Tik in blok ?

Juliansv650s

MF'er
22 aug 2014
130
0
Almere
Goeiemorgen,

het leek mij al eerder op te vallen, maar dacht dat ik mezelf gek maakte. Ik hoor toch duidelijk een tik in het blok die harder wordt als je meer toeren maakt.


ik vraag me af of jullie enig idee hebben? Zouden het de kleppen kunnen zijn?

Alvast hartstikke bedankt !

Julian
 
Laatst bewerkt:
Controleer eerst even of je uitlaatsysteem goed zit. Als 1 van de bochten niet goed sluitend is op de cilinderkop, hoor je de kleppen tikken.
Ik heb mezelf daar vroeger wel gek mee gemaakt.

Overigens, ik ben zelf ook heel hypochondrisch met motoren.. Ze lijken altijd wat te mankeren in mijn hoofd. :')
 
Laatst bewerkt:
Controleer eerst even of je uitlaatsysteem goed zit. Als 1 van de bochten niet goed sluitend is op de cilinderkop, hoor je de kleppen tikken.
Ik heb mezelf daar vroeger wel gek mee gemaakt.

Overigens, ik ben zelf ook heel hypochondrisch met motoren.. Ze lijken altijd wat te mankeren in mijn hoofd. :')

Dit, had ik ook was een klapperende flens die los zat.
 
" Overigens, ik ben zelf ook heel hypochondrisch met motoren.. Ze lijken altijd wat te mankeren in mijn hoofd. :') "

Wat lijkt mij dat vervelend motorijden :Y constant het idee hebben dat er iets .............
 
Controleer eerst even of je uitlaatsysteem goed zit. Als 1 van de bochten niet goed sluitend is op de cilinderkop, hoor je de kleppen tikken.
Ik heb mezelf daar vroeger wel gek mee gemaakt.

Overigens, ik ben zelf ook heel hypochondrisch met motoren.. Ze lijken altijd wat te mankeren in mijn hoofd. :')

_O- _O- , net je filmpje bekeken van de hercules, "doe die kamerdeur maar ff open" zegt ie. Leuk project die "carpet-burner" :P
 
Overigens, ik ben zelf ook heel hypochondrisch met motoren.. Ze lijken altijd wat te mankeren in mijn hoofd. :')
Goed om eens te lezen dat ik niet de enige ben _O- Bij elke motor heb ik iets anders. Bij mijn Bandit 1200 was ik bang voor m'n krukaslagers nadat ik een olielek had en het olielampje was aan gegaan. Bij mijn Tuono was ik elke keer bang voor weer een kaduuke dynamo (nadat deze stuk gegaan was en hij 2 maanden bij de dealer gestaan heeft). Bij mijn huidige Tiger ben ik bang voor een defecte thermostaat en dynamo, omdat dit heel af en toe bij deze motor schijnt voor te komen.

Eigenlijk had ik alleen bij mijn twee anders Bandit's en mijn Thundercat dit probleem niet. Tot zover mijn openbaring!
 
Ben nog even twee filmpjes aan het maken die het mogelijk iets duidelijker maken.


hier moet het beter op te horen zijn. Ben de middag vrij dus alle tijd om de tips te bekijken. Misschien dat door deze beelden de ideeën veranderd zijn dus wacht dit nog even af. Ben een leek |(
Alvast bedankt !
 
Laatst bewerkt:
Ja oke, ik hoor heel iets getik. Maar als je het mij vraagt valt dat al bijna onder het kopje normale motor-geluiden.

Wordt het anders als het blok warm is? Klinkt als kleppen... keer controleren kan geen kwaad. Kan je gelijk de NAKS checken.
 
Laatst bewerkt:
Overigens, ik ben zelf ook heel hypochondrisch met motoren.. Ze lijken altijd wat te mankeren in mijn hoofd. :')

O wat herken ik dit toch goed.
Altijd zitten luisteren of je iets hoort, of je iets voelt in de voetsteuntjes.
Helaas maak ik mij er ook schuldig aan.
Alsof je kunt horen of er iets tikt als je 130 over de snelweg gaat, haha.
Maar vervelend is het zeker.
 
klinkt inderdaad als normale motorgeluiden, geen gek geluid. Maar inderdaad, misschien is het tijd om je klepspeling even te controleren. Je uitlaat klinkt niet echt lek als je het mij vraagt.
 
Ik moet zeggen dat ik ook niet iets hoor dat zorgwekkend is. Er zit geen tik in het blok en het ritselen dat je hoort zouden je kleppen of de nokkenasketting kunnen zijn. Ik heb een DL650 met 60.000 km op de teller en die maakt hetzelfde geluid. Daarvan staan de kleppen goed, maar toch blijft hij wat ritselen. Dat is langzaam maar zeker wat toegenomen, maar kan geen kwaad (hoort erbij). Ik ben laatst een keer naar een motorzaak gereden om ze daar te laten luisteren en kreeg de bevestiging dat er niets aan de hand is.
Overigens rijd ik nu ruim 20 jaar op Suzuki's en kan inmiddels zeggen dat enig mechanisch geluid bij dat merk hoort. Kawa's hebben het ook. Als je niet tegen bijgeluiden kunt dan kun je beter Honda of Yamaha gaan rijden, want die zijn doorgaans mechanisch wat stiller. Om je gerust te stellen, technisch steken de Suzuki's doorgaans goed in elkaar en zeker het blok van de SV/DL heeft een zeer goede reputatie op het gebied van betrouwbaarheid. Bij normaal gebruik en goed onderhoud gaat het lang mee.
Het lastige blijft wel dat als je eenmaal iets denkt te horen je alleen daar nog maar op kunt focussen en allerlei rampscenario's gaat bedenken. Rijd anders even voor de zekerheid langs een Suzuki-dealer en laat ze daar even luisteren.
 
Ik kan dit bij een motorzaak laten doen alleen motoport is nogal duur. Ik ben zelf echt een leek, kan nog net mijn remhendel vervangen. Iemand eng idee in de regio het gooi / flevoland (woon in almere) wie motor reparaties uitvoert? Of het mij wil leren, hoewel dat misschien een boel tijd gaat kosten.
 
Ik moet zeggen dat ik ook niet iets hoor dat zorgwekkend is. Er zit geen tik in het blok en het ritselen dat je hoort zouden je kleppen of de nokkenasketting kunnen zijn. Ik heb een DL650 met 60.000 km op de teller en die maakt hetzelfde geluid. Daarvan staan de kleppen goed, maar toch blijft hij wat ritselen. Dat is langzaam maar zeker wat toegenomen, maar kan geen kwaad (hoort erbij). Ik ben laatst een keer naar een motorzaak gereden om ze daar te laten luisteren en kreeg de bevestiging dat er niets aan de hand is.
Overigens rijd ik nu ruim 20 jaar op Suzuki's en kan inmiddels zeggen dat enig mechanisch geluid bij dat merk hoort. Kawa's hebben het ook. Als je niet tegen bijgeluiden kunt dan kun je beter Honda of Yamaha gaan rijden, want die zijn doorgaans mechanisch wat stiller. Om je gerust te stellen, technisch steken de Suzuki's doorgaans goed in elkaar en zeker het blok van de SV/DL heeft een zeer goede reputatie op het gebied van betrouwbaarheid. Bij normaal gebruik en goed onderhoud gaat het lang mee.
Het lastige blijft wel dat als je eenmaal iets denkt te horen je alleen daar nog maar op kunt focussen en allerlei rampscenario's gaat bedenken. Rijd anders even voor de zekerheid langs een Suzuki-dealer en laat ze daar even luisteren.

oh dit stelt me goed gerust ! Ja ik zit er waarschijnlijk zelf alleen maar mee haha. Inderdaad, ik focus me er echt op en ik zal dan inderdaad dingen gaan denken. Goed plan! Ga meteen contact opnemen met een suzuki dealer in de buurt.
 
Oef..... Almere tja heb wel eens gehoord van een motorzaak daar. Eentje die het je ook nog uit wil leggen als jou kop hem (kevinblade) aanstaat. O-) Hij wil ook vast wel ff voor je luisteren.

Ff zoeken op rg-tuning. ;)
 
Oef..... Almere tja heb wel eens gehoord van een motorzaak daar. Eentje die het je ook nog uit wil leggen als jou kop hem (kevinblade) aanstaat. O-) Hij wil ook vast wel ff voor je luisteren.

Ff zoeken op rg-tuning. ;)

Snelle reactie! Bedankt!

Ik zal eens informeren bij hem. Heb net de suzuki dealer gesproken (moet ook een sleutel erbij) en die kunnen ook even luisteren. Erkende dealer dus dat zal wel goed zijn.

Lang verhaal kort over die dealer; ze zeiden dat ik 800 euro aan reparaties tegemoet kon zien. Bij een kennis van een kennis van een kennis bleek dat het al met al 150 euro kostte. Daarom heb ik er niet zo een fijn gevoel meer bij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan