er enige vorm van coulance was geweest, dus hulde voor de dealer.
Hoe goed de motor ook onderhouden is, er kan altijd iets optreden wat "niet hoort te gebeuren" maar ja, je hebt nou eenmaal een bepaalde garantieperiode en daarna heb je normaal gezien gewoon pech. Dus TS heeft geluk bij (bijna) ongeluk gehad ;)
 
mee eens.. 7 jaar oud is gewoon dikke pech als zoiets gebeurt. Dat alleen de hoofdlagers stuk gegaan zijn en wat gevolgschade door de lekkage valt ook nog mee. Voor hetzelfde geld loopt het complete blok onherstelbaar in de puin. (hoofdlagers, drijfstanglagers, zuiger/cilinder vreter, etc)
 
Het had mij eerlijk gezegd verbaasd als er enige vorm van coulance was geweest, dus hulde voor de dealer.
Hoe goed de motor ook onderhouden is, er kan altijd iets optreden wat "niet hoort te gebeuren" maar ja, je hebt nou eenmaal een bepaalde garantieperiode en daarna heb je normaal gezien gewoon pech. Dus TS heeft geluk bij (bijna) ongeluk gehad ;)
Zo makkelijk is het niet. Van een product mag je een bepaalde levensduur verwachten. En 7 jaar is voor een motor van 15.000 euro niet echt een normale levensduur.
Als je een rechter vraagt om op basis van normaal gebruik en consumentenrecht een uitspraak te doen zal hij zeker een vergoeding toekennen.
De vraag is of je die weg op wil gaan. Handiger is om met de dealer een regeling te treffen.
 
Zo makkelijk is het niet. Van een product mag je een bepaalde levensduur verwachten. En 7 jaar is voor een motor van 15.000 euro niet echt een normale levensduur.
Als je een rechter vraagt om op basis van normaal gebruik en consumentenrecht een uitspraak te doen zal hij zeker een vergoeding toekennen.
De vraag is of je die weg op wil gaan. Handiger is om met de dealer een regeling te treffen.
na 7 jaar :? Geloof er he-le-maal niks van.
Je hebt wettelijk tegenwoordig meen ik 2 jaar garantie, als er na 2,5 jaar problemen optreden denk ik dat je goede kans maakt, maar 7 jaar? Denk dat de rechter je lachend naar huis stuurt.
Wie weet wat er in die 7 jaar allemaal gebeurd is, ondanks netjes onderhoud bij de dealer...
 
Terug
Bovenaan Onderaan