Prop uit olieboorkanaal gesprongen van 7 jr oude motorfiets

rpmp59

Rookie
20 apr 2015
4
0
Mag/Kan het voorkomen dat een prop uit een olieboorkanaal springt bij een 7 jaar oude motorfiets. Ik dacht dat die eenmaal geplaatst voor de levensduur van de motor (meer dan 20 jaar?) zouden moeten blijven zitten. De motor is altijd in onderhoud geweest bij de merk-dealer. De opgetreden olielekkage als gevolg van het technisch mankement heeft een behoorlijke gevolgschade veroorzaakt. Zou het in voorkomend geval dan niet redelijk zijn dat de fabrikant een coulance regeling treft? Gaarne jullie reactie/ervaring hierop.
 
Merk/type wilde ik nog even buiten de vraagstelling houden omdat ik op dit moment nog in afwachting ben van een beslissing van de fabrikant, wanneer die definitief is zal ik daar info over geven. Zelf ben ik, op het gebied van motoren, niet technisch vandaar de wat algemene vraagstelling.
 
Mag/Kan het voorkomen dat een prop uit een olieboorkanaal springt bij een 7 jaar oude motorfiets. Ik dacht dat die eenmaal geplaatst voor de levensduur van de motor (meer dan 20 jaar?) zouden moeten blijven zitten. De motor is altijd in onderhoud geweest bij de merk-dealer. De opgetreden olielekkage als gevolg van het technisch mankement heeft een behoorlijke gevolgschade veroorzaakt. Zou het in voorkomend geval dan niet redelijk zijn dat de fabrikant een coulance regeling treft? Gaarne jullie reactie/ervaring hierop.

Waarom vraag je dat niet aan de motorzaak?
 
Merk/type wilde ik nog even buiten de vraagstelling houden omdat ik op dit moment nog in afwachting ben van een beslissing van de fabrikant, wanneer die definitief is zal ik daar info over geven. Zelf ben ik, op het gebied van motoren, niet technisch vandaar de wat algemene vraagstelling.
Nou, dan wachten we daar even op.

Laat maar weten als er nieuws is!
 
"Het kan gebeuren". Net als een scheurend frame, lekke cilinderbus, etc etc.

Aangenomen dat er niet hele legio motorfietsen van dezelfde serie en bouwjaar bij de garage staan om dezelfde reden, verwacht ik dat de fabrikant een garantie / coulanceclaim gewoon van de hand wijst. De motorfiets is immers al 7 jaar oud en er rijden er waarschijnlijk miljoenen probleemloos van rond.

Dat het relatief erg snel is om een blok zo af te schrijven, ben ik met je eens. Helaas ben jij in dit geval de regel die de uitzondering bevestigd. Het volgende blok wat je er in lepelt zal dit waarschijnlijk nooit meer krijgen.
 
Zoiets mag natuurlijk nooit, denk dat het wel van belang is onder welke omstandigheden dit heeft gebeurd.

Slecht onderhoud of vocht+bevriezing kan een raar iets zijn, denk daarbij ook aan water in de olie + bevriezing, of oxidatie. Dat laatste zou je dan wel moeten kunnen zien..

7jaar oud is niet oud voor een motorfiets, als het een fabriekage fout is/blijkt te zijn mag je denk wel verwachten dat ze je helpen.

Klinkt misschien raar, maar is het geen vriesplug van de koelvloeistof ?

edit : Mahaha, lol, hoe tegenstrijdig kunnen 2 berichten zijn :')

Ik zou er zelf wel vanuit gaan dat het gewoon netjes geregeld wordt, mits je natuurlijk aan kan tonen dat de motor netjes is behandeld en zeker niet verwaarloost, dealer onderhouden zou ik dan zelf wel weer wat minder waarde aan hechten. Staat van de vloeistoffen moet je toch echt zelf in de gaten houden, en is ook volledig afhankelijk van je rijstijl en waar je rijd. Hoe de motor weg gezet wordt is ook niet geheel onbelangrijk. Maar als je gewoon aan kan tonen dat dit allemaal keurig in orde is, mag je toch wel verwachten dat je iets tegemoed gekomen wordt, vind ik zelf dan.
 
Laatst bewerkt:
maar ff serieus, wat bedoelt TS precies?


Je kunt geen hoeken boren (een boor is immers recht) . Om met je oliekanaal een hoek om te gaan in je blok zul je twee rechte gaten (kanalen) onder een hoek moeten boren. De uiteinden van deze gaten heb je eigelijk niet nodig, en dicht men weer af door bijv. een hard matelen kogeltje in het zachte aluminium te persen.

Op onderstaande foto zijn dit de gele kogeltjes.

!B0L(-7g!2k~$(KGrHqMOKiME)Vmf0cgsBMZKqP2pf!~~_12.jpg
 
Laatst bewerkt:
leeftijd die een motor kan halen is niet alleen afhankelijk van de jaren maar ook van het aantal kilometers in die tijd. zo zal een fabrikant veel moeilijker doen over een motor van 7 jaar met 400.000km als bij die zelfde motor die nog maar 20.000km heeft gelopen in de zelfde tijd. en ook de rechter zal daar naar kijken als het zo ver komt.
maar gevolgschade buiten de motorfiets wordt helemaal een moeilijk verhaal om te verhalen. dus als je er zelf door in de kreukels licht krijg je misschien een stuk van de schade van de motor vergoed maar niet al je medische kosten en inkomens verlies.
ook zal een fabrikant kijken naar of je keurig volgens het boekje hebt onderhouden (1 keer per jaar of 10.000km wat eerder komt) of dat je alleen naar de kilometers hebt gekeken en het ding dus soms jaren de dealer niet zag. en dan verschilt het ook nog heel erg per fabrikant hoe moeilijk ze doen. zo hoor ik van KTM en Honda op het ogenblik veel betere verhalen als van BMW als het gaat om aftersales en coulance.
 
Je kunt geen hoeken boren (een boor is immers recht) . Om met je oliekanaal een hoek om te gaan in je blok zul je twee rechte gaten (kanalen) onder een hoek moeten boren. De uiteinden van deze gaten heb je eigelijk niet nodig, en dicht men weer af door bijv. een hard matelen kogeltje in het zachte aluminium te persen.

Op onderstaande foto zijn dit de gele kogeltjes.

[afbeelding]

Helder en bedankt.
 
Bedankt zover voor de reacties en heb nog even geduld voor merk en type. Het volgende kan ik wel vertellen. Er staat nu bijna 40K op de teller en de motor is altijd bij dezelfde dealer onderhouden en binnen 1 jaar of 10K Km. Er is alleen sprake van gevolg schade aan de motor zelf, ik ben niet als gevolg van de olie ten val gekomen of zoiets. De gevolgschade is overigens behoorlijk. De prop die eruit is gesprongen zit precies daar zodat het nodig is om de hele achtervork eruit te bouwen (8+ uur werk), tevens is er olie in de droge koppeling terecht gekomen en kan ik mijn achterband wel vergeten (net 1 jaar oud). Afhankelijk van of de drukgroep van de koppeling gereinigd kan worden of niet komt dier er eventueel ook nog bij.
 
Het maakt natuurlijk geen zak uit hoe oud de motor is, of wat de kilometerstand is. Die prop mag er gewoon nooit uit. Dit is een giet, of tolerantiefout. Zelfs als de oliedruk dubbel zo hoog wordt als ontworpen moet die prop blijven zitten.
Je kunt met de dealer overleggen wat een redelijke afschrijving is, maar als daar niet uit te komen is zou ik de rechter er naar laten kijken.
 
Bedankt zover voor de reacties en heb nog even geduld voor merk en type. Het volgende kan ik wel vertellen. Er staat nu bijna 40K op de teller en de motor is altijd bij dezelfde dealer onderhouden en binnen 1 jaar of 10K Km. Er is alleen sprake van gevolg schade aan de motor zelf, ik ben niet als gevolg van de olie ten val gekomen of zoiets. De gevolgschade is overigens behoorlijk. De prop die eruit is gesprongen zit precies daar zodat het nodig is om de hele achtervork eruit te bouwen (8+ uur werk), tevens is er olie in de droge koppeling terecht gekomen en kan ik mijn achterband wel vergeten (net 1 jaar oud). Afhankelijk van of de drukgroep van de koppeling gereinigd kan worden of niet komt dier er eventueel ook nog bij.
Het gaat dus in ieder geval om een Ducati lijkt me :P Of hebben sommige BMW's nou ook droge koppelingen?

maar vervelend gevalletje ja. Ga er maar vanuit dat de dealer/importeur het zullen afwijzen. Ik zou het daar persoonlijk niet bij laten en de rechtsbijstand inschakelen, eventueel nog een stap hoger. Dit mag zomaar niet gebeuren en had heel vervelend kunnen aflopen voor je!
 
Laatst bewerkt:
ja bmw van die leeftijd hebben ook een droge koppeling maar geen achtervork. terwijl een vork meestal wel wat sneller uit te bouwen is en bij een bmw waarschijnlijk de hele versnellingsbak uitgebouwd moet worden en dan heb je wel 8 uur werk. maar de keuze van merken is ernstig beperkt met een droge koppeling. voor een BMW wens ik je alvast veel suc6 die laten klanten met grote problemen makkelijk vallen namelijk. ducatie heb ik geen ervaring mee.
en dan is er volgens mij ook nog moto guzzi met droge platen.
 
Laatst bewerkt:
Klopt guzzi heeft ook droge platen.
Maarehh ik zou wel degelijk mijn best doen in jou geval om het zover mogelijk te verhalen.
Dit zijn van die dingen waarvan ik vind dat je daar niks aan hebt kunnen doen oftewel fabricagefout.
 
Het gaat dus in ieder geval om een Ducati lijkt me :P Of hebben sommige BMW's nou ook droge koppelingen?

maar vervelend gevalletje ja. Ga er maar vanuit dat de dealer/importeur het zullen afwijzen. Ik zou het daar persoonlijk niet bij laten en de rechtsbijstand inschakelen, eventueel nog een stap hoger. Dit mag zomaar niet gebeuren en had heel vervelend kunnen aflopen voor je!
Er zijn ook zat Harley's met droge platen.
En niet door het lekken :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan